See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Concrete Genie

Concrete Genie

Pixelopus' nyeste spill vil nok dessverre forsvinne i mengden i en spillhøst fylt med actionfylte spill, noe Eirik synes er synd, for dette er et nydelig eventyr som vil ta deg tilbake til barndommen.

Kall meg rar, men da jeg var en ung gutt hendte det at jeg forestilte meg at tegningene mine kom til live og fant på sprell. Derfor er det ikke rart at Pixelopus' Concrete Genie penslet seg rett inn på radaren min da det ble avduket i 2017. Dette til tross for at det så litt "spesielt" ut i forhold til spillene som vanligvis vekker denne nysgjerrigheten i meg. Kunne dette virkelig bli noe som nærmest gjorde barndomsfantasiene mine til en realitet? Ja, til en viss grad.

Concrete Genie

For her spiller jeg ikke som meg selv, men tenåringen Ash som nyter fritiden med å dra ned til havnebyen Denska som ble forlatt da en mystisk mørk gugge begynte å spre seg over området. Her tilbringer han timene på å tegne og male i blokken sin. Det er ingen tvil om at han er lidenskapelig opptatt av dette. Han er nemlig villig til å måtte møte på en gruppe drittsekker som synes det er ekstremt kult å kaste stein på ting og tang i den allerede stakkarslige småbyen. Dette blir selvsagt tatt til et nytt nivå rett etter at jeg tar over kontroll, og plutselig befinner Ash seg i det nifse fyrtårnet som brukte å bringe skip trygt til kai i storhetstiden. Etter litt om og men får Ash fingrene i en stor, magisk pensel som bringer alt han tegner til live, og disse vil igjen fjerne denne merkelige ondskapen i byen. Dermed blir det opp til han å gjenopplive byen med skapningene og de andre tingene han tegner samtidig som han unngår bøllene som tydeligvis ikke bryr seg nevneverdig om at han kan mane frem noen utrolige ting.

Kort sagt er noen av hovedtemaene i historien negativitet, mobbing og en tøff oppvekst generelt. Du har kanskje både sett og hørt disse grunnleggende delene før, men jeg synes uansett at gjengen i Pixelopus gjør en relativt god jobb med å levere en interessant opplevelse. Nå gjør de ikke noe særlig innovativt i historien, men nostalgikeren i meg får minner tilbake til klassiske barnetv-serier som tok opp noe av det samme. Derfor er det mulig at enkelte av dere vil gi blanke søren i dialogene og det som helt klart er ment som følelsesvekkende situasjoner, men jeg tror at både unge og gamle som ikke hadde eller har det lett vil kunne kjenne seg igjen, og med det la seg dra inn i opplevelsen som uansett leverer mange av beskjedene sine i form av gameplay.

Det største trekkplasteret i Concrete Genie er nemlig hvordan du gir omgivelsene liv med den magiske penselen din. Etter hvert som du finner nye designsider som er spredd over hele byen vil du kunne tegne en rekke ulike skapninger (ånder som de kalles her), fantastiske skoger, frodige innsjøer og mer som kan pyntes ytterligere med både stjerner, nordlys, torden, soler og måner. Siden du selv former og plasserer alt fra trær, busker, gresstrå, blomster, vannkastanjer, epler på trær og hva det måtte være kan du være sikker på at hver eneste vegg du pynter vil skille seg fra det andre lager. På toppen av det hele kan du pynte på åndene du gir liv til med en rekke ulike kroppsfasonger, føtter, ører, hår og lignende som virkelig får dette til å føles som din egen fantasiverden. Slik vil du også kunne ende opp med en by som er utrolig vakker for deg og kanskje andre du har på besøk eller deler skjermbilder med også.

Vi snakker uansett ikke om den samme frihetsgraden og muligheten som for eksempel Dreams byr på, men dette er også ment for et annet publikum. Flere elementer vil nærmest bare klistre seg eller spre seg over vegger du velger, så her ofres litt presisjon og særpreg for å gjøre kontrollene lettere. Personlig har jeg ikke så veldig mye imot det siden jeg tror dette bare vil gjøre opplevelsen bedre for de som ikke er like godt vant til en kontroller eller trenger litt hjelp for å sette igang fantasien. Samtidig hadde jeg null problemer med å sitte ti eller femten minutter foran den samme veggen for å finpusse mesterverket mitt takket være et kontrolloppsett som byr på overraskende mye frihet til tross for hvor enkelt det er å gjøre ulike ting.

En annen grunn for å legge litt ekstra arbeid i det du gjør er at åndene som har disse som lekeplass får det koseligere, og dermed blir i bedre humør og viser sin takknemlighet. Hver av åndene har spesielle preferanser om hva de ønsker du skal tilføre, noe de gjør klart med både snakkebobler, ulike ablegøyer og lyder. Oppfyll disse ønskene, og du vil kunne belønnes med et hjertevarmende smil, noen glade hopp og sprell eller i noen tilfeller spesielle sekvenser som ofte fikk meg til å dra på smilebåndet og le. Som tilfellet er med både Astro Bot Rescue Mission og Moss er det bare noe spesielt med det at skapningene i spillet faktisk oppfører seg som at jeg er der og setter pris på meg. Naivt eller ei, men jeg føler liksom et sterkere bånd med dem på denne måten.

Concrete Genie

Derfor er det bare litt synd at det ikke er alle av utviklernes forsøk på å være sjarmerende som fungerer for en sjelløs mann på tretti år. En av grunnene til at minnene går tilbake til oldtidens barnetv er at deler av dialogen og historien også bærer preg av at dette er noe som skal passe for alle mellom fem og hundre år. Alt fra hvor overdrevet slemme og uempatiske bøllene er, hvordan Ash nesten alltid er i en nøytral sinnstemning eller hvordan alt stadig går Ashs vei er som tatt ut av et program som må forsikre seg om at barna ikke sitter og griner eller er livredde når rulleteksten går over skjermen.

Som sagt byr ikke Concrete Genie på så mye kreativ frihet som noen av dere håpet på heller, noe som gjør sitt for at spillet kan bli ensformig etter hvert. Selv om du kan bruke åndenes elektrisitet, flammer og store lunger til å løse gåter som åpner hemmelige rom eller veier videre er det som oftest lett å se løsningen på ting ved første øyekast etter den første timen. Nå prøver utviklerne å hindre dette med en helomvendig litt ut i spillet som gjør det til et slåssespill, men også disse mekanikkene gjør det mer opp til deg å skape variasjon selv fremfor å motivere eller tvinge deg til å mikse opp ting. Dermed ender du opp med å gjøre mye av det samme den femte timen som i den første om du bare gjør det minimale spillet krever.

Da blir ikke de medfølgende PlayStation VR-modusene noe som avgjør om det blir et kjøp eller ikke heller. Den vesle historiedelen fungerer nærmest bare som en opplæringsdel hvor du får vite hvordan ting fungerer i førsteperson og med Move-kontrollere. Etter tjue til tretti minutter med dennee åpner du så opp Free Paint-modusen hvor du kan tegne hva du vil. Nå er det jo litt kult å oppleve dette mens du er i samme verden som åndene og de andre tingene du tegner, men har du allerede fått nok av den vanlige delen vil ikke denne plusse på mer enn en liten time med moro.

Concrete Genie

Concrete Genie fortsetter uansett å dra meg tilbake selv etter å ha fullført historien. Perfeksjonisten i meg må bare tegne og male på hver eneste blanke vegg, samt finpusse verkene jeg allerede har skapt. De sjarmerende åndene mine ville jo savnet meg om jeg ble borte for lenge, og det er bare noe med det å slappe av med noe lett kreativt etter en lang dag. Da tar jeg gjerne fram den store penselen min og stikker innom Denska for å slappe av med noen lette strøk. Med en nydelig atmosfære, gameplay som er lett å lære og verktøy som gir nok av rom for kreativ utfoldelse kan jeg lett glemme en småbarnslig historie og noen begrensninger som gjør det ensformig i lengden. Concrete Genie vekker rett og slett barnet i meg, og det kan jeg like.

8 / 10
      +
      Enkelt å lære seg, Vakkert og fantasifullt, Sjarmerende atmosfære og humor,