Mortal Kombat 11

Mortal Kombat 11

Netherrealm Studios leverer atter en gang et solid Mortal Kombat-spill fylt med det serien er kjent for, brutalitet.

Før jeg går noe nærmere inn på anmeldelsen av Mortal Kombat 11, føler jeg det er viktig å belyse dere om at jeg har vokst opp med Street Fighter-serien og det er i grunn det eneste slåssespillet jeg har forholdt meg til opp igjennom årene med unntak av en liten dose av Tekken på PlayStation og PlayStation 2. Det var ikke før jeg prøvde Street Fighter X Tekken at jeg innså hvor lite serien hadde endret seg og at mye i grunn var ganske likt fra det ene spillet til det andre, med unntak av den grafiske overhalingen mellom hver nye konsoll som kom ut på markedet. Det endte opp med at jeg mistet interessen for serien og generelt for hele sjangeren, til fordel for å rette fokuset mer mot skrekk - en sjanger jeg elsker til de grader! Det interessante er at jeg klarer å se klare koblinger mellom skrekk og Mortal Kombat 11 i forhold til det brutale og blodige innholdet, og det er noe av grunnen til at jeg blir interessert i dette slåssespillet.

Jeg får tilbudet om å skrive en anmeldelse av Mortal Kombat 11 - en spillserie som jeg i grunn ikke er så veldig kjent med utenom at det er et ekstremt blodig. Jeg velger å kaste meg ut i det ukjente for å se om dette er noe for uerfarne spillere eller for å si det på en annen måte. Klarer Mortal Kombat 11 å tiltrekke flere til å like serien?

Mortal Kombat 11
Detaljene er helt nydelige

Det er ingen tvil om at Street Fighter- og Mortal Kombat-serien bygger på to helt forskjellige prinsipper og filosofier. Der Capcom sikter mot et bredere publikum ønsker Netherrealm Studios heller å skape et brutalt og blodig spill som er mer rettet mot de voksne spillerne der ute. Den største forskjellen mellom Street Fighter og Mortal Kombat 11 er nok hvor lenge du kommer til å oppholde deg i trenings-arenaen. Der jeg føler det Street Fighter-serien har bedre flyt og overganger mellom hver kombo, fokuserer Netherrealm Studios sin Mortal Kombat-serie mer på å time knappetrykkingen til enhver tid. Til syvende og sist handler det om å tilbringe mest mulig tid i trenings-arenaen og bli kjent med de ulike teknikkene og komboene så dette vil man nok bli vant til etter en stund.

Ellers må jeg bare si hvor nydelig den fotorealistiske grafikkmotoren til Netherrealm Studios nyeste storspill er. Det finnes ikke ord som kan beskrive hvor detaljerte de dynamiske banene er med personer, demoner og monstre som jobber med sine saker mens du slåss mot en annen figur. Enkelte baner er mer imponerende enn andre som f.eks. vannbølger som strømmer inn mot land, store colosseum med publikum tilstede og mye mer annet som, på en positiv måte, retter oppmerksomheten din bort fra selve kampen. Dessuten må jeg få påpekt hvor kult det er å se hver bane har sine egne unike gjenstander som kan brukes i slåsskampen som for eksempel en drill i den ene banen og spyd eller tanks i den andre banen.

Jeg vil også påpeke at spillet er testet på en av de tidligste Xbox One-modellene, men selv på en så gammel konsoll er jeg riktig imponert over hvor bra spillet kjører. Stor applaus til Netherrealm Studios for å ha klart å lage et spill som så og si kjører plettfritt uten problemer med lastetider som ikke varer mer enn rundt 3-5 sekunder. Det er godt å se at utviklerne har tenkt på andre biter av spillet enn kun gameplayet. Ønsker du likevel den optimale Mortal Kombat-opplevelsen så anbefales det så klart å spille det på de kraftigste utgavene av PS4 eller Xbox One med en god TV og enten godt headset eller et hjemmekinoanlegg som oser av kvalitet.

Mortal Kombat 11Mortal Kombat 11

En uforglemmelig filmatisk-opplevelse

Mortal Kombatt 11 bygger videre på historien der Mortal Kombat X avsluttet. Det er brutalt, actionfylt og spenning helt opp til hundre fra start til slutt. Jeg ønsker ikke å røpe ut så mye om spillets handling fordi det rett og slett er en kul opplevelse som enhver spiller burde få med seg på egenhånd, men kort fortalt handler det om en ond gudinne kalt Kronika som har makt over tid. Kronika higer etter mer krefter slik at hun skal kunne være i stand til å endre på tiden og bygge et liv fra egne premisser. For resten av Mortal Kombat-gjengen betyr det problemer og ikke minst frykten for at universet skal havne i gale hender. Det er din jobb å stoppe Kronika før uhellet skjer, men klarer du det?...

Mortal Kombat 11Mortal Kombat 11
Intenst, blodig og brutale kamper vil holde deg gående i flere timer

Get over here!

Med varsomhet overfor den velkjente Mortal Kombat-oppskriften prøver Netherrealm Studios gang etter gang ut noe nytt. Denne gangen er blant annet forgjengerens X-Rays byttet ut med Crushing Blows og Fatal Blows. Crushing Blows vil kun skje når visse kriterier er fylt. Det går rett og slett ut på at du serverer et helt vanlig slag mot motstanderen men som, ved det riktige tidspunktet, blir til et skikkelig kraftig slag og utløser en kort scene hvor du ser fiendens kjeve, ribbein, hodeskalle og mye annet bli knust.

For meg er Fatal Blows uten tvil den klare favoritten! I løpet av en 2-runders kamp vil du få muligheten til å utføre dette superkraftige angrepet maks en gang. Det betinger så klart at du treffer motstanderen. Bommer du om motstanderen blokkerer eller at du står så langt vekk at du ikke treffer vedkommende, vil du få ny en sjanse etter noen sekunder. Det eneste du må huske på er at du kun kan bruke teknikken en gang. Blir det vellykket i første runde så kan du ikke bruke det igjen i neste runde og vice versa. Jeg har storkost meg med alle figurene sine Fatal Blows og er i grunn glad for at Netherrealm tok det med. Ikke bare er det til hjelp under vanskelige situasjoner, men også deilig å bruke etter å ha blitt mørbanket av en sterk motstander.

De livlige banene er også en viktig del av kampen. Med ulike gjenstander strødd ut i hver bane hvor antallet- og type gjenstander varierer, vil du få nytte av det i situasjoner du føler det er litt for tøft eller bare ønsker å imponere. Du vil kunne finne mye rart som drill, spyd, fakler, etsende væsker og mye annet brukbart. Det du må huske på er at disse gjenstandene er, på lik linje med Fatal Blows, kun tilgjengelig en gang i hele kampen men noen få gjenstander er faktisk mulig å bruke to-til-tre ganger. Med andre ord handler det om å tenke nøye og vite eksakt når du skal benytte deg av disse hjelpemidlene, men husk på at motstanderen også kan benytte seg av alt dette her mot deg.

Flerspillerdelen - en spillmodus som svikter de svake

Dagens slåssespill fokuserer veldig mye på E-sport og diverse turneringsmuligheter som eksempelvis Super Smash Bros., Street Fighter V og Tekken 7. Jeg ser i grunn positivt på den tanken fordi det for det første skaper et sosialt fellesskap blant spillerne, men samtidig vil forlenge spillets levetid. Flerspillerdelen i Mortal Kombat 11 er fylt med en god del snadder. Ved siden av turneringsmuligheter vil du få muligheten til å utføre tidsbegrensede events og daglige utfordringer som vil belønne deg med forskjellige premier.
Om du føler at flerspilling ikke er noe for deg så er det helt i orden, men husk på at du da heller kan prøve deg i en egen modus hvor to grupper, en som du lager og en som en annen person fra et annet sted i verden lager, kan kjempe mot hverandre ved hjelp av AI. Det eneste du må ordne er figurenes spesialiteter. Hver figur er tildelt 60 poeng som du kan bruke på tvers av fem ulike egenskaper som blant annet å øke eller forminske ferdigheter som hurtighet, komboer, sannsynligheten for å ta tak i fienden osv... Kampen skjer automatisk av seg selv mens det eneste du kan gjøre er å håpe på å vinne. Ellers er resten (nesten) ren tilfeldighet.

Utenom det finnes det andre moduser som blant annet den klassiske 1-mot-1 kampmodusen. Du kan hoppe rett ut i rangerte eller urangerte kamper mot andre. Dog ønsker du å slåss mot venner og bekjente er det også mulig igjennom egne private rom for kun dere. Videre returnerer det populære King of the Hill fra Mortal Kombat X så her har du litt av hvert å velge mellom.

Noe jeg misliker med flerspillerdelen er at det ikke finnes en egen modus som skiller de uerfarne og de proffe vekk fra hverandre. Jeg hadde ønsket å for eksempel sett en modus hvor du selv kan bestemme å kjempe mot de under level 10, for så det samme med de i level 20, 30 og så videre. Men neida, du vil bli kastet ut i det hele og møte på alle slags folk. I løpet av mine 10-15 kamper klarte jeg ikke å vinne en eneste kamp utenom den ene hvor motstanderen skjønte at jeg gav opp. Vi begge står stille og jeg utfører noen rare kommandoer som å hele tiden dukke og hoppe - en indikasjon på at jeg rett og slett har gitt opp. Motstanderen skjønner hintet og jeg får lov til å beseire vedkommende i en av disse to rundene, men i neste runde... Vel, det var en annen sak. Jeg ble banket både gul og blå og jeg rakk ikke en gang å utføre ett eneste slag mot motstanderen. Jeg tenker det handler mer om å trene og bli mer erfaren mens man prøver og feiler. Det er tross alt en grunn til at det finnes tre (egentlig fire om du teller med trening i flerspillerdelen) ulike treningsarenaer - trene fritt, følge en fast treningsmal, eller øve på bruken av ulike fatalities.

Mortal Kombat 11
Balls of steel!

Modifiseringer og Krypt

Netherrealms nyeste slåssespill tilbyr et hav av tilpasninger og modifiseringer av alle de spillbare figurene. Et eksempel er Scorpion som jeg endret både utseende og ferdighetene til. Videre er det mulighet for å modifisere både våpen og rustninger til en viss grad med ulike elementer du kan feste på dem. I tillegg til mye annet som for eksempel å velge forskjellige introsekvenser på figuren, endre figurens spesiale egenskap og endre på avslutningscenen etter endt kamp.

Det er vel å merke at en del av det som er mulig å endre på er veldig likt, men med ulike farger. Et eksempel på det er figurenes kostymer. Uansett vil det være nok til enhver smak og du vil definitivt bruke flere timer i 'tilpasning-garderoben'. Alt dette her får du ved å blant annet gjennomføre historiedelen, fullføre Towers of Time eller vandre rundt i den velkjente Krypt-modusen og åpne en god del skattekister der med spillets valuta.

Denne gangen foregår Krypt i tredjeperson og akkurat som tidligere handler det om å vandre fritt rundt i et tempelområde, og gjøre ulike aktiviteter som eksempelvis å finne hemmeligheter og løse gåter samt åpne skattekister ved bruk av penger, hjerter og sjeler som man får ved å spille flerspillerdelen og Towers-modusene. Skattekistene i seg selv inneholder en god del godsaker som er brukbare midler til bruk i Towers of Time-modusen. Andre ting du kan få er konseptbilder fra spillet, nye fatalities, kostymer, ikoner og masse annet.

Mortal Kombat 11Mortal Kombat 11

Kung Fu Fighting!

De berømte Towers-modusene er tilbake og denne gangen serverer Netherrealm Studios både Towers of Time og Klassic Towers. Ønsker du å se hver og en figur sin alternative avslutning samt hive deg ut i litt roligere kamper hvor du til og med selv kan bestemme vanskelighetsgraden. Da er Klassic Towers definitivt noe for deg. Liker du derimot å 'krydre' slåssingen et hakk mer så er det bare å kjøre rett på den usedvanlig vanskelige Towers of Time - en nådeløs modus hvor du kanskje vil slite så mye at du ender opp med tårevåte øyne eller en spillkontroll knekt i to...

For noen vil Towers of Time føles urettferdig ut, mens for andre er det en veldig spennende modus som topper det hele. Som en uerfaren Mortal Kombat-spiller mener jeg at modusen kan bli ganske utfordrende, men på en annen side byr det på en god del variasjon og utfordringer og ikke minst gjør den kampene mye mer morsomme. Heldigvis er det mulig å benytte seg av ulike modifikasjoner og hjelpemidler med alt fra ulike forsvarsmidler som ekstra liv, paralysere motstanderen med en liten dose tarmgass, til angrepmidler som fallende meteoritter, flamme-hender og etsende syreregn. De samme modifikasjonene vil motstanderen din også være utstyrt med så her er det både fordeler og ulemper for begge parter. Det viktigste er å vite hva du driver med og hvilke hjelpemidler som er best egnet i bruk.

No Pain, no gain

Min endelige konklusjon er at Mortal Kombat 11 uten tvil er årets hittil beste slåssespill med mye innhold og ikke minst en enorm gjenspillingsverdi. Med unntak av frustrasjoner på grunn av vanskelighetsgraden i spesielt Towers of Time, har jeg moret meg fra start til slutt. Historiedelen er fantastisk og man vil raskt legge merke til at Netherrealm virkelig har sprengt alle grenser med å fusjonere sammen grafikk, lyd og slåssing til det ultimate slåssespillet på markedet. Videre finnes det et sesong-pass som tilbyr en rekke ekstra innhold som nye figurer, gjenstander og diverse. Spillet inneholder et hav av tilpasningsmuligheter og Krypt som utløser en form for spenning som kribler i magen hver gang du ønsker å åpne en skattekiste. Mortal Kombat 11 er et godt valg for enhver blodtørste spiller der ute - enten om du liker slåssespill eller ikke.

Mortal Kombat 11
Er du sikker på at du ønsket å se penere ut?
9 / 10