Jurassic World Evolution

Jurassic World Evolution

Bedre sent enn aldri. Anders er tilbake fra en liten vandring i dinosaurenes verden!

Jeg har vært fascinert av dinosaurer så lenge jeg kan huske. Fra barndommen minnes jeg meterlange tegninger hengende på veggene, kassevis med leker og Jurassic Park-filmene i reprise om og om igjen. Jeg minnes også videospill som The Lost World, Warpath: Jurassic Park og Jurassic Park: Operation Genesis. Jurassic Park-franchisen fikk en liten "reboot" i 2015 med Jurassic World. I sommer er dinosaur-hypen tilbake på ny med oppfølgeren Fallen Kingdom på kino, i tillegg til spillet: Jurassic World Evolution. Spørsmålet er om den er på et like høyt hete-nivå som temperaturene i landet de siste månedene.

Jurassic World Evolution bygger naturlig nok på filmene med samme navn. Det lar deg etablere, bygge og vedlikeholde en park tilegnet forhistoriske skapninger. Spillet tar deg gjennom fem øyer kjent fra filmene. Disse øyene er oppdragsbaserte, og du må fullføre visse kriterier før du får mulighet til å reise videre. I tillegg har du den velkjente Isla Nublar som opererer som en "sandbox", hvor du har ubegrenset med penger og relativt frie tøyler til å gjøre som du vil.

Oppdragene gjøres ved å fullføre kontrakter for tre ulike avdelinger i parken: Science, Entertainment og Security Division. Her vil tre originale figurer dukke opp med forespørsler fra tid til annen. Å utløse en kontrakt vil øke ryktet ditt i de tilhørende avdelingene, samt tjene inn noen slanter som kan være nyttig for videre drift av parken.

Jurassic World Evolution
Tusenfryd anno 2018.

Selv om Jurassic World Evolution kjører sitt eget løp, er det definitivt bygget rundt de populære filmene. Jeff Goldblum dukker igjen opp som Dr. Ian Malcom. Han bidrar blant annet med tips og gullkorn gjennom spillets gang. Hovedpersonene fra Jurassic World: Claire Dearing og Owen Grady er også å finne i spillet. Rollene deres er dog begrenset ned til stort sett bare å påpeke et eller annet som er galt. Overalt i spillet vil du ellers finne referanser og "easter-egg". Jeg humret spesielt av troféene i spillet, som er oppkalt etter uforglemmelige sitater fra filmene. Her får du alt fra:"Hold on to your butts!" til: "I think we're back in business".

Driften av parken er i stor grad sentrert rundt oppfostring av dinosaurer. Et eget ekspedisjonsenter vil sende ut grupper for å grave opp fossiler som du kan utvinne DNA fra. Deretter inkuberes de, fødes og slippes ut i parken. Alle dinosaurene trenger tilgang på nok vann og mat, og i tillegg har de ulike artene særegne kjennetegn. Noen liker seg best alene, andre er flokkdyr og krever selskap av flere arter. Noen vil ha større områder med skog, andre mer åpne gresslandskap. Det er viktig å følge med på dinosaurene og tilfredsstille deres behov. Så fort de begynner å mistrives vil de prøve å bryte seg ut av inngjerdingen sin og løpe løpsk i parken.

Hvorvidt parken skal bestå av frodige skoger, sjøer eller åpne sletter, kan du i nokså stor grad manipulere selv. I landskapssimulatoren kan du både løfte, senke og jevne ut naturen. Du kan plassere ut trær, gress og vann og således også fjerne det på steder du ikke ønsker. I tillegg legger du ut veier for å sy sammen kollektivet. De besøkende er dog ikke særlig glad i å traske over store avstander, så ofte kan det være lurt å finne alternative måter å transportere dem på.

Jurassic World Evolution
Sannsynligvis det tryggeste stedet å være. Eller...?

Selv om mulighetene til å forme parken din er stor er det ikke alt du kan vri og vende på. Bygninger og inngjerdinger krever plass og det samme gjør det elektriske anlegget du må koble over hele parken. Bygninger har også ofte en tendens til å grave seg langt ned i landskapet og siden du ikke kan heve jorden akkurat på det punktet de ligger på, kan naturen rundt byggverkene tidvis bli seende ut som en bane for kulekjøring.

Å drive en park handler også ikke bare om dinosaurene. Siden du skaper en turistattraksjon må du regne med å få besøkende til parken. Det er tross alt her inntektene kommer. Gjestene setter krav til både spisesteder, shoppingmuligheter, evnen til å se dinosaurer, transport, kapasitet og å ha det moro. De foretrekker også husly når uværet dukker opp og misliker sterkt å havne på menyen til et av dyrene i parken. Dette må du løse ved å bygge og tilrettelegge for nok steder som gjestene kan besøke, men alle bygninger i parken er avhengig av strøm. Og strømsystemet kan virke noe komplisert til tider. Bygningene må være i nærheten av en transformator som er koblet til strømledninger som igjen fører inn til en kraftstasjon. I tillegg er hver bygning avhengig av å lede ut til en vei, selv de byggene som kanskje ikke er tilegnet besøk av gjester.

Jurassic World Evolution
Plutselig ble det folksomt.

Så fort du får stablet opp en park med nok inntekter, er det ikke fryktelig vanskelig å drive den videre. Av og til vil det dukke opp tropiske stormer som kan lage noen floker i strømsystemet, i tillegg til at avdelingene vil prøve å sabotere parken om det går for lang tid mellom hver gang du fullfører en kontrakt hos dem. Men dinosaurer som rømmer kan hentes tilbake, bygninger kan repareres og fôr kan etterfylles. Det virker derimot som det skjer ting litt for ofte. Det er relativt sjelden bilene til vedlikeholderne dine står helt stille. Siden det ikke finnes noen funksjon som vil sende disse folkene avgårde så fort det skjer etter eller annet, må du manuelt gå inn og trykke på det stedet de skal fikse. Når alle ulykker opptrer på én gang, kan dette bli litt av et styr og i hvert fall svært begrenset moro i lengden.

På hver øy du besøker gjør du i all hovedsak det samme. Du plasserer ut de samme bygningene, slipper løs mange av de samme dinosaurene, og forbedrer ryktet ditt med de samme avdelingene en gang til. Likevel er det ganske fascinerende hvor lite ensformig Jurassic World Evolution føles. Det skal sies at det er forskjell mellom de fem øyene du bygger på. Noen har mindre områder hvor du må tenke mer på hvor du plasserer ting, andre har mer hyppig uvær, eller et klima som krever økt strømforbruk. I tillegg låser du opp nye ting, og får tilgang på noen nye dinosaurarter på hvert sted. Et slikt belønningssystem, samt følelsen av at du "bare skal gjøre et par ting til", skaper et ganske vanedannende gameplay. Uten å være noen ekspert, ser jeg for meg at dette kan være litt av tendensen i simulasjonssjangeren.

Antall dinosaurer du har muligheten til å fremdrive virker i utgangspunktet å være ganske imponerende. Her finner du 38 arter i standard, samt fire til i deluxe-utgaven eller en DLC du kan kjøpe ved siden av. Likevel er spillet fullstendig strippet for dinosaurer fra luft og sjø. Sistnevnte gruppe har arter som er blant mine favoritter, noe som gjør fraværet ekstra skuffende. Men med tanke på den relativt sentrale rollen mosasaurusen har hatt i de siste filmene, er det lov å håpe vi får se den i en fremtidig DLC.

Jurassic World Evolution
"Gotta Catch 'Em All". Kanskje feil serie det...

Rent visuelt ser spillet meget bra ut. Nå har det etter hvert blitt ganske kjent at dinosaurene sannsynligvis så ganske annerledes ut enn vi tror. Men dyrene i dette spillet er nå i hvert fall svært tro mot Jurassic Park-filmene. Det samme gjelder det audiovisuelle. Her finner du det klassiske T-rex brølet i flott harmoni med John Williams legendariske lydspor. Som selvfølgelig aldri slår feil.

Faktisk mistenker jeg at spillet ser så bra ut at det går ut over ytelsen. Tradisjonen tro kan du zoome ut for å få større oversikt over parken. Du har også et eget "heat map" hvor du kan kategorisere ting i parken som kun å se dinosaurer, bygninger o.l. Etter hvert som du begynner å fylle opp parken med fasiliteter hender det at spillet hakker når du zoomer ut. Jeg byttet nylig også inn min PS4 i en PS4 Pro, men det ser ikke ut til at det hjalp nevneverdig. Det skjer heldigvis ikke altfor ofte, men det er irriterende nok likevel. Det skulle derfor vært artig å teste PC-utgaven, for å se om det samme er gjeldende der.

Jurassic World Evolution
A brawl is surely brewing.

Like fullt må det sies at Jurassic World Evolution leverer en solid dose forhistorisk moro. Det er en ganske omfattende simulator med et rikt utvalg av forhistoriske skapninger som lever og ånder i ditt egenskapte økosystem. Et svært vanedannende og belønnende gameplay vil hele tiden drive deg fremover. Referanser til Jurassic Park-filmene er skyhøy, og enhver tilhenger av franchisen vil sannsynligvis falle pladask for Jurassic World Evolution. Selv på tross av litt begrenset ytelse og noen få mangler.

8 / 10
+
Svært tro mot filmene, klassisk Jurassic Park-følelse, stort utvalg av dinosaurer, utsøkt grafikk, fengende og belønnende gameplay.