Dynasty Warriors 9

Dynasty Warriors 9

Sam har lekt seg litt i den åpne verdenen til Dynasty Warriors 9, men hvor gøy har han egentlig hatt det?

Dynasty Warriors er en serie som lenge har vært en pioner innenfor Musou-sjangeren - en sjanger som lar deg spille som en heroisk kriger som bekjemper tusenvis av fiender i en overdreven og urealistisk action-opplevelse. Det har funket i mange år, men nå prøver Omega Force og Koei Tecmo seg på noe litt annerledes.

Den aller største forandringen er så klart den åpne verdenen. I tidligere spill har du kunnet velge en historisk kriger, og så ta turen inn på ett relativt stort brett, men i dette spillet er det ingen menyer etter endt oppdrag, så du må fysisk reise til det stedet der neste oppdrag venter, eller bruke fast-travel til en lokasjon du allerede har oppdaget. Kartet er ganske stort, så du kan ende opp med å bruke relativt lang tid på å komme deg fra A til B.

Problemet med denne åpne verdenene er at den er ganske kjedelig å utforske, og får meg til å lure på om forandringen egentlig var verdt det. Så klart, du finner jo ressurser, skatter og loot på veien, men det er dessverre få av dem og det går lang tid mellom hver gang man finner noe. Og man er jo allerede ganske mektig når man begynner spillet, så det å lete etter ressurser til oppgraderinger er på en måte ikke første prioritet.

I tillegg er selve verdenen intetsigende og livløs. Histen og pisten finner man gårder hvor man kan se historisk korrekte bønder og arbeidere, men så fort man beveger seg bort fra byene er det bare kilometer på kilometer med kjedelig skog, slette eller fjell. Det virker litt som om verdenen er åpen, kun for å være åpen, og har ingen faktisk funksjon. Istedenfor å bidra til å gjøre spillet mer interessant og gøy, gjør det det stikk motsatte. Den åpne verdenen gjør at det å komme seg fra A til B blir et ork.

Dynasty Warriors 9
Dynasty Warriors 9Dynasty Warriors 9Dynasty Warriors 9Dynasty Warriors 9

En annen forandring er at man nå har en entréhake, og det har lenge vært en stor greie at det skulle bli tilgjengelig i spillet, men den bidrar ikke med så mye den heller. Stor sett gjør den bare ting enklere enn de trenger å være. Hvis man for eksempel skal infiltrere en festning, så kan man enten bruke tid på å eliminere alle vaktene, eller man kan skalere veggen ved hjelp av entréhaken ved å bare trykke på en knapp. Strategisk sett er den litt skuffende.

Det er verdt å nevne at tettstedene, og byene man besøker er langt mer livlige og interessante enn villmarken man driver og trasker rundt i. Her kan man finne kjøpmenn og tjenester som kan hjelpe en videre på veien. Man kan oppgradere våpen, eller kjøpe provianter som Vitality Powder. De ser også imponerende ut, og føles veldig levende.

Som i tidligere spill tar også dette spillet for seg en periode i Kinas historie. Det åpner med et stort slag, hvor styrker kjent som Yellow Turbans, en gruppe rebeller ledet an av Zhang Jiao som gjør opprør mot Han-dynastiets regime, kjemper mot selve Han-dynastiet. Det er ikke et kjempestort plott her, men det er et flott utgangspunkt, og etter at du har fullført oppdrag som én figur (som favoritten Cao Cao), kan du bytte side i konflikten og ta på deg rollen som, for eksempel, Zhang Jiao.

Historien inneholder en rekke figurer, men du kan kun spille som hver figur så lenge de faktisk er med i historien. Så du kan spille noen figurer i ett kapittel, mens andre kun er tilgjengelig i kapittel 4 til 6. Uansett, så er det mange figurer å velge mellom, fra Wei, Wu, Shu og Jin til 'Others', som inkluderer lederen for Yellow Turbans. Historien forblir den samme gjennom hele spillet, men dine valg som spiller bestemmer hvor i historien du havner. Og det er en ganske episk historie, som strekker seg over hele Kina, og er på samme kvalitetsnivå som tidligere spill i serien.

Dynasty Warriors 9
Dynasty Warriors 9Dynasty Warriors 9Dynasty Warriors 9
Dynasty Warriors 9

Som seg hør og bør i et Warriors-spill kommer hver figur med sin særegne stil, prinsipper og personlighet (som den hissige Sun Jian eller den eksentriske Zhang Jiao), men det er i kamp disse forskjellene virkelig utmerker seg. Hver figur har egne startervåpen og spesialangrep, og har forskjellige styrker og svakheter på slagmarken, noe som gjør at hver historie føles ny og interessant. Det er verdt å nevne at Lu Bu og Dian Wei gjør et comeback i spillet, så her er det både nytt og gammelt i skjønn forening.

Også de store kampene har fått en liten vri. Du kan fortsatt knerte en haug med fiender med et sverdslag, men nå er det mulig å tilpasse ting litt mer. Først må du velge deg det våpenet du vil ha, som gjøres hos en smed, og så må du tildele "gems" til spesialangrepene dine. For eksempel, hvis du holder inne R1 får du opp en taktisk meny hvor du har Launch, Stun, Knock-Down og Special, som er forskjellig for hver figur. Hver av disse kan tildeles en "gem" som gir angrepene "det lille ekstra".

I tillegg kan du også reagere på en fiendes angrep ved å trykke på trekant, og da reagerer du litt på samme måte som i Batman: Arkham Asylum. Du kan også bruke trekant til å ta fiender med lite liv av dage på en mer filmatisk måte. Så det er mer til Dynasty Warriors 9 enn å bare hamre løs på angrepsknappen. Du har også en pil og bue, som du kan dra på jakt med, eller knerte fiender på avstand med.

Du oppfordres ofte til å gjøre sideoppdrag for å gå opp i nivå, og få mer erfaring, før du hiver deg ut i litt større og vanskelige kamper. Men du kan stort sett vinne kampene med høyere vanskelighetsgrad ved å bruke spesialangrepet ditt og R1-evnene med omhu, så spillet føles ofte litt for lett

Dynasty Warriors 9

Sideoppdragene går stor sett ut på å dra en plass og knerte noen folk av ymse grunner, som jeg egentlig ikke hadde så mye i mot. Om du redder kamerater eller tar over utposter, så er det alltid en god mengde fiender som trenger juling, så jeg kan tilgi at oppdragene er litt repetitive, for det å denge løs på fiendtlige soldater er jo det gøyeste med Warriors-spillene.

Men en ting jeg virkelig ikke skjønner er hvorfor Omega Force har valgt å inkludere snikeoppdrag...i et Warriors-spill. Det er heldigvis ikke så mange av dem, men de få som dukker opp er møysommelige og langtekkelige øvelser i å kravle rundt og prøve å ikke bli sett, og blir man sett kan man bare gå bak enn vegg og vente litt til alarmen går over, før man gir seg i kast med snikingen på nytt. En merkelig avgjørelse fra studioets side, som ikke tilfører noe positivt til serien overhodet.

Men det mest skuffende med Dynasty Warriors 9, however er teknikken, for dette spillet yter særs dårlig. Bildefrekvensen varierer enormt (jeg spilte på en standard PS4), figuranimasjonene er heller tvilsomme til tider, usynlige vegger, teksturer som ikke lastes inn og bugs som får spillet til å kræsje (det var heldig hvis ikke så mange av dem, og jeg kunne fikse problemene ved å laste inn spillet på nytt). Men mangelen på finpussing er veldig tydelig, og det er synd.

Når det er sagt er det forsatt mye underholdning å finne her for Musou/Warriors-fans. Standard dårlig stemmeskuespill, eksplosiv og intens action, et variert rollegalleri og en historie sett fra en rekke forskjellige perspektiver. Byttet til en åpen verden bidrar ikke nevneverdig, men det er uansett et ganske underholdende spill. Jeg håper bare spillet får litt mer finpuss etter lansering, for det er den tingen som ødelegger mest for en ellers fornøyelig opplevelse.

7 / 10
+
Samme ekstreme Dynasty Warriors-slåssing, men med en ny vri, interessante byer, ser stort sett bra ut, variert rollegalleri og en historie med mye valg og forskjellige perspektiver.