Katana Zero

Katana Zero

Vi har spilt det neonkledde Askiisoft-utviklede action-spillet Katana Zero, og vi er allerede fans.

Det pikselerte action-spillet Katana Zero har ikke akkurat gått under radaren siden lanseringen, med 100.000 solgte kopier i løpet av den første uka på markedet, og vi må si at suksessen er velfortjent. Det er utrolig hva utvikleren har fått til med denne simple, men unike og fantastiske lille opplevelsen.

Spilleren følger spillets tøffe protagonist, en samurai-snikmorder som kutter seg igjennom monstre og andre stakkarer i en neonkledd by. Da vi snakket med Askiisofts Justin Stander, forklarte han hvordan spillet er inspirert av koreanske hevn-thrillere og vi kan definitivt se inspirasjonskilden skinne når vi kjører sverdet igjennom fiendene i bygatene, nattklubber og nedslitte celleblokker.

Protagonisten, som på en måte virker mentalt ustabil, snakker med en behandler som også er psykiateren hans og forteller om drømmene han har hver natt, som lar spilleren velge hva som skal bli sagt, hvor mye sannhet han skal komme med, eller om han ikke skal dele noen ting i det hele tatt, og valgene påvirker dialogen igjennom hele spillet. Etter hver samtale får spilleren en oppdrags-briefing, som må brennes når den først er lest.

Din oppgave, i nesten alle oppdrag, er å knerte alle gangsterne foran deg med få unntak, men det er morsomme mekanikker som blir tatt i bruk her som får det som høres ut som et kjedelig mål til å føles mer unikt. Så klart, du vil løpe, krabbe, skli, slå ned dører, angripe og kaste ting på fiendene dine, men du får også muligheten til å få tiden til å gå saktere på slagmarken. Denne evnen er forbundet med det stoffet som behandleren din pumper deg full av mellom oppdragene. Når tiden går saktere, har du muligheten til å knerte alle fiendene du ser samtidig som at det blir enklere kontre kulene for å sende de tilbake til angriperen (eller angriperne) med sverdet ditt. Du vil fortsatt dø mye, stol på oss, og på slutten av hvert møte med fiender får du muligheten til å se over forsøkene dine for å se hva du gjorde feil.

Katana Zero

De spillbare karakterene dør av ett treff, hvilket betyr at Katana Zero handler om å lære av sine feil. Dør du på slutten av et område, må du starte helt på nytt, og selv om det ofte kan være veldig frustrerende, er det veldig givende å naile en perfekt gjennomgang. Hver seier feilfri - det må de være.

Fiendene er ikke de eneste farene i spillet heller; du vil møte på lasere, turrets, store hull som må hoppes over, snikeområder hvor du må sørge for at du ikke blir sett, og mer. Vår favorittoppgave var å knerte DJ Electrohead på klubben hans da området hadde mange muligheter for sniking samt fiendepatruljer, lasere og turrets å kutte igjennom uten å dø, som førte til et veldig variert oppdrag. Lasere kan også brukes mot fiender hvis du finner spaken som kontrollerer dem. Vi ble også introdusert til damprør som du enten kan kutte med sverdet eller kaste ting på, som får røret til å eksplodere, hvilket fører til at rommet dekkes i damp og gjør at fiendene ikke kan se deg.

Katana Zero har ikke en superlang og gripende historie, men det er interessant nok til å dra deg inn. Du ender opp med å fylle inn mye blanke ark selv, og du kan på en måte finne på din egen historie igjennom dialogene. Vi sluttet å stole på psykologen/behandleren tidlig, faktisk etter oppdraget hvor vi skulle drepe DJen, da han ba oss om å ikke snakke med målet som visstnok var en patologisk løyner. Så klart, vi snakket med ham allikevel fordi vi er samurai-rebeller, og da fikk vi vite noe interessant. Da han ble konfrontert begynte dialogboksen hans å riste, som vi synes var en fin detalj, og da han ble avbrutt "knuste" teksten i boksen. Du får kun noen få sekunder på å svare på spørsmålene, hvis du vil svare på noen i det hele tatt, men du finner ut av nye ting jo mer du hører så klart.

Det spillet mangler av historie gjør det opp for i gameplay, det visuelle og lyden. Katana Zero ser utrolig ut med varierte områder som alle har en futuristisk stil, og lyddesignet er upåklagelig. I løpet av spillet får du navnet på musikken og komponisten i nedre venstre hjørne og det er ikke vanskelig å se hvorfor det er der, for vi ønsket å gå på nett for å høre på den fantastiske musikken det øyeblikket vi hørte den første tonen.

Katana Zero er en kort opplevelse med veldig lite gjenspillingsverdi siden spillet er basert på å lære av sine feil fra starten, men det er også, uten tvil, en av de beste lavprofil-spillene vi har spilt de siste årene, og du bør ikke gå glipp av dette.

Katana Zero
9 / 10
+