Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Dragon Quest Builders 2

Dragon Quest Builders 2

Endelig er oppfølgeren til et av de mest sjarmerende byggespillene her. Peter har kastet seg ut i Dragon Quest Builders 2 og han har hatt vansker med å stoppe!

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Jeg har akkurat blitt skylt opp på land etter et skipsforlis. Jeg er alene på en stor, grå øy uten tegn til liv. Plutselig blir jeg kjent med en annen overlevende på den tilsynelatende øde øya. Han introduserer seg som Malroth. Han har dessverre hukommelsestap, men vi bestemmer oss for å samarbeide om å finne en måte å komme oss vekk fra øya. Vi møter etter hvert selveste guden på øya, han forteller oss at vi har havnet på en øy ved navn «Isle of Awakening». Etter å ha hjulpet han med et byggeprosjekt, gir han oss hele øya til odel og eie. Han har lenge ventet på noen som har evnen til å bygge. Så vi blir bedt om å gjøre øya til et paradis, hvor folk kan leve sammen i fred. Det er nemlig en ond gruppe som kaller seg «Children of Hargon» som gjør alt i sin makt for at man ikke skal skape eller bygge noe, bare ødelegge.

Dragon Quest Builders 2
Stranda til Isle of Awakening. Her begynner eventyret!

Vi må reise fra øy til øy for å befri folk fra Children of Hargon, lære dem at å bygge ting er greit og senere få invitert dem med til vårt nyetablerte øyherredømme. Vårt første stopp på ferden er den grønne øya, Furrowfield. Her sliter byens innbyggerne med å drive gårdsdrift på grunn av en mystisk plante som gjør at ingenting kan vokse. Å skape eller bygge ting er forbudt i Furrowfield, som alle andre steder, og befolkningen har derfor helt glemt hvordan det gjøres. Det blir min oppgave å vise hvordan man bygger hus, lager pløyd jord og ellers nesten alt annet de skulle ha behov for. Hvordan disse menneskene klarte seg før jeg kom på besøk er for meg en gåte.

Dragon Quest Builders 2 er et såkalt byggespill, og låner veldig mange mekanikker fra lignende kjente spill som Minecraft og Terraria. Dragon Quest Builders 2 er dog mer fokusert på at man følger en fast storyline, og må bygge det som trengs for innbyggerne for å komme videre. Man blir raskt spurt om å finne en måte å lage god matjord på, og finne frø man kan så for å lage åkre til gården i Furrowfield. Heldigvis er man fri til å utforske øya på egenhånd, men man får pekepinner til hvor man burde lete for å finne det man trenger til hver oppgave. Noe av det første jeg måtte gjøre for å finne kål til å så på gården. Dette gjør jeg ikke alene, min gode følgesvenn, Malroth er alltid med når jeg utforsker øya. Man blir stadig fortalt at han er den beste krigeren av oss to, men vi er begge nødvendige når man møter på de mange monstrene verdenen har å by på. Kampsystemet er veldig enkelt, her gjelder det stort sett å mose en knapp for å knerte fiender, men det fungerer greit. På mange måter er monstrene der mest for å sanke ressursene de dropper når de dør. Til tross for dette har spillet mer enn nok fiender som også byr på en ekstra utfordring, som krever at du har gode nok våpen for å lykkes. Å beseire disse er i mange tilfeller valgfritt, og kan by på svært gode belønninger.

Dette er en annonse:
Dragon Quest Builders 2
Malroth er alltid med når man utforsker! Han er svært nyttig i kampens hete.

En ting som kan irritere noen er at nesten alt man finner på en øy har en form for oppdrag knyttet til seg. Det vil si at om man på egen hånd utforsker øya, og kommer over noe kult, så er det nesten garantert et oppdrag knyttet til stedet også. Dette førte noen ganger til merkelige situasjoner hvor jeg f.eks. oppdaget en skikkelig kul kirkegård med zombier og et hemmelig gravkammer, som jeg siden ble bedt om å finne av en innbygger. Siden jeg allerede hadde vært der, hadde jeg funnet det jeg skulle, men jeg ble likevel bedt om å dra tilbake dit. Ikke verdens undergang, men litt irriterende. Jeg vendte meg dermed til å stort sett bare utforske steder når jeg ble bedt om det.

Straks man har gjort en oppgave får man en ny, og det fører nesten alltid til at man lærer noe helt nytt. Man er hele tiden på en oppdagelsesreise, og har alltid noe nytt man kan skape. Når man har gjort det innbyggerne i byen din har bedt om blir man overøst med takknemlighet og knyttnever som skytes i været med voldsom entusiasme. Dette fører til at innbyggerne gir deg «hjerter» man kan plukke opp. Slike hjerter dropper faktisk hver gang en innbygger er fornøyd med noe. En varm seng å få sove i om natta, et toalett å gå til, mulighet for fritidsaktiviteter, et godt måltid osv. Når man har sanket nok hjerter blir det omgjort til poeng man bruker til å oppgradere nivået på byen. For hvert nivå låser man opp enda flere oppskrifter på ting man kan lage og flere innbyggere flytter inn i byen din.

Dragon Quest Builders 2
Hele spillet kan faktisk spilles i førstepersonperspektiv om man ønsker.
Dette er en annonse:

For å kunne bygge den beste byen kreves det forskjellige rom, og man blir jevnlig bedt om å lage nye rom til forskjellige formål. Sånn sett er man litt låst til hva man kan bygge i byen. Men det er kun fantasien som setter grenser for hvordan du faktisk utformer disse rommene. Man kan forme byen som en festning, kanskje en landsby, høye tårn, eller hva med en bunker? Alt funker, men det gjelder selvfølgelig også å tenke på det som er mest effektivt og brukervennlig for dine innbyggere. I Furrowfield er fokuset på gårdsdrift og da er det naturlig å ha mest mulig plass dedikert til åkre. Ellers er byen utsatt for angrep fra monstre i Hargon sin tjeneste. De vil jo selvfølgelig prøve å stanse all byggingen du driver med, så byen vil jevnlig bli angrepet. Da kan det være lurt med vegger som beskytter byen. Å finne løsninger på dette har vært veldig gøy. Det tar tid, men dine kjære innbyggere lærer omsider å bygge ting på egenhånd. Da går man løs på større byggeprosjekter og man kan la de ta seg av grovarbeidet.

Dragon Quest Builders 2
Det er viktig å beskytte gården i Furrowfield mot monstre.

Man får etterhvert mulighet til å ta med seg innbyggere tilbake til «Isle of Awakening». Der begynner det store prosjektet med å bygge en enorm by, med helt blanke ark. Derfra vil man sakte men sikkert låse opp flere øyer man kan besøke, og på disse starter det helt nye storylines og det dukker opp nye problemer å løse. Den andre øya man besøker er en ørken med høye fjell, og en by som trenger hjelp med å gjenoppta sin gruvedrift. Så man får dermed en helt annen setting enn Furrowfield hvor fokuset var gårdsdrift. Alt man lærer på hver øy tar man selvfølgelig med seg tilbake til Isle of Awakening, og man vil sakte men sikkert få flere muligheter til å lage en finere øy man kan være stolt av. Dette er helt klart et av de beste forbedringene fra det første Dragon Quest Builders-spillet, hvor man spilte hver verden individuelt og alltid startet på nytt uten det man har lagd tidligere. Dragon Quest Builders 2 er også i sånn måte delt opp, men man beholder alt man lager, og jobber hele tiden mot en større oppgave ved siden av. Det er også mulig å invitere venner via multiplayer, og bygge sammen!

Dragon Quest Builders 2
Her bygges det!

Det er noen litt negative ting jeg vil nevne her mot slutten:

- Jeg har spilt spillet på Nintendo Switch, og jeg vil nevne at spillet til tider sliter med bildeoppdateringen, men det gikk ikke nevneverdig mye utover nytelsen av spillet.

- Spillet har veldig lange lastetider når man starter det opp, men heldigvis nesten ingen etter.

- Når man ankommer øy nummer to, mister spillet litt piffen. Til tross for et helt nytt miljø å utforske, så blir den såkalte «gameplay-loopen» mye av det samme. Det fortsetter å være gøy, men litt repetitivt. Rett og slett. Det må dog nevnes at man lett kan bruke rundt 20 timer på EN øy. Spillet har enormt mye innhold.

- Til tross for mange nyheter, er spillet nesten helt likt det første Dragon Quest Builders. Hvis du ikke likte det, eller er på utkikk etter noe drastisk nytt er ikke dette for deg.

Selv om det har sine svakheter sitter man igjen med et veldig solid og svært sjarmerende spill. De første timene av Dragon Quest Builders 2 oppslukte meg helt. Jeg satt faktisk i rundt 6 timer i strekk fordi spillet aldri sluttet å gi meg nye ting å gjøre, eller utforske. Det var rett og slett bare for gøy, og det å hele tiden bli belønnet med nye ting gjorde det til en svært avhengighetsskapende opplevelse. Man får så lyst til å bare spille bittelitt mer hele tiden, og det blir vanskelig å legge fra seg. Spillets innhold virker også helt endeløst. Å fullføre en øy kan fort ta rundt 20 timer, og man har tonnevis med monstre, oppskrifter, og byggeklosser å oppdage. Dragon Quest Builders 2 er perfekt for deg som ønsker et byggespill med «city builder»-elementer og en touch av rollespill!

Dragon Quest Builders 2
For en utsikt!
08 Gamereactor Norge
8 / 10
+
Utrolig mengde innhold. Man lærer noe nytt hele tiden. Avhengighetsskapende. Sjarmerende grafikk. Koselig musikk.
-
Sliter til tider med bildeoppdatering. Ikke nok nyheter fra forgjengeren. Veldig lang lastetid ved oppstart. Mister litt piffen i andre kapittel.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

1
Dragon Quest Builders 2Score

Dragon Quest Builders 2

ANMELDELSE. Skrevet av Peter Alexander Holthe

Endelig er oppfølgeren til et av de mest sjarmerende byggespillene her. Peter har kastet seg ut i Dragon Quest Builders 2 og han har hatt vansker med å stoppe!



Loading next content