The Blackout Club

The Blackout Club

Stranger Things møter Paranormal Activity i denne horror/stealth-hybriden. Vi anmelder The Blackout Club.

Det er et normalt konsept i horror-sjangeren at mennesker blir plaget av onde vesener - som vi eksempelvis også ser i Paranormal Activity-serien. Et annet typisk sjangertrekk er tenåringer, som må bekjempe sinnsyke seriemordere eller uhyggelige monstre - som vi eksempelvis ser i Stranger Things. Nå har utviklerne fra Question prøvd å finne ut av hva som skjer hvis disse to slås sammen i deres nye spill The Blackout Club, som prøver å bygge bro mellom horror, stealth og multiplayer.

Etter usedvanlige situasjoner får de voksne i den lille byen Redacre til å sone fullstendig ut, begynner en gruppe tenåringer med hukommelsestap å prøve å finne noen svar på hva som foregår. The Blackout Club kaller de seg, da de dannet gruppen etter at en av dem ble kidnappet av et overnaturlig vesen. Spillet er et online only-spill (bortsett fra prologen som varer i 20 minutter), som tar i bruk tilfeldig genererte oppdrag, som skal gjøre hver gjennomspilling så unik som mulig.

Du styrer i førsteperson, og det er forholdsvis enkelt. Det er heller ikke noe særlig HUD på skjermen, en health/stamina-bar og en "discovery detector". Den siste delen viser deg om fiendene er oppmerksomme på dine bevegelser og hvor mye støy du lager. Med et trykk på en knapp kan din karakter lukke øynene, som vil la deg se skjulte ting som fotspor og hemmelige beskjeder.

Det viktige med å lukke øynene er ikke kun å finne fotspor eller avsløre hemmeligheter, det er også den beste overlevelsesmekanikken som spilleren har til rådighet. Den lar deg forfølge The Shape, som er monsteret som tidligere har kidnappet gruppens venn. Beistet lever i skikkelsen av en mann som reiser gjennom verdenen via uhyggelige røde dører med øye-symboler på. Ulik andre fiender, vil han kun komme frem hvis du har laget for mye støy, hvilket betyr at der er mulig å fullstendig unngå å møte ham - spesielt hvis du er god til å være listig. The Blackout Club har en del andre fiendetyper, og hver av dem tvinger deg til å reagere raskt og tilpasse deg situasjonen.

The Blackout Club

Spilleren har en del verktøy til rådighet, og kan være alt fra en grappling hook til bandasjer som kan heale. Selv om du kun kan få en av disse gjenstandene med fra starten av et oppdrag, så kan du loote deg til flere underveis. Dessuten kan dine karakterer stige i nivå og åpne opp for spesielle perks som gir unike evner i spillet.

Da The Blackout Club kun er online, tenker du kanskje på om du overhodet kan spille solo? Før hvert oppdrag blir du bedt om å skape en privat eller public lobby, eller bli en del av en aktiv server. Derfor kan du spille så mye solo som du har lyst til. Det er dog aldri vanskelig å finne noen å spille sammen med. Det er gøy å spille online, og utviklerne fra Question har eksempelvis laget en morsom feature, hvor pustingen din og pratingen i mikrofonen vil bli avspeilet i karakteren din i spillet. Det kan dog slås av, hvis man ikke bryr seg om det.

The Blackout Club

Utover de tradisjonelle co-op-oppdragene, så har The Blackout Club en alternativ modus ved navn Stalker Mode. Den låses opp på level 5 og lar spillere tre inn i andres oppdrag for å sabotere andre spillere. Det minner mye om måten Friday The 13th: The Game virker.

Spillet har en art style, som er både realistisk, samtidig med at den beholder en tegnefilm-aktig stil. Samtidig er ikke lyden direkte ubehagelig og skummel, den er mer spennende og motiverer spilleren til å overvinne motstanderen.

The Blackout Club har et unikt take på horror/stealth-sjangeren, da det lar spillere oppleve frykt i grupper. De automatisk genererte banene gjør det dog vanskelig å få noe fortelling inn i spillet. Det kan føles veldig monotont til tider. Spesielt når du ofte skal klare oppgaver som er like hverandre i forskjellige baner. Mekanikkene er dog morsomme, og både stilen og musikken er godt gjennomført.

7 / 10
+
Interessant take på horror-ajsngeren med gode mekanikker og underholdende co-op