Unravel Two

Unravel Two

Vi har blitt med Yarny og den nye vennen hens ut på eventyr, i indieoppfølgeren som ble lansert helt ut av det blå lørdag. Greier det å fylle skoene til forgjengeren sin?

Den spede begynnelse

Vinden uler og bølgene slår mot skroget på skipet Yarny befinner seg på. Hen kastes til sjøs, og skylles på land, gjennomvåt og alene. Trådhalen hens har røket og hen er ikke lenger tilknyttet et nøste. Hvordan skal Yarny komme seg tilbake? Til hens store overraskelse klatrer det et annet garntroll ut av en koffert, som også har mistet tilknytningen til nøstet sitt. De knytter taustumpene sine sammen og former et magisk bånd.

Sånn starter Unravel Two, oppfølgeren til det ultrasjarmerende garneventyret fra 2016. Spillet ble avduket og lansert på E3 på EA sin konferanse på lørdag, og det er igjen gjengen i Coldwood Interactive som har stått for strikkingen, eller utviklingen om du vil.

To rette og noen vrange

De to garntrollene finner veien til et fyrtårn som fungerer som en hub, akkurat som huset til "besta" i første spillet. Her kan man hive seg ut på diverse eventyr gjennom portaler, og finne minner som blir til bilder på veggene i fyrtårnet. Så langt ikke så veldig annerledes fra det vi er vant til fra Unravel. På de forskjellige eventyrene gjelds det å navigere fra A til B ved å løse puzzles med kreativ og oppfinnsom bruk av taulassoen. Her skal det svinges, heises, knyttes og oppnøstes til den store gullmedaljen! Gjemt omkring på brettene er det samleobjekter som kan være litt kinkige å få tak i, og i bakgrunnen foregår det en historie, fremført av vage og utydelige figurer. Igjen, ganske likt det første spillet. Det er mye her å glede seg til for fans av det lille garntrollet og eventyrene hen opplever.

Men det er også noen viktige forskjeller, og den største er jo at man nå kan spille sammen med en venn! Vi tok på oss rollen som hvert vårt garntroll og svingte oss ut i den store vide verden. Det var både utfordrende, kaotisk og himla morsomt! Det blir mye å holde styr på når du har to stykker som begge prøver å svinge seg fra samme knute, eller time hoppene sine riktig for å unngå hindringer som ild eller damp, eller fiender. Og spesielt utfordrende blir det i en av spillets mange jaktscener hvor begge må tenke like kjapt og være like kjapp på avtrekkeren. Det ble mye skriking og hytting med neven for å si det sånn.

Unravel TwoUnravel Two

Sammen blir alt så mye lettere

Det er som samarbeidsspill at Unravel Two virkelig får skinne, og det er helt tydelig at det egner seg best som en co-op-opplevelse. Nøkkelordet her er samarbeid, og det som gjør det til et så bra samarbeidsspill, er at man kan hjelpe hverandre hvis noe blir for vanskelig. Dette brukte vi spesielt mye i situasjoner hvor en av oss kom seg forbi et hinder den andre slet med. Da kunne den som kom seg forbi bare la den andre klatre seg opp etter tråden som forbinder de to.

I tilfeller hvor et hinder ble for vanskelig, og det å dra den andre opp ikke var en mulighet, gikk det fremdeles an å kombinere de to garntrollene til en, ved at en bare trykker på en knapp (ikke så rart i og med at man skal kunne komme seg gjennom spillet på egen hånd). Da kan en komme seg forbi hindringer uten å tenke på at en må klare de to ganger. Dette er utmerket i de tilfellene hvor en spiller sammen med noen som ikke er like vant med plattformspill, eller i en annen setting vi ser for oss at spillet blir populært: Som en introduksjon til spilling for de som sjelden eller aldri har spilt før - det være seg en venn, partner, eller barn. Dette senker terskelen og stresset veldig, i og med at en har et sikkerhetsnett innebygd i den andre spilleren. Og om frustrasjonsnivået øker er det da lett å ta en "pause" for å så prøve igjen ved et senere punkt.

Og blir det for vanskelig for nybegynneren kan den andre spilleren bokstavelig talt bære hen gjennom hele spillet. Genialt!

Og et apropos på det med nye spillere. Unravel 2 gjør en utmerket jobb med å lære bort konsepter som trengs i videospill generelt. En lærer timing ved å måtte passe på når en slipper tråden en svinger seg fra og hvordan en skal hoppe over fiender, eller min personlige favoritt: Samlebånd som beveger seg mot "press-hindre". Koordinasjon kommer i form av vegg-til-vegghopping, både alene og med svinging. Og aller viktigst, knappedisiplin! En blir straffet ved å "mashe" knapper i stress-situasjoner, for responstiden på garnnøstet ditt er nokså hurtig, så en kan ende opp med å hoppe videre ned i en pytt av smeltet metall selv om en klarte det originale hinderet. Er det frustrerende? Ja. Men det er en mye oversett gren innen gaming, og om den ikke mestres får en en enorm oppgave skal en prøve seg på mer krevende spill eller f.eks. slåssespill på et nivå over nybegynner. Og blir det for vanskelig for nybegynneren kan den andre spilleren bokstavelig talt bære hen gjennom hele spillet. Genialt!

Unravel TwoUnravel Two

Litt mindre stress, litt mindre sjarm

En annen forskjell er at det nå finnes fiender i spillet, og ikke bare tiuren og gjedda man blir jaget av, men små sorte røykmonstre som er ute etter å gjøre livet surt for grantrollene våre. De er dårlige minner eller mareritt eller noe, og dukker som regel opp i industrielle områder - som det er en del av.

For, de som forventer en reprise av den herlige skandinaviske naturen i Unravel kommer nok til å bli litt skuffet. I Unravel Two er det mer urbane og industrielle områder, hvor du må navigere deg gjennom lekeplasser, anleggsplasser og fabrikker, ispedd litt natur her og der. Det er hit historien tar oss, noe som ikke hadde vært så ille hadde den vært mer engasjerende. Nå fungerer den mest som bakgrunnsstøy, og gjør ikke spesielt mye for å gi de forskjellige banene kontekst. Så det er mer et standard plattformspill, enn den følelsesmessige sjarmbomben det første spillet var.

Vi kjenner igjen alle disse mekanikkene fra andre steder. Det første spillet hadde det samme problemet, men kunne støtte seg på litt andre ting som mangler fra oppfølgeren

Mye av det som tilførte sjarm og en følelsesmessig tilknytning til det første spillet var helt klart omgivelsene, musikken, den melankolske stemningen og temaene som ble tatt opp, og det faktum at Yarny til en hver tid kunne gå tom for garn. Dette gjorde at man måtte vurdere risikoer - var det samleobjektet verdt garnet man kom til å bruke på å hente det - og at man ble stresset på det lille garntrollets vegne. Det var hele tiden noe som sto på spill.

Dette elementet er helt borte fra Unravel Two, fordi de to garntrollene er selvforsynte med garn siden de er knyttet til hverandre. Det gjør hele spillet mye enklere. I tillegg er det flere lagringspunkter, en flygende lysgnist som viser deg hvor du skal gå, og muligheten for å be om hint og få tiden til å gå saktere. Dette er helt klart et mye mer chill spill, som er morsomt og avslappende å spille - bra for nybegynnere - men det mangler det lille ekstra.

Unravel TwoUnravel Two

Ved veis ende

I tillegg føles det ut som utviklerne har prøvd å lage et lengre spill ved å lage kapitlene lengre, uten å ha nok ting å fylle disse kapitlene med. Det er unødvendig lange strekninger mellom en del av puzzle-områdene, elementer blir brukt på nytt litt for ofte (som nevnte jaktscener. Morsomme, ja, men trenger vi virkelig tre på rad?), og puzzlene man må navigere blir litt repeterende i lengden, mye fordi de ikke tilfører noe særlig nytt til sjangeren. Vi kjenner igjen alle disse mekanikkene fra andre steder. Det første spillet hadde det samme problemet, men kunne støtte seg på litt andre ting som mangler fra oppfølgeren.

Men, dette betyr ikke at Unravel Two er et dårlig spill på noe som helst vis, det har bare veldig store sko å fylle, og sammenligningen blir kanskje noe urettferdig. Som andre spill i en serie sliter det litt, men som samarbeidsspill skinner det. Vi har hatt det himla gøy mens vi har spilt, og kommer til å fortsette å spille etter at anmeldelsen er ferdig. Det er fortsatt samleobjekter vi ikke har funnet, bonusmål vi ikke har nådd og challenge-brett vi ikke har gjennomført!

7 / 10
+
Veldig pent,bra musikk og atmosfære, tight og utfordrende plattform-spilling, utmerket co-op