Tales of Berseria

Tales of Berseria

Tales of Berseria er her, med seriens aller første kvinnelige hovedperson. Skal denne dystre og mørke helten bringe spillene til nye høyder?

Tales-serien har lenge vært en personlig favoritt for meg, og har de siste årene egentlig tatt helt over for Final Fantasy som mitt go-to-rollespill. Og hvorfor ikke? De er så erketypisk japanske som de kan bli, og viker ikke bort fra den tradisjonelle formelen for japanske rollespill. Absolutt noe jeg liker. Det er kjent og kjært, og du vet på en måte hva du får. Dette kan medføre et par nedturer, men som oftest har spillene i serien alltid vært underholdende, men med de siste utgivelsene har de virkelig begynt å heve kvalitetsnivået.

Tales of Symphonia var lenge min favoritt, og ble nesten forbigått av Tales of Vesperia. Tales of Graces F var en liten nedtur, men så kom det brakende gode Tales of Xillia med fantastiske figurer i hovedrollene og en antagonist som ga en etterlengtet vri på de ellers så tradisjonelle skurkene. Deretter fulgte Tales of Zestiria, som ble sluppet til både PC og konsoll. Ikke en helt vellykket port, med manglende innstillinger og låst til 30 bilder i sekundet, men et godt og spillbart forsøk. Nå er altså Tales of Berseria her, igjen sluppet til både PC og PS4. Jeg har testet PC-versjonen for å se om spillet er bedre enn sine forgjengere, og om Bandai Namco endelig har tatt PC-plattformen litt mer seriøst. Oh yes, det har de!

Tales of Berseria
Møt Velvet. hun er sint, hevnlysten, men egentlig ganske alright. Tar imot motetips.

Med sin manga/anime-aktige grafikk og fargetoner, skiller Tales-serien seg sterkt fra Final Fantasys mer seriøse og realistiske tone, og det er passer meg helt perfekt. Det gir begge seriene hvert sitt særpreg, og gjør det lettere for dem å leve side om side. Selv med anime-grafikken betyr det ikke at Tales-spillene sliter med å levere en god historie, for det gjør de, og Tales of Berseria triumferer her.

I Tales of Berseria er historien litt mer dyster, mørk og brutal enn den har vært i de tidligere spillene, ikke så mye at det føles for fremmed og avvikende for serien, men definitivt nok til at det merkes, og det på en positiv måte.

Vi følger seriens aller første kvinnelige hovedperson, Velvet. Historien hennes begynner som de aller fleste slike helt og heltinne historier starter. Et fredfylt og rolig liv som plutselig blir snudd på hodet av en katastrofal ulykke. Dette er en verden der mennesker av mystiske grunner blir omgjort til demoner og fryktinngytende monstre, og for å hamle opp mot disse har de en orden av eksorsister som kjemper mot dem. En kveld går ting fryktelig galt og det ender med at Velvet blir forbannet med en demonarm. Hun mister sin menneskelighet og blir innesperret i et fangehull i over tre år, hvor raseriet og hevnlysten gror inne i henne og gjør henne til en kald og bitter person.

Velvet er kanskje det store minuset med spillet, i alle fall i starten og godt ut i historien. Personligheten hennes får Lightning i Final Fantasy XIII til å virke som en ekte gledesspreder i forhold. Hun er en erketypisk emodronning og tsundere. En personlighet som ikke gjør det helt enkelt å få noen sympati for henne og hennes avgjørelser. Klesutvalget hennes hjelper heller ikke stort, selv om hun påstår at det er for bevegelighet.

Heldigvis støter vi snart på andre figurer som akkompagnerer henne på reisen, og de har personligheter som veier opp for Velvets mangler, til tross for at disse også er japanske erketyper. Rokurou, en krigsdemon med en munter tone og sans for god drikke. Magilou, en slu og hyper heks, og den mystiske Eizen for å nevne noen av dem, og flere vil du møte på.

Tales of Berseria
Ufotable står for de animerte mellomsekvensene, og jeg er virkelig en stor fan!

For meg er et godt japansk rollespill ikke nødvendigvis det spillet med den mest originale historien, men det som har en gjeng med hovedpersoner og antagonister jeg kan like, og Tales of Berseria leverer godt over forventningene her. Samhandlingene, samtalene og forholdet til figurene seg i mellom blir for det meste fortalt gjennom små manga-lignende sketsjer, hvor hver figur dukker opp i en tegneserierute over skjermbildet og gir en liten bit med dialog før du raskt bytter over til den neste personens reaksjon og svar. De animerte mellomsekvensene er i tillegg laget av det talentfulle animestudioet, Ufotable, som gjør dem bare enda bedre å følge med på. Mye av stemmeskuespillet skinner her, og det engelske stemmeskuespillet er slettes ikke dårlig, men det er japansk som gjelder, selvsagt.

Som jeg nevnte tidligere går ikke Tales-spillene langt vekk fra kjerneelementene i japanske rollespill, og Tales of Berseria er intet unntak. Har du spilt noen av de tidligere spillene i serien vil du nok raskt kjenne igjen kampsystemet, kontrollene, artes (magi/ferdigheter), samt navigering og reise mellom de forskjellige områdene, så dette er kjent terreng for veteranene, men også enkelt for førstegangspillere å sette seg inn i.

At Bandai Namco ikke prøver å endre formelen noe særlig kan kanskje få det til å blekne litt i forhold til, ja, for eksempel Final Fantasy XV, men likevel er det noe med det kjente og veletablerte systemet til Tales-spillene jeg liker. Det blir som å sette seg ned og se på en animeserie innen en hvis sjanger. Du vet hva du kan forvente, og du vet hvilke klisjeer og stereotyper som dukker opp, og av og til så er det nettopp det du vil ha. Så det at det er mye likt går ikke utover min glede av spillet.

Tales of Berseria
Tales of Berseria er enda mørkere enn andre spill i serien. Bare se hvor skumle og fæle disse ballongene er!

Kampsystemet har lenge vært min favoritt blant japanske rollespill, med kanskje Grandia-spillene på en god andreplass. Når du støter på fiender rundt om på kartet, grotter eller hvor enn du måtte befinne deg, sendes du til en lukket arena av omgivelsene dine, og kampene foregår i sanntid. Her kan du velge å slåss eller stikke av.

Du kan plassere de forskjellige ferdighetene (Arte) du har til kombinasjonsangrep, og disse brukes så enkelt som at du bare fortsetter å trykke på knappene du har plassert em på. Du kan ikke angripe i en evighet, selvsagt. Alle angrepene som utføres krever Souls. Disse erstatter den mer tradisjonelle stamina/mana/magi-måleren. Souls er små blokker du starter en kamp med. Du begynner kampene med tre av fem Souls, og du tilegner deg dem ved å treffe med komboer, unngå angrep med riktig timing, eller slå ned fiendene. Jo flere du har, jo større og flere kombinasjoner kan du utføre.

Du mister derimot Souls dersom du skulle finne deg i å bli slått ned, avbrutt eller om fiendene klarer å slå gjennom blokkeringene dine. Det hele gir en litt mer følelse av å måtte være litt mer oppvakt og varsom med hvordan du slåss, samtidig er det herlig å kunne slå hard til med en skikkelig kraftig kombinasjon når man har klart å fylle opp fem Souls.

Spesielt Velvets demonarm kan brukes til ekstra kraftige spesialangrep når du har samlet inn nok Souls. De andre figurene har selvsagt også egne spesialangrep. Når får jeg det kanskje til å hørtes mer vanskelig og avansert enn det nødvendigvis er, men jeg kan love at kampene flyter fint og jevnt, og det er ikke mangel på action.

Tales of Berseria
Anime-klisje nummer 346: Bror og søster med et forhold som til tider kan virke litt på grensen...

Noe jeg trygt kan nevne er at denne gangen er PC-versjonen virkelig god. Det er fortsatt noe småpirk, men spillet kjører i 60 bilder i sekundet, og har en rekke innstillinger som vi er vant med i PC-spill. Nå er maksoppløsningen kun 1080p, så har du en 1440p eller 4K-skjerm må du pent ta til takke med at ting bare blir skalert opp. Dessverre har jeg ikke muligheten til å teste 4k-ytelsen, men jeg kan regne med at dette ikke blir for kravstort siden det kun er snakk om en oppskalering. Man slipper heller ikke helt unna det faktumet at spillet var utviklet med PS3 i tankene (og sluppet til PS3 i Japan), men takket være den visuelle stilen så er ikke tapet stort når det gjelder detaljer og teksturer.

Alt i alt er Bandai Namco godt på vei til å lage gode PC-versjoner av Tales-spillene *host*Tales of Symphonia*hark*Tales of Zestiria*kremt* så om de kan fortsette med dette i fremtiden er det et godt tegn for oss som vil ha spillene på Steam.

Kort oppsummert har Tales of Berseria figurer man blir glad i og kan like (Velvet blir bedre etter hvert), nydelige mellomsekvenser, godt stemmeskuespill, en mørkere historie enn hva vi er vant med fra Tales-serien, og en god PC-port. De gjør ikke noe for å revolusjonere eller bringer sjangeren videre, men det gjør absolutt ingenting når en serie står på et så godt og solid fundament, og alt dette er med på å gjøre Tales of Berseria til et av de beste i serien til nå!

8 / 10
+
En god historie, litt mer dystert, figurer man kan like, actionfylt kampsystem, flotte mellomsekvenser, bra stemmeskuespill og god humor.