The Elder Scrolls Online: Elsweyr

The Elder Scrolls Online: Elsweyr

Vi har tatt turen til Tamriel nok en gang ettersom dragens år fortsetter i Kahjiitenes hjemland.

Verdenen i The Elder Scrolls Online vokser stadig, det nyeste tillegget har fått navnet Elsweyr og er fokuspunktet til den årlange historien MMORPGet har bygget opp. Dette kapittelet foregår i hjemlandet til katterasen Khajiit og introduserer vandrende drager, samt at spillere får muligheten til å kontrollere de vandøde med den nye Necromancer-klassen.
Drager, kattefolk, vandøde, det høres kanskje litt mye ut... Men sammen så ender de opp med å fortelle en interessant historie som løfter det nå fem år gamle spillet opp til nye og spennende høyder.

Det tar ikke lang tid fra vi dukker opp i Nord-Elsweyr før vi blir kastet inn i den pågående krigen. En allianse mellom dragene og necromancerne truer med å redusere Khajiitenes hjem til et ulmende krater, og de har følgelig hendene fulle. Sammen med våre gamle venner Abnur Tharn og Sir Cadwell må vi forsøke å stanse dragene samtidig som vi prøver å finne ut om opphavet deres og hvorfor de ønsker å ødelegge Elsweyr. Alvoret, et par overraskelser, samt noen kommentarer fra Cadwell gjør at narrativet utmerker seg, selv om vi synes at det til tider halter litt (men det kommer vi tilbake til).

Vi oppretter en ny spillefigur, en Khajiit med Necromancer-ferdigheter, og kunne hoppe rett inn i Elsweyr uten å måtte spille de foregående utvidelsene. Vi synes det er viktig å påpeke for alle potensielle nye spillere at du kan hoppe rett inn i hvilket som helst kapittel i The Elder Scrolls Online uavhengig av om du har spilt før eller ei. Spillet er en såkalt "åpen sandkasse" (open sandbox) hvor alle fiender og oppdrag skalerer til nivået figuren din er på. Historien mellom kapitlene er også enkeltstående så til forskjell fra for eksempel Kingdom Hearts 3 så trenger du ikke kjenne til hele spillhistorien, ha lest tre bøker med sidehistorier, samt sett flerfoldige timer med YouTube-videoer som forklarer hva hendelsene EGENTLIG betyr før du vet hva som foregår.

The Elder Scrolls Online: ElsweyrThe Elder Scrolls Online: Elsweyr

Ellers ser Elsweyr ut som ditt standard ESO-kapittel. Du får en ny sone å boltre deg rundt i, en ny klasse å spille som, en egen historie, men det største trekkplasteret er definitivt introduksjonen av drager (de er jo tross alt på forsiden av coveret). Dragene er til stede utenom i selve historiedelen da man kan se at de sirkler rundt over deg på himmelen, og man kan følge etter de via markøren deres på kartet. Disse brautende beistene er en ny type sone-boss, og det var skikkelig kult å se spillere trekke sammen for å forsøke å skade en drage nok til å drepe den (og skaffe seg kule skatter). Man må definitivt være flere om å angripe en drage, for de kan enkelt drepe deg uten å tenke mye over det, og siden de er såpass enorme er en enkelt spiller omtrent like truende som en leverposteboks for de. Angrepene våre gjør lite skade, men sammen er vi sterke! Dragene fungerer ypperlig som bosser, og under en spesielt spennende kamp måtte vi unngå stormkast og lyn på bakken samtidig som vi også måtte koordinere angrepene våre med de andre for å lykkes.

Så ja, det å slåss med drager er gøy. Men med hver fjelltopp finner vi også en dal, og dette kapittelets skuffelse er selve Elsweyr. Vvardenfell kunne skilte med vulkaner og kjempesopp, og Summerset var eventyr-aktig med slottene sine, griffene, og de fantastiske fargene. Omtrent 60% av Elsweyr er sand, støv, og og mer sand. Det er kjedelig nok, men de 40% som består av gårdbruk og jungel er egentlig ikke fengende heller, og sammenligner man det med de andre sonene føles det litt veikt. Når det er sagt fortjener de dog litt skryt for at vi får utforske Khajiit-kulturen, da det sikkert er mange som har lagt sin elsk på de.

Den nye klassen - Necromancer - lar oss velge relativt fritt hvordan vi ønsker å spille, og vi må innrømme det føles herlig ondskapsfullt å gjenoppleve de døde og sende de etter fiendene våre. Kombinert med en ljå som gir deg tilbake helse så var vi nesten ustoppelige!
Man kan utforske tre nye ferdighetslinjer: Grave Lord, Bone Tyrant, og Living Death, men du må også passe på at du ikke bruker enkelte ferdigheter og magi i nærheten av vakter, da dødsmagi ikke er særlig populært. Vi brukte en blanding av de forskjellige ferdighetene, noe som lot oss balansere healing, tanking, og skade; med ljåen fikk vi tilbake helse samtidig som vi kastet flammende hodeskaller etter fiendene våre, og ved behov kunne vi forvandle oss til et gigantisk skjelett-beist for å øke forsvaret vårt.

The Elder Scrolls Online: Elsweyr
The Elder Scrolls Online: ElsweyrThe Elder Scrolls Online: ElsweyrThe Elder Scrolls Online: Elsweyr

Vi må også kritisere Elsweyr for at det er relativt kort. Hovedhistorien er bare åtte oppdrag langt, og enkelte av disse greide vi unna på under en time. Nå inkluderer vi ikke utfordringer, huler, og sideoppdrag i denne oppsummeringen (som tar omtrent 25-30 timer å fullføre) men likevel skulle vi ønske at hovedhistorien var litt lenger siden denne utvidelsen skulle fokusere akkurat på historie. Mens vi snakker om historien, så synes vi også at denne sluttet litt rart, og det lukter dermed som at de løse trådene blir nøstet opp i en fremtidig oppdatering. Om dette stemmer så må nok spillere fortsette å abonnere på ESO om de ønsker å få med seg avsluttingen.

Elsweyr blir nok ikke vår favoritt-utvidelse til ESO, men det er likevel mulig å ha det mye gøy uavhengig av om du er en veteran eller helt ny. Necromancer-kreftene treffer blink, og dragene fungerer som en formidabel fiende som bringer spillere sammen. Vi synes som nevnt over at historien ble avsluttet litt for kjapt, og at selve sonen var litt kjedelig visuelt sett, men så langt så virker det som at "year of the dragon" i ESO kommer til å bli lovende.

7 / 10