Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Hey! Pikmin

Hey! Pikmin

Pikmin-serien tar i sommer en pause fra den tradisjonelle strategi-formelen, og forsøker seg som et plattformspill til 3DS. Resultatet er haltende, men sjarmerende...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Sjarmtrollene i Pikmin-spillene slutter aldri å fremkalle et smil hos spilleren. De små planteskapningene til Nintendo stiller alltid opp, klare til å hjelpe spilleren med å overkomme store utfordringer i en verden hvor farer truer rundt hvert hjørne. Pikmin-spillene viser at med samarbeid og godt lederskap kan selv små skapninger håndtere store utfordringer.

Med Hey! Pikmin tar serien et steg bort fra sin klassiske stil. De tre første Pikmin-spillene var alle sanntidsstrategispill hvor man kontrollerte de små planteskapningene over et større område, ga dem ordre og løste utfordringene på "slagmarken" fortløpende. Denne gangen overlater imidlertid Nintendo lisensen til utviklerne i Arzest, et mindre studio som står bak titler som Yoshi's New Island og 3DS-versjonen av Mario & Sonic at the Rio 2016 Olympic Games. Resultatet er ikke et strategispill, selv om 3DS absolutt er en egnet plattform for den slags, men et todimensjonalt plattformspill.

Hey! Pikmin
Ved hjelp av de to skjermene får man et vertikalt overblikk over spillbrettet man befinner seg på.

En variasjon i spillestil og tempo kan være en fin ting, men plattformspill er ikke akkurat mangelvare til Nintendo-konsoller. Dette gjør at listen legges enda høyere, og det tar ikke lang tid før man merker at Hey! Pikmin mangler det lille ekstra som skal til for å skille seg ut i mengden. Der sjarmtrollet Yoshi sjarmerer deg i senk i Yoshi's Woolly World (både på Wii U og 3DS) og Kirby gir deg en akkurat passe mengde utfordring i Kirby: Planet Robobot, makter dessverre ikke kaptein Olimar og Pikmin-skapningene han allierer seg med å skape den helt store opplevelsen.

Dette er en annonse:

Det betyr ikke at spillet er uten sine meritter. Tvert imot, Hey! Pikmin er et koselig lite sommerspill hvor kaptein Olimar nok en gang må høste assistanse fra Pikmin-skapninger i alle fasonger og varianter. Nærmere bestemt må Olimar denne gangen ha hjelp til å samle et råstoff kalt sparklium for å få fart i sitt krasjlandede romskip igjen. Sparklium finner man på de forskjellige brettene i form av gylne eikenøtter, men de største mengdene med sparklium får man ved å samle en av de tre samleobjektene som befinner seg på hvert brett. I klassisk Pikmin-stil er dette rester av en tidligere sivilisasjon ikke helt ulik vår, og det er alltid morsomt å lese kaptein Olimars beskrivelse av forskjellige dagligdagse gjenstander hvor han spekulerer på hva de kan ha blitt brukt til.

Selve spillformelen er relativt lik den du finner i andre todimensjonale plattformspill: Olimar blir fraktet til starten av et område og må forsere hindringer og fiender på veien frem mot målet. Underveis møter han på Pikmin som hjelper ham på veien. Planteskapningene har forskjellige egenskaper ut ifra hvilken farge de er: Røde Pikmin er generelt sterkere og tåler ild, gule Pikmin tåler elektrisitet og kan kastes lengre og høyere på grunn av sin kroppsvekt, og blå Pikmin er de eneste som tåler vann. Skuffende nok introduserer ikke spillet oss for nye Pikmin-arter, selv om Pikmin 3 viste oss at godt implementerte nye arter er en fin måte å videreutvikle serien på.

Hey! PikminHey! Pikmin
De små Pikmin-sjarmtrollene er tilbake.

Spillet er ikke særlig vanskelig, med mindre du tar sikte på å samle absolutt alt av samleobjekter og finne alle alternative veier. Selv da legger spillet seg på en veldig snill vanskelighetsgrad, og det er tydelig at utviklerne her tar sikte på å vinne et nytt og kanskje ungt publikum for Pikmin-serien. Det kan fungere, men da burde spillet til gjengjeld ha vært litt mer variert.

Dette er en annonse:

For hovedproblemet med Hey! Pikmin er at det fungerer best i svært korte doser om gangen. En bane eller to om dagen er nok før man begynner å gå lei. Banene mangler det store særpreget som skiller dem fra hverandre eller gjør dem minneverdige, og uten de store utfordringene blir behovet for den slags variasjon enda større. I små og korte doser er spillet derimot utrolig sjarmerende og avslappende. Det er noe med musikken og den helhetlige settingen hvor man får se naturen fra en lilleputts perspektiv som alltid har gjort Pikmin-spillene til en digital lykkepille, og Hey! Pikmin er intet unntak.

Helt fritt for organisering er spillet heller ikke. Mellom hvert brett kan du ta med alle Pikmin du har samlet til en Pikmin-park, hvor du setter dem til å rydde og luke i forskjellige deler av parken ut ifra hvilke evner og styrker de har. Dessverre er denne delen av spillet ytterst begrenset, og en solid oppjustering i denne delen av spillet kunne virkelig gitt gamle Pikmin-spillere noe ekstra å glede seg over.

Hey! PikminHey! Pikmin
Forskjellige farger betyr forskjellige egenskaper: Blå Pikmin kan overleve under vann, mens svarte stein-Pikmin er flinke til å knuse glass og krystaller.

Det man får i Hey! Pikmin er rett og slett det man ser ved første øyekast: Et todimensjonalt plattformspill hvor man kan kaste Pikmin på fiender og gjenstander slik at de hjelper deg gjennom brettet. Det byr på akkurat nok underholdning så lenge det varer, og passer veldig godt i sommervarmen når man trenger noe lett og enkelt å slappe av med. Bare ikke forvent deg et spill som er best i klassen eller som overrasker deg med uendelige innovasjoner.

06 Gamereactor Norge
6 / 10
+
Sjarmerende og avslappende spill med god underholdningsverdi for korte økter om gangen.
-
For lite variasjon og høy gjentakelsesfaktor gjør at spillet fort blir kjedelig i lengden. Mangler det lille ekstra for å skille seg ut i plattformspillmengden. Ingen nye Pikmin-typer.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

0
Hey! PikminScore

Hey! Pikmin

ANMELDELSE. Skrevet av Ingar Takanobu Hauge

Pikmin-serien tar i sommer en pause fra den tradisjonelle strategi-formelen, og forsøker seg som et plattformspill til 3DS. Resultatet er haltende, men sjarmerende...

0
Hey! Pikmin-trailer forklarer alt

Hey! Pikmin-trailer forklarer alt

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Nå har vi akkurat gått inn i måneden Hey! Pikmin lanseres, så da passer det godt at Nintendo har gitt oss en trailer som forklarer de ulike aspektene av spillet. I denne...

1
Hey! Pikmin kommer til 3DS i juli

Hey! Pikmin kommer til 3DS i juli

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Det har gått over sju måneder siden Nintendo avslørte at de jobbet med et Pikmin-spill for 3DS som skulle komme i år. Nå har vi endelig navnet på det, og når det kommer....

3
Pikmin kastes på 3DS neste år

Pikmin kastes på 3DS neste år

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Kveldens 3DS-dedikerte Nintendo Direct-sending bød på mange nyheter for eiere av den håndholdte konsollen. Blant annet fikk vi vite at de små pikmin nå kommer i lite...



Loading next content