Detective Pikachu

Detective Pikachu

Silje har blitt sendt ut på eventyr sammen med Pikachu, som for anlendingen har blitt detektiv. Fikk de nøstet opp i mysteriene og løst saken?

Detective Pikachu er et pek og klikk-detektivspill, produsert av Creatures Inc. Her leker de med alle forventningene dine til hvordan den velkjente Pikachu skal fremstå. Ikke bare er han en mysterieløser av rang, men han er også i besittelse av den mest malplasserte barytonstemmen i manns minne.

For nettopp dét er kanskje det mest interessante med dette spillet. Her kan nemlig vår gule venn snakke. Engelsk. Åjada, Pikachu (fremført av Kaiji Tang) innehar tidenes mafiastemme, og hadde satt som en betongtøffel i hvilken som helst Chicago-film fra 50-tallet.

Spill som Tim Goodman i søken etter din forsvunne detektiv-far, med en kaffeavhengig baryton-Pikachu ved din side. Løs gåter, avhør vitner, samle opp en hel haug med påstander og sjekk alibier mens du finner ut av mysteriene i spillet. De tre første timene av spillet var meget kjedelige, dessverre. Men etter hvert dukket det opp litt flere elementer i historien og dertil et par plot-twists.

Detective Pikachu

Til tross for dette, så føles det hele som en litt halvhjertet røre. Historien er flat, sakene er flate, løsningene er flate, spillet er rett og slett en dårlig pannekake. Ingenting er gjennomført på en tilstrekkelig måte på noe som helst nivå.

Men alt er ikke bare trist og tragisk. Noe er faktisk helt ok, vi får et sjeldent innblikk i en Pokémon-verden som ikke omhandler Pokémon-kamper og intensiv trening. Jeg så faktisk ikke én eneste Pokéball i løpet av hele spillet. Det er mye humor og stemmeskuespillet på de andre Pokémonene er så fantastisk dårlig at det blir morsomt. Man hører at det er mennesker som lager disse rare lydene, og resultatet er hysterisk (det får være opp til hvert enkelt individ om dette er bra eller dårlig).

Detective Pikachu

Puzzlene i spillet er dessverre på ingen måte verken utfordrende eller varierende. For eksempel, så ville de ha meg til å plassere riktig del av et bilde på rett sted - ikke en spesielt avansert affære. Andre ting du gjør når du løser gåter for fullt, er å sortere bevisene i riktig rekkefølge for å få riktig konklusjon. Gjør du feil, er det absolutt ingen straff ved det. Med mindre man ser på det som en straff at Pikachu gjentar spørsmålet for ørtende gang.

Vi har også det vi gamere kaller "quick-time-events", men her kan man like gjerne kalle det "slow-time-events" fordi alt går i en skikkelig stemningsdrepende slow-motion som gjør at alt rett og slett blir altfor lite utfordrende. Av og til så er det faktisk ikke noe tidsperspektiv i det hele tatt. Man rekker å ta seg både én og to kopper kaffe mens spillet gnåler om at du må trykke på A-knappen så fort du bare greier. Og før jeg glemmer å nevne det - den eneste knappen som blir brukt her er A, altså ingen variasjon og ingen utfordring.

Detective Pikachu

Det er kanskje ikke forventet at det skal være et bredt spekter av actionsekvenser i sånne detektiv-pek og klikk-spill, men da kunne de heller ha spart seg for bryderiet. Det finnes et knippe filmklipp her som forsøker å binde historien sammen. Blant annet viser de hvordan Tim og Pikachu spoler fram og tilbake på et overvåkningskamera for å prøve å finne en forbryter. Dette er gjort på en simpel og billig måte, og jeg kunne ønske at man fikk stå fritt til å spole selv og heller trekke de konklusjonene på egen hånd.
Jeg savner litt mer dybde.

Pikachus sjarm er det eneste som fikk meg igjennom dette makkverket. Om du ikke har noe i mot å løse enkle gåter med repeterende heismusikk i bakgrunnen, så kjør på. Dette spillet er muligens verdt å spille om du er en skikkelig hardbarka Pokémon-fan og kanskje trenger en pause fra de vanlige Pokémon-spillene. Mye tyder på at dette spillet muligens er myntet på de litt yngre av oss, men likevel så er det noe med den litt komplekse naturen til denne sjangeren som kanskje skaper en liten kollisjon i så måte.

5 / 10
+
God humor, kreativ og morsom presentasjon av Pikachu.