NHL 18

NHL 18

Daniel har spilt årets innskudd i den populære hockey-serien, og alt han kan snakke om nå er et eller annet om tallet tre. Det ble heldigvis ikke karakteren da.

Helt siden det første NHL-spillet kom til PC i 1994 har jeg vært en flittig bruker av serien, og den har nok tatt opp mer tid av livet mitt enn noen andre spill. At den årlige utgivelsen av ishockeyserien er et høydepunkt for meg kan altså trygt kalles en underdrivelse. Etter at jeg startet å skrive med anmeldelser har jeg dog måtte begynt å vurdere serien mer kritisk, noe som har fått meg til å innse et par ting. Overlever NHL 18 de nye, kritiske øynene mine? Tja...

NHL 18

For to år siden tok EA Sports Vancouver store steg i utviklingen av ishockeyspillet sitt. I fjor var ikke endringene så store som mange håpet, noe som førte til at noen ble fort lei av spillet. For undertegnede var dette første gang den virtuelle sesongen sluttet tidligere enn den virkelige NHL-sesongen. Med årets utgave ønsker de å ta serien tilbake til et lenger liv, og det store lokkemiddelet kalles NHL Threes. Det er dette som er hovedmodusen jeg fokuserer på i sammenligning min av årets og fjorårets versjon. Mye av det andre er nemlig rimelig likt NHL 17, men jeg skal også ta for meg de endringene som er kommet, og skulle vært.

NHL Threes er ikke som vanlig ishockey. Selv om ishockey er verdens raskeste lagidrett, tar Threes tempoet enda et hakk videre, og øker intensiteten i spillet. Det kan minne litt om NHL 3on3 Arcade som ble utgitt til Playstation 3 og Xbox 360 i 2009, men det er mye mer gjennomført og ordentlig. Harde taklinger, begrenset med regler og det nevnte tempoet i spillet gjør det hele til en fryd for både hockeyinteresserte og de som ikke er så interessert i sporten. Jeg tror mye av grunnen til innførselen av denne modusen er sistnevnte. EA ønsker at flere skal spille ishockeyspillet deres, og ettersom franchiser som FIFA og Madden er såpass mye større er jo dette selvsagt forståelig.

Fridge Raiders er utgangspunktet i karrieremodusen av NHL Threes. Her starter jeg med dette fiktive laget fylt opp av ukjente spillere i min ferd mot verdensherredømme. Vel, dominans i Nord-Amerika om ikke annet. Ferden starter i hockeymekkaet Edmonton på den vestlige delen av Canada, og beveger seg gradvis nedover via Calgary, til Vancouver før man ender opp på andre siden av grensen i Seattle. På min reise plukker jeg opp forbedringer til spillerstallen kontinuerlig etter hvert som jeg slår motstanderne jeg møter. Allerede etter første møte med Edmonton Oilers blir jeg møtt av noe av det mest underholdende jeg har sett i et sportsspill så langt. Oilers' splitter nye maskot, Hunter. Den canadiske gaupen ser virkelighetstro ut og med skøyter på beina gir det oss en helt ny opplevelse på isen. Ja, du leste riktig. Maskotene til NHL-lagene er spillere du kan låse opp i din jakt på det ultimate trofeet.

NHL 18NHL 18NHL 18

Etter det første lille sjokket jeg fikk der ble det mer vanlige spillere jeg låser opp. Siden motstandere i hovedsak består av juniorlag er det ofte spillere som har tilknytning til disse lagene som låses opp. Ryan Nugent-Hopkins dukker opp etter at jeg har slått Red Deer Rebels, og Jamie Benn blir en del av laget om jeg klarer å slå Kelowna Rockets. Denne faktoren gjør det både lærerikt for de hockeylærde og interessant for mannen i gata.

Selve kampene i NHL Threes består av to lag med tre utespillere og én keeper på hver side. Her gjelder det først og fremst å takle pucken fra motstander, selv om det også går an å ta over pucken på mer konservative måter. Interference-regelen (takling av spiller uten puck) er totalt fraværende fra regelboken, og det merkes godt ute på isen. Skulle man derimot klare å spenne kråkfot, i mangel av et bedre norsk ord for tripping, på motstanderen ender det ikke med utvisning, men snarere et straffeslag. Dette, sammen med det faktum at pucken droppes kun én gang per periode, gjør at det stort sett alltid er action i kampene. Dersom det ene laget scorer starter det andre laget med pucken ved midtsirkelen, så det gjelder å ikke feire for lenge dersom man får satt pucken bak motstanderens keeper.

Selv om karrieredelen av denne spillmodusen er stor og morsom blir det nok flerspillerdelen som blir mest brukt her også. Spill sammen med venner eller alene mot andre rundt om i verden og man får utallige timer med underholdende ishockey fremover.

NHL 18NHL 18NHL 18

Dette bringer meg over til det som i mine øyne er den nest største forbedringen med NHL 18. Denne gangen er det ikke bare mulig å samarbeide med andre i de ulike modusene på sofaen, men også over nettet. I HUT, som jeg skal komme nærmere innpå senere, er det også egne utfordringer som gjør at man må samarbeide med en venn for å fullføre. Personlig synes jeg det er utrolig flott av EA å fokusere mer på samarbeidsdelen av ishockeysporten, noe som selvsagt er en meget stor del av alle lagspill.

EASHL er selve definisjonen på lagarbeid. Modusen, som ble introdusert i NHL 09, har bare vokst seg større og større, og er sammen med Hockey Ultimate Team (HUT) den mest populære måten å spille ishockey på per dags dato, selv om NHL Threes fort kan ta over denne tronen. Selv om det er gjort forbedringer her også, er det mye som er likt og mye som kunne vært forbedret. Introduksjonen av 3-mot-3-hockey i EASHL er også et meget kjærkomment tilskudd. Mange irriterer seg over å måtte spille med og mot spillere som blir styrt av datamaskinen, de gangene man ikke er fem venner online samtidig for å stille fulle lag. Med muligheten for å spille 3 mot 3, er det lettere å samle fulle lag slik at man slipper å tenke på A.I. Og for å være helt ærlig, hockey med bare tre spillere på hvert lag er skikkelig moro. Da blir masse plass og mange mål.

NHL 18

Det har alltid vært morsomt å lage sin egen spiller i NHL. Jeg har alltid kost meg med å lage spilleren akkurat slik jeg ønsker. Dessverre gjør ikke EA dette så lett som det kunne vært. Det er fortsatt de 211 forskjellige mannlige og 18 kvinnelige forutbestemte hodeskulpturene man kan velge mellom, og man må velge hver enkelt manuelt for å få en forhåndsvisning av dem. Dette blir en meget tungvint måte å få spilleren til å se ut som Steven Stamkos eller Sidney Crosby på. Ser jeg disse spillerne i spillet ser de nemlig meget virkelighetstro ut. Det hadde vært en smal sak for de å implementere muligheten for å velge "se ut som Steven Stamkos", slik at man enkelt kunne bytte på spillere man bruker. Det er nemlig mange som bruker virkelige navn på spillere i EASHL, og vi hadde vært mange som hadde blitt glade for denne muligheten. Vi kunne i alle fall fått flere valgmuligheter som justering av nese, øyne, kinn og munn.

Jeg lovet å komme tilbake til Hockey Ultimate Team, og her er introduksjonen av soloutfordringer den største nyheten. For de som ikke bruker tusenvis av kroner på mikrotransaksjoner i spillet for å få det best mulige laget på papiret er soloutfordringer en veldig fin måte å tjene coins (som er HUT-valutaen) på. De letteste utfordringene er veldig enkle å gjennomføre, men det tar ikke lang tid før motstanderen blir litt vanskeligere å hanskes med. Det er mange forskjellige utfordringer å velge blant, men jeg håper det vil komme påfyll av disse med spesielle krav til laget mitt etter hvert. Ellers er HUT mye av det samme som før, med noen nye fjes blant gamle helter og legender.

NHL 18

De andre modusene byr på mindre eller ingen endringer. Franchise-modusen er mye av det samme, med unntak av den nye muligheten til å bli med i NHL som det 32. laget. Etter at Vegas Golden Knights gjorde sin inntreden i NHL denne sesongen, har det blitt mye fokus på ekspansjon og ekspansjonsdraft. NHL 18 gir deg mulighet til å lage ditt eget lag fra bunnen av. Her velger man lagnavn, lagfarger, hvordan arenaen skal se ut, hvordan maskoten skal være, og mye mer. Dermed tar man dette laget inn i fullt seriespill, og kjemper om Stanley Cup. Lyst til å ta Manglerud Star eller Nidaros Hockey til verdens beste liga? Nå kan du fint gjøre det. En ting som uansett savnes veldig i franchisemodusen er muligheten til å sende flere speidere på tur for å se på nye talenter verden over. Med kun én speider er det umulig å få studert alle områdene godt nok inn mot neste draft, og det er heller ikke veldig realistisk at en klubb kun har én speider.

Innlastningstiden på kamper og i menyer er kraftig forbedret fra tidligere. Det har aldri vært dårlig i NHL-serien, men nå er det eksepsjonelt bra. Med unntak av soloutfordringene i HUT, hvor man fint kunne innført et valg om å starte kampen på nytt med en gang om man taper, er det lite tid som går med på å vente på spillet. Det samme gjelder også simuleringen i franchise-modusen. Nå er det ikke noe problem å simulere seg gjennom en hel sesong på minutter.

Menyene har også fått en overhaling til årets versjon. Stilrene og med muligheter for å velge tre favoritter som man bruker mye korter ned tiden man bruker i hovedmenyen betraktelig. I tillegg er det oversiktlig og fint med de andre mulighetene man har. Jeg vil strekke meg så langt å si at det er den beste menyen jeg har sett på noe spill.

NHL 18

Opplæringsmodusen Training Camp viser igjen hvordan NHL 18 er lagd for både veteraner og ferskinger. Her får man se korte videosnutter av forskjellige øvelser utført av virkelige spillere før man skal gjøre disse selv. Dette er fint for både viderekomne spillere som ønsker en påminnelse av de mer avanserte kontrollene, samtidig som den lærer nybegynnerne med de grunnleggende kontrollene.

Det å kunne forsvare seg på riktig måte er ubeskrivelig viktig i ishockey, og med den "nye" Defensive Skill Stick-funksjonen blir det lettere å skjære av pasninger og beskytte seg mot irriterende tversoverpasninger. Dette har lenge vært et irritasjonsmoment for spillere som er "midt på treet" kvalitetsmessig. Det har vært litt for lett å få pasninger inn mellom og rundt motspillere, noe denne funksjonen gjør det lettere å hindre. De nye fintene blir også lettere å stoppe om man håndterer hockeykølla riktig.

Den siste modusen jeg ønsker å nevne er Draft Champions. Modusen er fortsatt meget underholdende, men det faktum at det ikke koster deg noe å spille det (hverken tickets som i Madden, eller coins) gjør at det ofte blir mange lag som er i overkant gode blant de jeg møter på. Er man ikke fornøyd med laget man drafter, så kan man bare hoppe ut og starte på nytt. En form for betaling for å delta i denne modusen ville nok gjort dette til et mindre problem.

Selve kamppresentasjonen er nærmest en blåkopi av tidligere, med unntak av noen få ekstra kameravinkler. Kommentatorduoen hos NBC, Mike 'Doc' Emrick og Eddie Olczyk, er som vanlig på plass, og har i tillegg fått med seg Ray Ferraro. Her er det gjort ekstremt få endringer i hva som sies under kampene. En liten endring er at stemmen til Emrick kan sprekke de gangene han blir litt overengasjert, noe som er morsomt i starten, men som også lider av repetisjonen etter hvert.

NHL 18

Alt i alt er jeg godt fornøyd med NHL'18, men det er for lite nytt og for mange problemer som det ikke er gjort noe med til å nå helt opp til det serien klarte i fjor. NHL Threes er et veldig velkomment tilbud, men det er også det eneste som virkelig får meg til å åpne øynene litt ekstra. Det begynner å bli på tide at EA tar mer grep i det man allerede har i spillet, og ikke ignorerer det gamle selv om de tilbyr noe nytt.

8 / 10
+
NHL Threes er suveren moro. EASHL 3on3. Flere muligheter til å spille med andre.