Battlefield V

Battlefield V

DICE vender tilbake til Andre Verdenskrig etter å ha gått både frem og tilbake i tid siden forrige gang. Er det godt å komme hjem igjen eller var ikke dette endringene serien trengte?

Du kjenner sikkert til debatten som har haglet på internett siden Battlefield V ble annonsert. Virkelighetstro og politisk korrekt. Om det finnes to saker (bortsett fra krig da) som har definert spillet i år så er det disse to. Virkelighetstro og politisk korrekt. Battlefield V inneholder kvinner, til og med ganske mange kvinner, både i kampanjen og flerspillerdelen. Påvirker dette spillbarheten på noen som helst måte? Nei. Historisk korrekt? Absolutt. Spiller det egentlig noen rolle? Nei, ikke for meg. Om disse sakene er viktige eller ei kan du få avgjøre selv. Denne anmeldelsen handler om Battlefield V som spill, ikke om kjønn eller kjønnspolitikk, og herregud for et spill det er.

Battlefield V er i bunn og grunn den direkte oppfølgeren Til Battlefield 1, tross den merkelig nummereringen, men det har samtidig skjedd mye med spillmekanikkene. Den første åpenbare forandringen er at vi nok en gang befinner oss i Andre Verdenskrig. Dette er en tidsera vi har sett mye av gjennom årene, men det er fortsatt en hendelse i vår nærliggende historie med mange historier som ikke har blitt fortalt eller utforsket nærmere. Forskjellen mellom første og andre verdenskrig sitt utseende, altså Battlefield 1 kontra Battlefield V er ikke så veldig stor. Men det er åpenbare ting som stridsvogner, fly og våpen som har utviklet seg, samtidig er det fortsatt like rått og skittent, bare på en annen måte.

Selv om det er lett å se på Battlefield V og umiddelbart gjenkjenne det så har det faktisk skjedd mye mer med selve spillmekanikkene. Selve grunnlaget har blitt revet ned og fornyet, og selv om det ikke er åpenbart med en gang føles det helt annerledes. Den beste måten å beskrive det på er at det føles mer tilgivende. Våpen håndteres på en måte som føles mer logisk enn før. Feedback, rekyl og hvor kulene lander er lettere å beregne og følelsen av tilfeldigheter som preget Battlefield 1 er borte. Det er raskere å sikte og å bytte våpen. Hele spillet føles smidigere, og det er på en måte mer likt Call of Duty enn noensinne. Dette gjør at Battlefield V er lettere å komme inn i og lære seg, men gir samtidig de beste spillerne flere verktøy de kan mestre. Det er en god ting, spør du meg, men en bivirkning blir at det blir et enda større gap mellom gode og mindre gode spillere. Forhåpentligvis løser dette seg selv gjennom god matchmaking som separerer spillere basert på ferdigheter.

Battlefield V

To store nyheter i Battlefield V er «Fortification»-mekanikken og at du stadig har begrenset med ressurser i form av ammunisjon og et livmeter som ikke helbreder seg selv. «Fortification»-mekanikken er en smart funksjon som brukes til å styrke strategiske punkter for å gjøre det vanskelig for fienden å trenge gjennom. Sandsekker, piggtråd, rustninger og forsyningsstasjoner kan bli bygd på bestemte steder for å gi deg fordeler i kampene. Om denne nye mekanikken blir så mye brukt som DICE håper på gjenstår å se, men den virker foreløpig effektivt, spesielt i kontrollbaserte moduser.

For å helbrede helse i Battlefield V er det ikke lenger mulig å kaste seg inn i nærmeste busk og vente. Som i årets Call of Duty er man utstyrt med en helsepakke man kan helbrede seg selv med. Det er dermed opptil lagets medic-klasse å sørge for at laget hele tiden har nok helsepakker liggende rundt omkring. Det samme gjelder ammunisjon. Man starter ikke med tusenvis av kuler, noe som gjør at man blir avhengig av de mange ammunisjonsstasjonene på kartet eller support-klassene som kan kaste ut ammunisjonspakker. Dette gjør at du hele tiden føler at du kan gå tom for ammunisjon midt i kampens hete, og det fungerer godt. Det er enda en stressfaktor og en mekanikk som gir ekstra taktisk dybde.

Battlefield V

I tillegg til endringer av våpenmekanikker og ressurser har også spillets klasser fått en overhaling både med tanke på hvordan de fungerer og hvordan de samhandler med hverandre. Battlefield V bruker fortsatt den samme strukturen - assault, medic, support og recon - og premisset er det samme. Det føles viktigere enn noen gang å ha en god variasjon av klasser for å få utnyttet de mange fordelene de forskjellige klassene gir, som for eksempel å markere fiender, sprenge stridsvogner, eller plassere gjenstander som gir laget mulighet til å respawne på viktige punkter slik at man ikke mister områder til fienden. Assault-klassen er for de som liker å være i bevegelse og tett på fiender. De er også utstyrt med eksplosiver som kan gjøre stor skade på kjøretøy. Medic passer på at alle på laget har helsepakker. Support kan enkelt ødelegge beskyttelse, og Recon kan markere og enkelt drepe fiender som er langt unna. Det er mulig å spesialisere de ulike evnene på de ulike klassene for å kunne gjøre de mange oppgavene mer effektivt, noe som gir ekstra dybde og man kan finne noe for enhver spillestil.

De store kartene i spillet føles alle godt designet, store og varierte. Alle kartene er ødeleggbare i den grad at noe som var et perfekt skarpskytertårn i starten av kampen kun er en grushaug på slutten. Battlefield V er i sånn måte like dynamisk som serien alltid har vært i nyere tid.

Battlefield V

I Battlefield V er det viktigere enn noen gang å spille på lag med tre andre spillere, og man blir mer oppfordret til det enn før. For eksempel så kan alle klasser nå gjenopplive falne soldater (dette var tidligere kun mulig for medics), noe som gjør det å ta over punkter mye lettere med god kommunikasjon og samarbeid. Det er ingen tvil om at det vinnende laget må bestå av et lag med mange velfungerende squads som har godt blandede klasser og rikitg utstyr. Som i Battlefield 1, er det mulig for squads å bruke respawn ved hverandre, noe som er helt essensielt i Conquests kontrollpunkter eller i forsvar på Grand Operations-modusen. Men det er kun fire personer i hvert squad, i stedet fem som i Battlefield 1. Slik blir det lettere for et squad å passe inn i kjøretøy og ellers ha bedre samhold i gjengen. Hvert squad har også mulighet til å kalle på forsterkninger når man har sanket nok poeng, litt som «killstreaks» i Call of Duty. Man kan påkalle stridsvogner, «V2 rockets» eller ressurser om man befinner seg for langt unna nærmeste base eller mangler en klasse som har en ønsket ressurs. Dette gir enda mer dybde, spesielt mot slutten av en kamp hvor en velplassert rakett kan bli avgjørende for om man vinner eller ei.

Battlefield V

Den klassiske Battlefield-modusen Conquest er tilbake, og den føles som den pleier - store kart med kontrollpunkter som må overtas og holdes. Laget som kontrollerer flest kontrollpunkter over lengst tid vinner kampen. I Battlefield V har Operations blitt forandret til Grand Operations, og disse er fylt med litt dialog og mekaniske twister. Ett lag skal for eksempel angripe en kanon mens det andre laget beskytte den. Avhengig av hvordan kampen utarter seg så vil ting forandre seg drastisk i løpet av kampens gang og ting vil snus slik at de som forsvarer alltid vil føle seg presset. Det føles som en blanding av Rush og Conquest, og det er en veldig eksplosiv og avhengighetsskapende modus. Kampene er dog veldig lange. De foregår faktisk over flere dager(i spillet...), så dette er ikke noe man begir seg ut på med mindre man har god tid. De andre modusene er ganske standard innen det vi nå forventer i spill i denne sjangeren. En rask ting man bør notere seg er at Behemoth og Leviathan Moments nå er borte. Dette er ekstremt synd, men DICE sier de kanskje har planer om å introdusere lignende mekanikker i fremtiden.

Når vi uansett snakker om mer innhold i fremtiden skal det sies at Battlefield V faktisk føles litt innholdsfattig per dags dato. Det finnes ingen Rush, samarbeidsmodus eller Battle Royale enda. Vi har kun noen få flerspillermoduser og 4 War Stories som fungerer som kampanje(enda flere kommer etter hvert). Kampanjen er en samling korte historier fra krigen fra forskjellige perspektiver som tar oss fra norske fjell til sanddyner i nordlige Afrika og videre til åpne sletter i Frankrike. Disse kampanjene er helt ok for hva de er, men de er ikke det mange tenker på som en skikkelig kampanjemodus. De introduserer dog en god del nye mekanikker og taktikker som kan være fine å ta med seg inn i flerspillerdelen.

Enda en grunn til at innholdet føles litt tynt er at DICE og EA ønsker å gjøre Battlefield V til et såkalt "Live"-spill, en tjeneste som stadig utvikler seg og fylles med nytt innhold og events. Her kalles selve konseptet Tides of War. Den gode nyheten er at det er gratis og gir nytt innhold med jevne mellomrom. Det er selvfølgelig vanskelig å si hvor mye mer verdi disse innholdsoppdateringene vil tilføre spillet etter hvert og jeg kan selvfølgelig bare anmelde det som faktisk er i spillet i skrivende stund, men alt innhold til Battlefield V blir gratis og det gjør at spillerbasen ikke blir delt på noen måte, noe jeg er veldig glad for.

Battlefield V har et helt nytt progresjonssystem hvor alt fra våpen til klær blir låst opp gradvis, og det føles mye bedre enn i tidligere spill. Det er mange forskjellige klær å låse opp, og hvis du vil kle opp en tysk soldat slik at vedkommende ser ut som en typisk nazist så kan du det. Som forventet har våpen mange ulike sikter, perks og kamuflasjer å låse opp. Jeg skulle dog ønske at det var flere våpen enn det vi får servert her, og mer variasjon innen disse, men de våpnene som er tilgjengelige er heldigvis morsomme å bruke og tilfredsstillende å mestre.

Battlefield V

Det er nok ingen overraskelse at Battlefield V sin grafikk er rålekker og veldetaljert. Å se gnistene fly mens man løper gjennom et Rotterdam i delvis ruin og å se snøen dale ned fra et hustak i Norge etter at en granat har gått av like ved kan få hvem som helst til å få lyst til å stoppe opp og bare observere. Detaljer som at regn treffer blader i en busk og sakte renner av igjen fikk meg en gang iblant til å stirre intenst og lenge nok til at jeg ble drept. Presentasjons-avdelingen hos DICE har gjort en ufattelig god jobb med dette spillet. Det samme kan man si om lyddesignet. DICE er kjent som best i klassen på området, og Battlefield V er så absolutt intet unntak. Kuler som faller og treffer stål når man skyter med maskingevær i en stridsvogn, smellene fra artilleriet i horisonten, og skadde soldater som skriker for full hals under angrep bygger virkelig atmosfæren. Musikken er tonet ned, men er bombastisk på akkurat de rette øyeblikkene, og når den begynner strammer musklene seg, og jeg gjør meg klar til å jobbe videre i kampen og forhåpentligvis vinne.

Battlefield V

Battlefield V er et svært godt spill. Alt arbeidet DICE har lagt ned for å forbedre kjernemekanikkene har resultert i en opplevelse som føles strammere enn spill tidligere i serien har gjort på mange år. Det føles som at man kan forbedre seg og jeg føler at man faktisk kan bli bedre uten å måtte ta høyde for hvordan kulene oppfører seg litt for realistisk med tanke på prosjektilbanen og fart, selv om begge disse funksjonene er forbedringer i min bok. jeg liker også at man faktisk er litt avhengig av lagkameratene sine for å få til et godt forsvar, få flere liv, og muligheten til å fortsette å skyte. Spillet trenger mer innhold akkurat nå og noen kamper blir litt for lange, men Battlefield V burde gjøre det godt hvis det konstant oppdateres og får nytt spennende innhold regelmessig. Det at Tides of War er gratis føles som den riktige veien å gå for serien. Battlefield V er et must for en flerspillerfan.

Battlefield VBattlefield VBattlefield V
8 / 10
+