Darksiders Genesis

Darksiders Genesis

Darksiders beveger seg i en ny retning med Genesis. Fungerer det?

Darksiders har gjennomgått store forandringer i løpet av seriens første tiår. Vigil Games, utvikleren bak de første to spillene, ble lukket ned kort etter 2'erens lansering, i forbindelse med megautgiveren THQs finansielle undergang. Siden ble rettighetene kjøpt opp av Nordic Games (THQ Nordic, i disse dager) og Gunfire Games, et nystartet spillstudio, fikk som oppgave å fortsette serien med fjorårets Darksiders 3. Og nå, kun et år senere, blir serien atter engang utbygget - denne gangen med en spin-off, utviklet av Airship Syndicate.

Hittil har vi fulgt tre av apokalypsens fire ryttere - War, Death og Fury. Denne gangen er det Strife som står for tur, som i selskap med sin velkjente krigsbror har hovedrollen i Darksiders Genesis. Rent kronologisk foregår spillet før det første i serien, kort etter den mytiske striden om Edens hage. Hesterytternes oppgave er å opprettholde balansen mellom himmelen og helvete. Darksiders Genesis handler derfor om å jakte på og beseire Lucifer, den mektige demonkongen som har forsøkt å ødelegge balansen mellom godt og ondt.

I motsetning til tidligere spill i serien, så er ikke Darksiders Genesis et tradisjonelt kamp- og eventyrspill i tredjeperson, men presenterer sin spillverden gjennom et kameraperspektiv, og minner oss mer om Diablo-serien. Oppgraderingssystemet og rollespillelementene er dog stadig intakte, og det samme gjelder den eventyrspillaktige utforskingen.

Både War og Strife er spillbare karakterer i Darksiders Genesis, med forskjellige evner og egenskaper. Man kan når som helst bytte mellom dem, men spiller man alene, vil kun en av dem være tilstede i spillet av gangen. War er en nærkampskriger med tunge sverdslag, hvis kontrolloppsett, tross en annerledes kameravinkel, bevarer mye av opplevelsen fra det første Darksiders. Strife er utrustet med to dødbringende pistoler med forskjellige ammunisjonstyper. Begge krigerne blir gradvis sterkere i løpet av kampene, med kortvarige superevner, nye egenskaper og selvfølgelig mer permanente oppgraderinger som enten kan finnes i diverse kister, eller kjøpes fra seriens velkjente handelsmann, Vulgrim.

Darksiders Genesis

Rytternes evner er ikke kun nødvendige i kamp, men også til å bevege seg gjennom spillets verden. begge karakterene har en kasteklo som inngår i forskjellige plattformsekvenser, mens eksplosive ildkuler kan brukes til å tenne fakler, kastekniver kan kutte rep fra avstand og så videre. På den måten presenterer spillet altså en rekke progresjonsbarrierer i form av gåter og andre spillmekaniske utfordringer.

For det meste byr de hyppige kampene på møter med forskjellige demoniske slaver, men spillet byr selvfølgelig også på en rekke bosskamper. Bossene er velskapte, med forskjellige mekaniske knep og åpenlyse svakheter - som det skal være. Om du dør bytter du bare over til den andre hesterytteren i duoen, og forhåpentligvis klarer du etter hvert å beseire fienden. Dette bringer oss til en annen viktig del av Genesis: samarbeidsspilling.

For nettopp samarbeid er en del av Darksiders Genesis. Selvfølgelig kan man oppleve hele spillet på egen hånd, men samspill med en venn er også mulig, som vi mener er den "riktige" måten å spille det på. Vulgrims handelsposter, strategisk distribuert rundt omkring i spillets baner, fungerer også som et sted å påkalle andre spillere - venner eller fremmede, avhengig av innstillingene. I stedet for å måtte bytte mellom karakterene, kan et par utforske forskjellige områder samtidig for å blant annet spare tid, man kan også gjenopplive hverandre når en dør. Darksiders Genesis er basert på kooperativt spill, og det føles ikke helt riktig å spille alene.

Darksiders Genesis

Det er også ganske fælt å spille uten en ordentlig kontroller. Mus og tastatur er ikke optimalt her. Utover det, så er spillet - til tross for hederlig stemmeskuespill og pen grafikk - preget av en del tekniske problemer.

Videre forsøker Darksiders Genesis å finne en balanse mellom komiske, lettere selvbevisste karakterer og en mørk verden med en dyster atmosfære. Det fungerer ikke alltid, men spillet er stadig underholdende - spesielt i de mer hektiske øyeblikkene, når fiendene fyller halvparten av skjermen og antallet ildkuler forvandler spillet til et vaskeekte "bullet hell".

Darksiders Genesis, med sin alternative kameravinkel og som forsiktig sjangereksperiment, er en velkommen tilføyelse til den folkekjære spillserien. Spillets fortelling er utmerket, stemmeskuespillet er solid, karakterene er velskrevne og muligheten for å spille med en venn er alltid der. Det gjemmer seg et par tekniske feil som utviklerne bør få ordnet raskt, men ellers kjører spillet fint - og er en fornøyelse å spille igjennom.

7 / 10
+
God underholdning, spillet fungerer bra med to spillere, interessant utgangspunkt for en fortelling før de andre spillene.