Crash Bandicoot: Nsane Trilogy

Crash Bandicoot: Nsane Trilogy

Eirik har kost seg med Crash og vennene hans igjen. Det eneste han lurer på er om den ikoniske figuren vil klare å glede yngre spillere også...

Crash Bandicoot fyller 21 år om noen måneder, og mange av oss har noen flotte barndomsminner med den ikoniske figuren og vennene hans. Det er derfor ikke rart at Vicarious Visions fikk i oppgave å restaurere de tre første spillene i serien for dagens konsoller. Spørsmålet er bare om dette kun er for oss som har rundet 20, eller om den yngre generasjonen også vil ha glede av dette?

Crash Bandicoot: Nsane Trilogy

Presentasjonsmessig imponerer spillet veldig. Det er tydelig at hver bit av spillet er laget fra bunnen av. Figur- og miljø-modellene er fine og jevne, samtidig som de varme fargene ikke er til å ta feil av. Vicarious Visions har gjort en fremragende jobb med å bevare Crash Bandicoot-spillenes særpreg mens de har ført dem inn i det tjueførste århundret. De mange sammenligningstrailerne vi har fått lyver ikke. Både gameplayet og de filmatiske sekvensene kan lett gå for å være moderne. Jeg spilte noen runder med originalene, og det var utrolig gøy å se hvordan hver detalj stort sett er nøyaktig som før, bare penere og klarere. Nyutgavene har tatt seg noen kreative friheter enkelte plasser, men dette er i hovedsak bare for å gjøre verdenen mer levende og sammenlignbar med dagens plattformspill.

Dette gjelder også lyden. Du vil helt klart kjenne igjen både musikken og til en viss grad stemmene. Alt høres bare klarere ut, og enkelte lydspor utnytter dette med en ekstra tone eller to. Denne samlingen er rett og slett ekstremt tro mot kildematerialet. Et lite problem er bare at dette er både på godt og vondt.

Crash Bandicoot: Nsane TrilogyCrash Bandicoot: Nsane Trilogy

Personlig mener jeg nemlig at et av punktene plattformspill har blitt bedre på gjennom årene er presisjon. De beste plattformspillene lar meg gjøre akkurat det jeg vil med figuren. Crash er ikke like samarbeidsvillig som de beste i klassen. Kanskje er det alderen som tynger på, for hovedproblemet her er at kontrollene og dybden i bildet nærmest ikke er rørt. La det være klart: dette er vanligvis ikke et stort problem under en vanlig gjennomspilling, men et nytt punkt denne gangen er fokuset på speedrunning. Når tidene man må slå på enkelte baner krever en del presisjon, blir det litt irriterende at Crash av en eller annen grunn ikke klarer å hoppe over en hindring. Jeg har prøvd å hoppe mellom to parallelle kasser, men Crash har kræsjet (hirrhirr) rett inn i den på bakken siden perspektivet endret seg, eller at spillet rett og slett har brukt en annen animasjon enn vanlig. Har du spilt originalene, og syntes slikt var greit i dem, ville ikke dette plage deg her heller. Dette er mer som en advarsel til nye spillere som ikke har vokst opp med slike plattformspill.

Nye spillere må også være obs på at det er ganske få og enkle mekanikker i disse tre spillene, noe som også kan føre til at det blir monotont for dem som ønsker noe nytt til enhver tid. Her handler det i stor grad om å hoppe over hindringer og samle inn Wumpa-frukt, verken mer eller mindre. Disse nye utgavene gjør heldigvis en god jobb med å fremheve detaljene i miljøene, noe som hjelper på en del.

Utenom dette får du akkurat det man forventer av gode "remastere", samt litt ekstra. Utviklerne har ikke kopiert hver eneste ting fra originalene, men også rettet på feil, endret noen småting og lagt til litt ekstra moro. Når det kommer til "feil", kan jeg blant annet røpe at de har fikset nærmest alt av bugs. De har til og med noen overraskelser til folk som har utnyttet enkelte skavanker til å gjøre spillet lettere. Ta for eksempel Tiny Tiger-kampen i Crash 3. I originalen er det en plass hvor du ikke vil ta skade, men prøver du dette i denne utgaven vil publikum nå kaste ost på deg om du gjør det (Cheesing. Tok du den?). Nå finnes det også flere bonusområder spredt utover kartene, og her får man virkelig testet ferdighetene sine. Som om det ikke var nok har studioet implementert flere "quality of life"-endringer. Tidligere var det bare Crash 2 og 3 som hadde en gjennomsiktig kasse mot slutten av banene som viste hvor mange kasser man manglet. Nå finnes dette også i det første spillet. Topper du dette med autolagring, muligheten til å spille som Coco i nesten alle banene, nye animasjoner, speedrunner-tabeller og easter eggs, så forstår du at dette er en samling enhver Crash Bandicoot-fan virkelig bør skaffe seg.

Dette er grunnen til at jeg ber deg gi blanke i karakteren. Den vil nemlig avhenge av hvilket type spill du er ute etter. Elsker du Crash Bandicoot-spillene, eller synes de ser artige ut, og bare ønsker en penere utgave av dem er Crash Bandicoot: Nsane Trilogy uten tvil verdt pengene. Om du derimot er ute etter et moderne plattformspill med finpusset kontroll og varierte gjøremål, råder jeg deg til å se noen klipp fra spillet. Har du ikke noe imot litt trøblete perspektivendringer, smått upresis kontroll og repeterende gamepla,y kan dette være fin sommerunderholdning. Crash Bandicoot-serien var en av grunnene til at plattforming virkelig havnet på kartet, og er verdt å oppleve både for nostalgien og den barnslige gleden sin skyld. Du må bare ikke forvente et spill som setter en ny standard for dagens spill.

Crash Bandicoot: Nsane Trilogy
7 / 10
+