Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy

Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy

Endelig er Phoenix Wright kommet til moderne konsoller i form av Ace Attorney Trilogy, nå sluppet ut med «nydelig» HD-grafikk. Men er det fortsatt mulig å forsvare disse spillene, eller er de skyldige i å være sittende fast i fortiden?

Ace Attorney-trilogien er kanskje en av vestens mest populære serier innenfor visuell-novellesjangeren. Serien gjorde stort inntrykk da det originalt var et spill til Game Boy Advance som kom ut i vesten på DS i 2005. (Dette var mørke tider, vi i Europa fikk det ikke før et halvt år senere i 2006.) Phoenix Wright traff der andre spill i sjangeren, og kan enkelt ses på som begynnelsespunktet til visuell-novellesjangeren som fortsetter å vokse den dag i dag. Dette er mitt første inntrykk av serien, da jeg gikk glipp av originallanseringen. Denne anmeldelsen er basert på mine opplevelser av Switch-utgaven.

Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy

Det første spillet tar plass i 2016, hvor den nylig utdannede advokaten Phoenix Wright får sin første sak. Hans beste venn, Larry Butz, er anklaget for drapet av kjæresten sin, og det er opp til deg å finne ut av hva som egentlig skjedde slik at du kan rengjøre navnet til Larry. Følger ikke du godt nok med på hva som blir sagt og hvilke bevis som er funnet, kan Larry bli satt i fengsel for et mord han ikke utførte. Dette er kun første episode av originalen, men gir et godt inntrykk av hvordan resten av spillet utformer seg. Med rundt fem saker per spill er det mer enn nok til å holde deg opptatt en god stund. Med et underholdende manus, en lang liste av fargerike karakterer og nok twister til å gi deg kink i nakken var jeg underholdt vel så lenge, noe styrket av at jeg fikk spille det på Switch.

Spillene er delt i to hoveddeler: Etterforskningsfasen og rettssalsfasen. I etterforskningen leter du etter bevis og prater med vitner og andre relatert til saken i håp om å finne noe som kan hjelpe deg i å forsvare den anklagde. Dette utføres i enkle pek-og-klikk segmenter hvor du enten kan bruke touch-skjermen eller analogspakene til å se deg rundt. Det fine her er at menyene er såpass enkle å navigere, og spillet viser veldig klart hvilke områder som faktisk inneholder nyttig informasjon, som gjør det jeg vanligvis forakter med pek-og-klikk-spill til et morsomt puslespill hvor du må finne brikkene og sette de sammen i rettsalen.

Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy

I rettsalen er det opp til deg å stikke hull i vitnesbyrdene presentert basert på både hull i historiene deres og bevis du har funnet. Du må følge nøye med på hva de sier, finne noe som motbeviser det de sier og presentere det for dommeren. Det er lite som er mer tilfredsstillende enn når du finner et hull, hører den nå ikoniske «Objection!!» og musikken kicker inn for fullt. Det skader heller ikke at de fleste reagerer som om noen har skutt de i foten hver gang du oppdager løgnene deres.

Der kommer vi dessverre til en av de svake punktene ved nylanseringen: Det ser virkelig ikke pent ut på storskjerm. Man kan tydelig se at dette er basert på et spill gitt ut originalt til GBA. Istedenfor å tegne alt på nytt ser det litt ut som at de har brukt et filter som jevner ut kanter, som fører til at ting ser litt vassent og uklart ut til tider. Det er enda mer utilgivelig om man ser på at dette er en port gitt ut til 3DS i 2014, som de tilsynelatende ikke har gjort noe med på de fem årene det tok å få det ut på resten av konsollene. Det har heldigvis lite innvirkning på opplevelsen, men er dog noe de kunne satt mer innsats i. Det samme gjelder musikken. Her er ingenting gjort for å oppfriske originalsporene, som for noen kan være positivt. Det høres ut som et GBA-spill, på godt og vondt. De strør salt i såret ved å inkludere en fantastisk medley av flere spor orkestrert på hovedmenyen, men dette er kun i hovedmenyen. Igjen, dette er bare flisespikking, men er noe som får hele pakken til å føles litt ut som en ettertanke fra Capcom, noe som ikke kler de med tanke på alle deres fantastiske utgivelser i det siste.

Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy

Heldigvis er det ikke bare negativt! Jeg anbefaler alle som har muligheten, å kjøpe Switch-utgaven, for de har gjort en fantastisk jobb med å tilpasse kontrollene til mulighetene du har med denne konsollen. Har du ikke Joy-Cons tilgjengelig? Null stress! Spill med touch-skjermen. Det eneste jeg savner er muligheten til å spille med bare én Joy-Con. Ellers kjører spillet som en drøm, og er lett å ta med seg hvor som helst siden spillet er så generøst med mulighetene for lagring.

Jeg har litt vansker med å gi karakter på denne utgivelsen. Som spill er denne trilogien helt fantastisk. Jeg forstår nå hvorfor disse har blitt holdt til et så høyt nivå innenfor sjangeren. Som en remaster er det mye å gå på her. Grafikken kunne vært bedre og musikken kunne blitt oppdatert, blant annet. Om du virkelig har lyst til å oppleve disse spillene på nytt, eller ikke har prøvd de før er denne pakken veldig fin, spesielt for prisen. Om du allerede har de eldre versjonene er det ikke spesielt mye mer å hente her dessverre, bortsett fra muligheten til å spille på moderne konsoller.

8 / 10
+
Gode spill, endelig tilgjengelig moderne! Håndholdt kontroll. Perfekt på farten!