Everybody's Golf VR

Everybody's Golf VR

Fore! Eirik har av alle ting spilt et sportsspill, og kom med det plutselig på at det kan være moro noen ganger. Everybody's Golf gjør seg nemlig ganske godt på PSVR.

Everybody's Golf-serien, eller Hot Shots Golf som raringene i Amerika kalte serien i mange år, har av mange vært betraktet som en av de mest tilgjengelige og underholdende golfspillseriene, så håpet om at Clap Hanz og Japan Studio kunne ta alt til nye høyder i virtual reality var ikke akkurat lite. Everybody's Golf VR lever opp til flere av disse forhåpningene, men slår også noen reale bogeys.

Everybody's Golf VR

For når det kommer til selve golfen er det ikke tvil om at denne gjengen vet hvordan de gjør den underholdende og lett å lære for de aller fleste. Man skulle kanskje ikke tro det når man hører at Everybody's Golf VR kvitter seg med seriens velkjente timing-system og erstatter det med at vi må utføre slagene med vår egen kropp, men takket være noen tilpasningsmuligheter skal det ikke gå lang tid før selv en som tror målet er å treffe flagget får noen eagles og birdies på CV-en med enten en DualShock 4- eller Move-kontroller. Nybegynnere kan ofre litt slagkraft ved å bruke spesielle køller som minsker sjansen for å slå skjevt, mens de mer erfarne kan skifte over til mer realistiske køller når de har fått nok erfaringspoeng. Ja, for vi må i kjent stil arbeide oss opp fra de mest grunnleggende modusene og innstillingene til nye baner, køller og caddyer.

Dette blir kanskje kjedelig i starten for de av dere som virkelig kan golf, men personlig synes jeg det er en grei måte å lære oss de nye kontrollene på. Nå som alt avhenger av hvordan du holder kontrollen er det jo ekstra viktig å vite hvordan utførelsen av slaget vil kunne påvirke ballbanen. Da passer det jo ekstra godt at man får tilgang til et flott treningsanlegg fra første sekund. Her snakker vi ikke om den mest avanserte verden har sett, men den gjør en god jobb med å forklare hva man må ta hensyn til for å lykkes. Med en slik presisjonssport er det greit å ta noen prøveslag som viser hvordan køllens bane er like før den treffer ballen, og piler som indikerer hvordan dette slaget ville påvirket ballen. Når du så har fått godfølelsen og føler at du har funnet den perfekte utførelsen skifter du lett over til å ta et skikkelig slag med et enkelt knappetrykk. Deretter er det bare å håpe at både kroppen din og sporingen i spillet oppfører seg slik de skal.

Everybody's Golf VR

Det er lettere sagt enn gjort, særlig om du bare har en DualShock 4. Den fungerer greit nok, men av og til blir det ganske klart at det er vanskeligere å gjøre en skikkelig bevegelse med kontroll som ikke akkurat føles som en golfkølle der man står sidelengs og ser mot hullet langt der borte. Du får liksom aldri fullført slaget på skikkelig måte, og en rekke slag har havnet langt ut i skogen på grunn av at kameraet av og til ikke vil fange opp den samme bevegelsen på samme måte som før. Ikke misforstå. Den fungerer egentlig bedre enn forventet, men Move-kontrollen fungerer bedre som en erstatter for en skikkelig golfkølle. Problemene kunne jo raskt utelukkende skyldtes min manglende koordinasjonsevne også, men når jeg plutselig nærmest står med ryggen mot kameraet for å se hullet er det tydelig at Everybody's Golf VR er et eksempel på at ting skyves stadig lengre til siden etter hvert som man spiller. Når både kontrollen og headsetet peker samme vei i virkeligheten, men står som nitti grader mot hverandre i spillet blir det ikke særlig lett eller underholdende å ta et slag.

Så hvorfor går jeg stadig tilbake for å slå noen hull med jevne mellomrom? Fordi det aller meste utenom dette sitter som en hole-in-one. De tre banene som finnes er vakre og innbydende, samtidig som at hver av dem føles unik siden du ikke vil befinne deg på tradisjonelle golfbaner hele tiden. Å gå fra klassiske skogsområder til omgivelser som er som tatt ut av Jurassic Park gjør at du har noe for enhver sinnsstemning. Eller, de veldig sprudlende og erkejapanske caddyene gjør sitt for at alt blir mer glødende enn en Bjørn Kjos som snakker om Norwegian. Ved å plutselig ta oss til såkalte "special events" (som man irriterende nok ikke kan hoppe over de første gangene man ser dem) hvor det skal balanseres på et tre over et stup eller spises drops mellom tilfeldige hull føles de til tider som eskortepiker, og de få gangene jeg måtte smile eller le av disse skyldtes det som oftest bare hvor absurde og intetsigende disse var. Når jeg kjøper et golfspill vil jeg spille golf, ikke ha flørtende leker med damer. Spillet har nok lasteskjermer fra før siden du alltid må innom caddyen før du starter en runde, se poengtavlen når du er ferdig og returnere tilbake til hovedmenyen for å starte på nytt om du har fått en dårlig start, så disse sidesprangene kunne jeg vært foruten.

Everybody's Golf VR

Heldigvis blir alt bedre jo lengre du har spilt. Etter å bare hatt mulighet til å spille tre tilfeldige hull med noen grunnleggende køller får du etter hvert mulighet til å spille nihullsrunder og selvsagt attenhulls til slutt. Noen vil nok synes at tre baner, en treningsmodus og noen modifikasjonsmuligheter blir litt lite, men til den relativt lave prisen er det slettes ikke verst. Caddyene vil uansett gjøre sitt for å skape litt merkelig variasjon i ny og ne, men så lenge du har sett disse sekvensene før kan du i alle fall hoppe over dem og bare måtte titte på en kort lasteskjerm i stedet. Slikt kan jeg leve med når det grunnleggende gameplayet fortsatt føles som Everybody's Golf. Måten man stadig får positive tilbakemeldinger får en til å få grandiose tanker om å være Tiger Woods (i glansdagene) eller Annika Sörenstam. Et godt slag føles virkelig i kropp og sjel takket være god bruk av vibrasjoner i kontrollene, et lyddesign som gjør det lett å leve seg inn i verdenen og endelig få muligheten til å følge ballbanen med egne øyne, så når man i tillegg får en rosende beskjed i alle regnbuens farger og et entusiastisk rop fra caddyen er det ikke tvil om at Everybody's Golf VR er det nærmeste serien har kommet den skikkelige golffølelsen. Du må bare tolerere noen skavanker som har blitt daglig kost for mange utviklere som er ferske i virtual reality en gang iblant og noen elementer som tar fokuset vekk fra golfen i ny og ne. Klarer du det er det ikke tvil om at Everbody's Golf VR er noe du bør vurdere å kjøpe om du har lyst til å slå noen rolige baller i PlayStation VR.

Everybody's Golf VR
7 / 10
+