Uncharted: The Lost Legacy

Uncharted: The Lost Legacy

Chloe og Nadine sitt eventyr er virkelig et fullverdig Uncharted-spill, og leverer mye moro for fans av serien.

Mange ble nok skuffet da Naughty Dog sa at Uncharted 4: A Thief's End mest sannsynlig var slutten på Nathan Drake, men nå vet vi at det ikke er grunn til bekymring. Uncharted: The Lost Legacy fortsetter nemlig serien på en meget god måte, og serien kan godt leve videre på dette.

For selv uten Nathan, Elena, og Sully i bildet leverer studioet atter en gang en underholdende historie med interessante figurer. Jeg fryktet at utviklerne ville prøve å overføre personlighetene deres til Chloe og Nadine, men det merkelige paret står fint på egne ben. Denne gangen får vi ikke bare se den litt breiale Chloe vi så i Uncharted 2: Among Thieves, men hun viser også en dypere side av seg selv. Det samme gjelder Nadine. Begge to åpner seg stadig mer utover spillet, og gir et innblikk i hvordan de har endt opp der de er i livet. Små detaljer får de rett og slett til å føles mer virkelige enn før. Av og til blir de virkelig imponerte av det de ser, så du får ofte mulighet til å ta bilder av omgivelsene med Chloe sin mobil som et minne for livet. Samtidig føles utviklingen av forholdet deres naturlig med at det endrer seg gradvis som følge av tingene de oppleveler sammen.Frykt ei, det er mye humor i spillet også. Forholdet mellom dem er litt anspent i starten, men etter hvert går det fra spredde enkeltsekvenser med humor, til en tone som kan minne litt om den mellom Nathan og Sully.

Uncharted: The Lost Legacy

Disse små endringene reflekteres også i gameplayet. Nesten alt føles rett og slett som en liten oppgradring. Omgivelsene er større, gåtene mer interessante, og kampene mer engasjerende. Når det kommer til førstnevnte gjelder dette i hovedsak det som må kunne betraktes som hovedområdet i spillet. Madagaskar er bare barnemat i forhold til dette. Her står vi fritt til å utforske hva vi vil, når vi vil. Dette fikk undertegnede til å virkelig føle seg som en skattejeger. Området består ikke bare av fem punkter vi må besøke i hvilken rekkefølge vi vil for å gå videre i historien, men også gjemte skatter vi må løse gåter eller utfordringer for å finne. Da mener jeg i tillegg til de vanlige skattene som er spredd rundt omkring. Hver av disse spesielle skattene byr på unike utfordringer. En krever kanskje at du bare utfører den nå ganske oppbrukte klatringen, mens andre krever at du bruker fysikken sine lover på en interessant måte, bruke sansene dine, og en rekke andre ting. Enkelte av disse er også på en måte referanser til gåter og utfordringer fra forgjengerne, noe som fikk en entusiast som meg til å humre litt. Naughty Dog bør uansett være litt forsiktige med for mange referanser og kjente mekanikker.

The Lost Legacy følger nemlig fortsatt Uncharted-oppskriften i meget stor grad, noe som vil kunne føre til at dere som begynner å bli litt mett av serien fort vil få en følelse av déjà vu. Du vil fortsatt bruke de samme klatremekanikkene i lange sekvenser, flykte fra skytende fiender, snike deg mellom de små hullene i det høye gresset, og andre ting du har gjort flere ganger før i serien. Greit nok, den nye dirkemekanikkene er spennende å gjøre når det er fiender i nærheten, men utgjør ikke mye i det store og hele. Jeg kan forstå at mesteparten av studioet ønsker en pause fra serien, for mye begynner å føles oppbrukt nå.

Uncharted: The Lost Legacy

Det er uansett gøy å se hvor mange ting The Lost Legacy forbedrer som jeg ikke har tenkt særlig over før. Som nevnt er områdene fylt med flere hemmeligheter og utfordringene mer varierte og engasjerende. Samtidig har leveldesignet blitt bedre. Med såpass store områder skulle man tro det ville bli en del trasking i de samme omgivelsene, men som regel vil det åpne seg en ny vei når du for eksempel har klatret langt for å finne noe. Kanskje er det en hemmelig dør som åpnes, et tre som faller ned, eller noe lignende. Uansett vil du ofte ende opp med en snarvei til der du startet. Nå skal det sies at dette av og til lurte meg med å få det til å se ut som jeg kunne klatre på enkelte ting når det ikke var tilfellet, noe som enten førte til et kjedelig dødsfall eller bare en latterlige hoppeanimasjon. Med tanke på at den fremragende grafikken må ta litt av skylden for dette skal jeg uansett ikke klage for mye.

Uncharted: The Lost Legacy

Utenom lengden, som er et sted mellom seks og ni timer, er nemlig Uncharted: The Lost Legacy et fullverdig Uncharted-spill. Historien og figurene er meget engasjerende, gåte-designet tatt til nye høyder, og omgivelsene fylt med interesante detaljer. Naughty Dog viser virkelig at Uncharted-serien kan fortsette uten Nathan Drake. Dette er nok ikke et spill for deg som har begynt å bli lei av den velkjente formelen, men føler du den minste lyst på mer av det fantastiske universet er dette helt klart verd kjøpesummen.

Uncharted: The Lost Legacy
9 / 10
+