Rome: Total War

Rome: Total War

Creative Assemblys storslåtte strategispill er endelig ute. Bengt Lemne har spilt seg gjennom noen av tidenes største kriger.

Året er 270 før Kristus og verden står ovenfor de puniske krigene og romerrikets kontinentomspennende ekspansjon. På den italienske halvøya regjerer tre allierte familier og senatet i Rom. Utgangspunktet i Rome: Total War er å føre en av familiene til keisertronen, ved å først utvide Romerriket og vinne tillit, for så å beseire de øvrige familiene. Macchiavelisk list er naturligvis uhyre viktig.

Det har gått to år siden Medieval: Total War beleiret PC’en min. Kombinasjonen av et veldig bra strategispill og fantastisk storslåtte sanntidsstrategi-kamper naglet meg fast foran det bleke lyset fra skjermen mang en natt. Det var et tidkrevende spill, så tidkrevende at jeg etter hvert hadde problemer med å få tid til å slå meg ned og regjere mitt middelalderske rike.

Det er tydlig at Creative Assembly har anstrengt seg for å gjøre spillet mer lettspilt. Det finnes arkadealternativer (ingen ammunisjonsbegrensning eller trøtthet), korte kampanjer og et bugnende utvalg av tips under spillets gang. Det er allikevel fortsatt et minst like dypt og variasjonsrikt spill som Medieval å begrave seg i, og tross en sterk innsats kan det ikke være lett å sette seg inn i for en nybegynner.

Den store forandringen bortsett fra handling og tidsalder er spillets strategidel, som nå utspilles på et kart i full 3D. Borte er rutesystemene og valget av terreng blir enda mer avgjørende når hvert slag generes nøyaktig ut i fra hvor du befinner deg på kartet. Jag må si at dette er en fullstendig vidunderlig løsning og det er nesten så jeg håper at Firaxis kikker på Creative Assemblys løsning til et eventuellt fjerde Civilization-spill. Utenom de allerede nevnte romerske familiene befolkes kartet av Middelhavet, omkranset av egyptere, briter, germanere, gallere, spanjoler, grekere og mange andre. Etterhvert som du beseirer disse i kampanjemodusen kan du starte nye kampanjer med disse folkeslagene. De forskjellige folkslagene har lite varierte mål og ekspansjon, folkemord og makt er nøkkelord for samtlige.

Familien og dens voksne menn spiller en viktig rolle i Rome: Total War. Et stort familietre er nøkkelen til å lykkes med sitt imperium. Familiens menn er nemlig både viktige som generaler i kamp og som ledere i byene dine. Døtre kan brukes til å gifte inn friskt blod i familien og det dukker også opp sterke unge menn som kan adopteres inn i familien. Dette gjør det til et delikat valg når man skal sende ett familiemedlem ut i felten, men disse generalene er meget verdifulle i kampene og gir øvrige menn høyere moral. De gigantiske slagene der hele hærer med tusenvis av menn ryker sammen er naturligtvis fortsatt med. Her kan griser, hunder, kameler og elefanter avgjøre kampen om Rom. Men selv om det finnes noen eksotiske innslag blant enhetene handler det mest om infanteri, kavaleri, bueskyttere og spydkastere. I det hele tatt føles slagene veldig like de i Medieval. Generalenes funksjon er utvidet, hvilket gjør at flerspillerkampene noen ganger utarter seg som mer en jakt på generalen. Flerspillerkampene er allikevel veldig underholdende og her kan man til og med spille noen historiske slag.

Creative Assembly har tatt ett allerede glimrende spill og finpusset det. Mest av alt er det nye 3D-kartet et glimrende tillegg. Det er litt synd at man ikke kan starte ved forskjellige tidsaldre, slik som i Medieval, hvilket gjør at man ikke kan starte en kampanje med litt mer avanserte enheter, uten å måtte starte fra grunnen av, men spillet er allikevel ikke mindre i omfang. Det er bare valgfriheten som er litt dårligere. Det grafiske holder en høy standard, men det har ikke skjedd så mye siden sist. Jeg merker at Rome har satt klørne i meg på samme vis som Medieval gjorde det for et par år siden. Jeg er hekta. Jeg er Julius Cæsar!

Rome: Total WarRome: Total WarRome: Total WarRome: Total War
9 / 10
+
Strålende slag, vidunderlig nytt 3D-kart, lang holdbarhet
-
Litt uoversiktlig.

• bjarnebjarne
    Rome: Total War (heretter bare R:TW) er et strategispill av episke dimensjoner satt i Romertiden, den gang da mektige talere som Cato og Cicero... 10/10
  • Strategist
    Rome: Total War er et fantastisk strategispill. Det er veldig underholdende og avhengighetsskapende. Det er mye action samtidig som man får trent... 10/10
  • thraxes
    Rome: Total War er ett av de beste strategi spille jeg har spilt, etter jeg hadde funnet det på Spaceworld for bare 80kr måtte jeg bare ha det. Da... 9/10
  • Suppeelsker
    Rome: Total War er et klassisk eksempel på et sinnsykt bra spill. Fra imponerende slag med tusenvis av soldater, til finjustering av skatt og... 10/10

9
Rome: Total WarScore

Rome: Total War

ANMELDELSE. Skrevet av Bengt Lemne

0
Rome: Total War ute til iPad

Rome: Total War ute til iPad

Det glimrende strategispillet Rome: Total War har nå blitt mobilt. Spillet som opprinnelig ble utviklet av Creative Assembly har blitt konvertert av Feral Interactive, og...

2
Rome: Total War kommer til iPad

Rome: Total War kommer til iPad

Creative Assembly og Sega har nettopp annonsert at førstnevntes strategiklassiker Rome: Total War (som faktisk har rukket å bli 13 år gammel) skal slippes til iPad. Vi...

0
Rome: Total War - Ferske skjermiser

Rome: Total War - Ferske skjermiser

NYHET. Skrevet av Jon Andreas Bjerk

Creative Assembly's nye utspill i Total War-serien har dessverre latt vente på seg. Spillet har sett aldeles fortreffelig ut helt fra starten av og alt fra dimensjoner til grafikk og taktikk imponerer. Nå har vi nettopp mottatt ferske skjermiser!

0
Rome: Total War blir forsinket

Rome: Total War blir forsinket

NYHET. Skrevet av Rasmus Berg

Dessverre går ikke ting alltid slik man hadde håpet på. Creative Assembly kan nå fortelle et deres massive strategispill, Rome: Total War, nå blir utsatt - lenge.

0
Rome: Total War filmklipp er online

Rome: Total War filmklipp er online

NYHET. Skrevet av Rasmus Berg

Det er lenge siden sist vi så noe nytt fra Rome: Total War, men nå har Activision heldigvis sluppet noen nye filmklipp fra spillet. Det ser ut til at Creative Assembly har brukt tiden til å implementere mer snadder enn først antatt.

0
Rome: Total War

Rome: Total War