WRC 8

WRC 8

Full fart gjennom finske skoger og svingete veier i Monte Carlo. Daniel har tatt turen i nok en rallybil.

Etter at franske Kylotonn ga ut tre WRC spill på rappen fra 2015 til 2017 tok de ett års pause for å forberede seg på WRC 8. Pausen har de brukt godt, og de har tatt til seg tilbakemeldingene fra de som ønsker mer simulasjon enn arkade. Den seneste utgaven av det offisielle World Rally Championship-spillet leverer mange hakk over forgjengerne.

Personlig tenker jeg fortsatt tilbake på tidene da jeg spilte WRC 3 på Playstation 2 for 16 år siden. Noen av mine aller beste spillminner stammer fra den tiden, men spillserien har vært et sørgelig kapittel siden den gang. Helt til nå. Kylotonn har brukt «sabbatsåret» godt, og har i år gitt oss et gjennomført produkt med forbedringer både bak rattet og i menyene.

WRC 8WRC 8
Både vakre svenske vinterveier og legendariske Great Orme ser meget bra ut.

La oss ta det negative først for å få det ut av verden. Kartleserens timing er på grensa til forferdelig. Selv med innstillingen satt til "far ahead" på timingen kommer notene ofte altfor tett på en sving, og i enkelte tilfeller i det jeg er midt i svingen. Dette gjør det ofte håpløst å planlegge kjøringen naturligvis. Etter litt tid bak rattet kjenner man heldigvis etappene litt, men det tar tid all den tid det er mange å lære seg. Men nok om det negative. La oss heller se på det positive.

Først og fremst har WRC 8 fått en helt ny karrieremodus. Her gjelder det som vanlig å bygge seg opp fra Junior WRC og opp til hovedklassen WRC, men jeg gjør det ikke alene. På veien må jeg ta hånd om ansatte som mekanikere, fysioterapeuter og... meteorologer. Ja, du leste helt riktig. For å kunne vite nøyaktig hvilket vær, som også er dynamisk, som kommer i løpet av etappene trengs en meteorolog på laget. Jo bedre kvalitet det er på meteorologen jo mer nøyaktig er værvarslet.

WRC 8
Det kan lønne seg å tilpasse farten før hopp, og ikke gå flat out.

Det stopper ikke her for hva som er nytt i karrieremodusen. Et helt nytt «skills-tree» lar meg forbedre alle områder i teamet mitt fra mannskapet mitt til hvor kraftig delene i bilen min er. Disse låses opp ved å benytte skill poeng som jeg oppnår hver gang jeg går opp i nivå i spillet, og dette går fort i starten av spillet, men etter hvert skal det stadig mer til for å komme til neste nivå.

Skulle det gå litt trått i et rally gir WRC 8 meg muligheten til å se imponerende mye statistikk fra løpene jeg har kjørt. På den nye statistikkskjermen kan jeg se hvor mye både jeg og motstanderne mine sliter dekkene, bremser, støtdempere, turbo eller motor. På denne måten kan jeg finne ut hvor jeg kan forbedre tidene mine på sikt. Dette er informasjon jeg ikke kan huske å ha sett i noen andre rallyspill tidligere.

WRC 8WRC 8
Rally Wales kan by på mange utfordringer.

Vanligvis synes jeg det er dørgende kjedelig å spille gjennom junior-WRC klassen med fremhjulsdrevne biler som ikke gir meg særlig fartsfølelse, men i WRC 8 storkoste jeg meg også gjennom denne innledende sesongen. Kjørefysikken, lydene og ikke minst grafikken gjør at jeg nyter hver etappe gjennom de over hundre forskjellige etappene spillet har å by på. For første gang i seriens historie føler jeg endelig at jeg har kontroll på bilen slik det skal føles på asfalt, grus og snø. Legger jeg til elementer som regnvær blir det hele enda bedre.

WRC 8
Det er lett å få vannplaning på grunn av sølepytter.

Og det er ikke bare følelsen av regnet man kjenner på kroppen. Grafikken gjør at jeg nærmest føler jeg må ha på meg regnjakke for å ikke bli våt i min foretrukne kameravinkel fra panseret. Spillet ser realistisk ut med både biler og omgivelser i utgangspunktet, men måten de har fått regnet i Wales til å slå ned i store sølepytter og på tyske asfaltveier er intet mindre enn imponerende. Det eneste jeg savner på dette området, som konkurrenten Dirt Rally 2.0 har, er gradvis dårligere kjøreforhold ut fra hvor mange biler som har kjørt før meg. Dette hindrer meg derimot ikke fra å nyte spillet fra ende til annen.

Lydene fra biler, og ikke minst omgivelsene som steiner og busker, er i likhet med grafikken ekstremt realistisk. Jeg anbefaler alle å prøve dette spillet med et godt headset og rikelig volum. Det gjør nemlig opplevelsen enda bedre, og jeg tok meg selv i å snu hodet både en og to ganger da jeg hørte steinspruten sto under bilen på de Argentinske veier.

WRC 8
Svenske skoger er et magisk syn på vinterstid.

Å spille på nett har vist seg å være vanskelig selv etter at spillet ble lansert slik at dette har jeg ikke fått prøvd ut noe særlig, men erfaringsmessig har dette fungert helt ok på WRC-spillene, og strengt tatt er det ikke nettspilling som er hovedfokus i disse spillene. Spesielt ikke med den nye karrieremodusen. Skulle jeg ønske å spille med en venn hjemme i sofaen er også split-screen tilgjengelig slik at vi kan kjøre samtidig. Dette vekker igjen minner fra barndommen da jeg og en kompis kunne sitte i timevis for å slå hverandres tider.

Kort oppsummert er WRC 8 helt klart det beste i serien, og selv om det har noen få mangler er det absolutt verdt en investering om du liker rally. På vanskeligste vanskelighetsgrad og uten hjelpemidler som ABS-bremser eller traction control blir spillet også langt mer utfordrende enn forgjengerne. Men pass på - du kan nemlig få sparken fra laget ditt i karrieremodusen dersom du ikke presterer godt nok, og da gjelder det å bevise for nye bilfabrikanter at du er verdt å satse på. Jeg synes nok spillet fortsatt har litt å gå på i kjørefysikk kontra Dirt Rally-spillene, og konkurrenten har også fordelen med variasjonen i form av rallycross, men dette spillet blir helt klart værende på harddisken min, og dratt frem med jevne mellomrom. Mye på grunn av alle de 102 forskjellige etappene fordelt på alle de 14 offisielle lokasjonene.

WRC 8WRC 8WRC 8
Det er en rekke innstillinger å gjøre i WRC 8
9 / 10