Chocobo's Mystery Dungeon Every Buddy!

Chocobo's Mystery Dungeon Every Buddy!

Chocobo er tilbake i en nypolert utgave av originalen fra 2007. Vi sendte Ayub ut for å ri på den søte gule fuglen. La oss få høre om hva han synes om hele turen, eller som Chocobo ville ha sagt - Kweh, kweh!

Chocobo's Mystery Dungeon Every Buddy! er en nypolert versjon av Final Fantasy Fables: Chocobo's Dungeon fra 2007 på Nintendo Wii med noen få justeringer fra originalen. Vi ser justeringer av blant annet skrinleggingen av Pop-Up duel-modusen - en modus hvor du kunne spille kortspill mot andre via Wi-Fi. Det samme gjelder med «romantic phrases». Historiedelen gir litt mer mening nå enn det gjorde før og det er lagt til flere utfordrende labyrinter/huler. I tillegg er det mulig å få tak i hele 144 styrbare fiender og på samme måte som med Pokémon, er det mulig å trene disse opp. I min anmeldelse av spillet tar jeg for meg Switch-versjonen. Ellers er det greit å vite at spillet også er tilgjengelig på PlayStation 4.

Chocobo's Mystery Dungeon Every Buddy!Chocobo's Mystery Dungeon Every Buddy!

Historien er ikke av de beste man finner i serien, men kort oppsummert går det ut på at Chocobo og Cid befinner seg i et ørkenfylt sted kalt Tower in the Sands, og leter etter en sjelden og viktig gjenstand for å kunne bygge et luftskip. Mens du graver dypere inn i hulen, møter du på en lang og nyttig introduksjonsdel som forteller deg om hvor dynamisk hvert område i hulen er, ulike feller man møter på underveis, bruk av rustninger og medisinske gjenstander som for eksempel Gysahl Greens som Chocobo må spise når du føler deg sulten. Etter hvert ender du opp i området den sjeldne gjenstanden, Timeless Power, befinner seg i. Dog viser det seg at rivalene, Volg og Irma, finner gjenstanden før dere og etter en kort samtale dukker det opp et kraftig lys og alle blir ført inn i en slags tidsmaskin for så å bli sendt til et annet univers - Town of Lostime.

Det viser seg at befolkningen i Town of Lostime er berørt av "The Bell of Oblivion" som er en bjelle som får de som hører dens klingende lyd til å miste hukommelsen. Heldigvis møter dere på den spesielle figuren Raffaello og ved hjelp av hans krefter kan dere dra inn i folks 'minner' og helbrede deres hukommelsestap. Ved å friske opp folks minner, å dra inn i ulike huler hvor du må bekjempe hovedbossen, bestående av kjente summons fra serien, utvikler figuren Raffaello seg og du får vite mer om byens historie og ikke minst søket etter Timeless Power.

Kampsystemet følger den gamle FF-oppskriften ved at du og fiendene handler etter tur. Den største forskjellen ligger i at du kan møte en god del fiender samtidig på området, og du må aldri tro at de fem fiendene rundt deg er de eneste. Nei, absolutt alle fiendene på banen beveger seg etter tur. Først er det deg og din partners tur. Deretter er det alle de andre fiendenes tur, og det kan også hende at en eller to fiender til kan dukke opp underveis i kampen.

Her gjelder det å tenke taktisk.

Du må heller ikke la deg lure av sjarmen eller den barnslige menysangen for dette er et spill som, på lik linje med andre Final Fantasy-spill, har sin vanskelige side. Jeg får mareritt av å skrive det ned, men jeg brukte faktisk litt i overkant av 4 timer før jeg klarte å fullføre den første hulen, Fuego Mines. Dog er det viktig å nevne at jeg valgte å starte på den vanskeligste graden, men så aldri for meg hvor vanskelig det egentlig ville bli. Det er nå slik at om du dør så mister du absolutt alt du har med deg. Inkludert alle pengene dine. Første gangen jeg fikk føle denne smertefulle opplevelsen var da jeg oppholdt meg altfor lenge på et område i Fuego Mines. Plutselig dukker det opp en beskjed på skjermen om at fienden Reaper er ankommet. Jeg møter da på en Moogle, ikledd sort kåpe, og tenker at denne fienden må jeg drepe i håp om å få masse Exp og JP. Dessverre tar jeg feil. Etter kun ett slag var eventyret over, og jeg mistet alt av rustninger og gjenstander som jeg hadde samlet på underveis.

Et annet viktig aspekt av kampsystemet er å være utstyrt med riktig klasse. Chocobo har nemlig muligheten til å bytte mellom over ti ulike klasser hvorav Freelancer-klassen, den vanlige, er den du starter med. Ettersom du kommer videre i historiedelen/side-oppdragene vil du få tak i flere klasser som for eksempel black mage, white mage, ninja og dragoon. Noen av disse er enkle å få tak i mens andre er meget utfordrende. Et godt eksempel er da jeg dro innom en lysegrønn sirkel i Fuego Mines og møtte på Moogle med en lys-oransje sekk ved siden av butikken. Jeg inspiserer sekken og får vite at den inneholder Chocobo-klassen, Thief. For å få tak i den så måtte jeg fullføre en utfordring som gikk ut på å komme meg til neste område i labyrinten uten å dø. Enkelt, tenker du nok, og det samme tenkte jeg i begynnelsen fram til jeg døde momentant av Moogle sitt superkraftige (og brede) laserangrep. Med andre ord finnes det nok av utfordringer, om ikke for vanskelige...

Videre vil man støte på en god del feller av ulike slag som er spredt rundt omkring i områdene i labyrinten. Det finnes feller som gjør at Chocobo blir sulten, blir infisert av gift eller mister en stor del av synsrekkevidden. Andre typer feller av den mer alvorlige sorten er å bli truffet av stein, kraftige eksplosjoner av bomber eller verst av alt - ta sjansen på å gå inn i de lysegrønne sirklene på bakken. Det er nå slik at hvis du er heldig så kommer du til en liten butikk som selger litt av hvert. Er du derimot mindre heldig så vil du havne i en bosskamp der vanskelighetsgraden avhenger veldig av hvor dypt inn i labyrinten du er kommet. Om jeg skal ta for meg Fuego Mines, en labyrint på litt over 20 områder, så er det slik at du vil havne i en enklere bosskamp om du befinner deg imellom område 1-10. Utover det så vil du havne i en mye vanskeligere bosskamp med fiender som garantert vil overraske deg slik som det gjorde for meg første gangen. Heldigvis er det mulig å gå gjennom de store hulene i spillet så mange ganger man vil. Dette kan på en side sees på som en gyllen mulighet for å få flere fiender med på laget, eller om du rett og slett ønsker å fullføre hulen 100%, men på den andre siden kan det være at du trener deg ihjel i hulen slik at resten av spillet blir enkelt og kjedelig. Valget ligger i dine hender.

Chocobo's Mystery Dungeon Every Buddy!
Selv med Iron Giant på laget er det viktig å være forsiktig med å gå i de grønne sirklene...

Det som er kult med labyrintene er at ingen av områdene er like. Med unntak av første- og siste område av labyrinten, ellers endres de resterende områdene for hver gang du tar labyrinten på nytt. Det betyr også at gjenstander, feller og slikt vil endres fra gang til gang. Den ene gangen kan det hende du finner en god del magiske bøker, mens andre ganger vil du nok finne flere rustninger med ulike elementer på seg som for eksempel rustninger som tåler mer fra vann-fiender enn fra ild-fiender. Det samme gjelder med rustninger som gjør deg immun mot gift, blindhet eller å bli stjålet fra. Det finnes med andre ord en god del gjenstander man kan finne i spillet.

Chocobo's Mystery Dungeon Every Buddy!
Flan hæren! Eller skal jeg heller si gjelekake-hæren!

Videre er det mulig å oppgradere rustningene dine til en viss grad. Hver rustning har en grense på hvor mye den kan oppgraderes, men du får til slutt en beskjed om at du kan oppgradere rustningen ett nivå høyere enn den egentlig takler. Det er da både ulemper og fordeler ved dette og fordelene ved å gjøre det er at rustningen går veldig mye opp i dens styrke, mens ulempen er at oppgraderingsprosessen mislykkes og rustningen ender opp i mye dårligere tilstand. Videre er det mulig å fusjonere rustninger med ulik egenskap sammen. Eksempelvis kan du fusjonere en rustning som tåler flere slag fra ild-fiender sammen med en annen rustning som tåler mer fra vann-fiender.

Til dere som liker å spille sammen med venner så er det mulig. Selv om jeg foretrekker å spille alene så hjelper det veldig å spille sammen med en annen menneskelig spiller. I hvert fall når du spiller på den aller høyeste vanskelighetsgraden. Fordelen med å spille to sammen er at partneren din kan bevege seg fritt uten at fiendene gjør sin bevegelse. Denne 'feilen' gjelder kun når det er to personer som spiller sammen, ellers vil din partner i enspillermodusen kun kunne utføre en handling, før det er neste mann sin tur. Det gjør så klart spillopplevelsen i flerspilling mye enklere, og gjett om jeg har klart å fullføre en god del områder ved bruk av den metoden. Det eneste jeg savner med flerspillerdelen er muligheten til å spille sammen med andre via Wi-Fi slik at man får en større gruppe man kan spille med, framfor en som sitter ved siden av deg...

Bildet til venstre viser en bit av byen, mens den til høyre viser Chocobo fiske med halen.

Musikken i de gamle Final Fantasy-spillene er helt fantastiske og det å se Square Enix lage en slags remix-versjon av noen av de beste lydsporene som blant annet Underwater Temple fra Final Fantasy, Festival of the Hunt fra Final Fantasy IX og den intense boss-musikken fra Final Fantasy VIII, bringer frem nostalgien og gjør at jeg blir gira på å starte en ny runde med de gamle klassikerne fra PlayStation-eraen. Det skal også sies at musikken er den nest største drivkraften som gjør spillopplevelsen bedre og ikke minst holder motivasjonen min gående. Det anbefales på det sterkeste å spille med hodetelefoner på, slik at du opplever den fantastiske musikken på best mulig vis.

Alle spill på markedet har sine problemer. Enkelte har en del tekniske problemer, mens andre har grafiske problemer. Med Chocobo's Mystery Dungeon Every Buddy! handler det mer om hvor synlig dårlig arbeid Square Enix har utført med tanke på figurenes følelser, dialog, og ikke minst bruken av forskjellig musikk i ulike sammenhenger. Det er ikke direkte irriterende, men om du er en FF-veteran så vil du til tider stille spørsmål om utviklerne bare slang på musikk fra de eldre spillene i serien uten å tenke over bruken av det. Det som også er en irriterende, men også til tider morsomt å se, er at de pratende figurene beveger seg så mye at man nesten skulle tro det er rene salsa-dansekurset.

Chocobo's Mystery Dungeon Every Buddy!
Det er selvfølgelig lov å leke!

Totalopplevelsen av Chocobo's Mystery Dungeon Every Buddy! må sies er veldig positiv. Med gjenspillingsverdi i fokus er dette uten tvil et spill som du vil kunne nyte i lang tid fremover. For noen vil kanskje labyrintene og fiendene du møter etter hvert bli enkle å overkomme, men med en god del feller, uventede gjenstander strødd rundt omkring, og ikke minst frykten av å møte en veldig vanskelig boss helt ut av det blå vil definitivt gjøre det mer utfordrende. En ikke så interessant historie og de irriterende bevegelsene figurene utfører mens de snakker er noen av flere små pirk på spillet. Ellers må jeg si det er best å spille sammen med en venn. Spillet handler tross alt om samarbeid, men igjen, man kan spørre seg selv om hvorfor Square Enix ikke tok med muligheten til å spille med andre i verden enn kun med en partner på samme skjerm.

7 / 10
+
Musikken er god. God spillopplevelse. Mange fiender man kan få med på laget. Ulike aktiviteter. Krevende og vanskelig!