Civilization VI

Civilization VI

Firaxis har gått for mer strategisk dybde i det sjette spillet, men har de fikset på gamle svakheter? Svaret finner du i vår anmeldelse av Civilization VI...

Civilization VI føles umiddelbart velkjent ut dersom du har spilt forgjengeren. Måten kartet er bygget opp er likt. Ressursene man høster har samme funksjon som tidligere. Man forsker, bygger sin kultur og sprer sin religion mer eller mindre likt som i forgjengeren. Firaxis tar få store sjanser med Civilization VI. Dette er ikke nødvendigvis et problem, men sekseren vil ikke lokke tilbake de som er lei av Civilization-formatet.

Civilization VI
Når man fullfører et vidunder kan man nyte en kort video av konstruksjonen.

Dette betyr ikke at det ikke er endringer i Civilization VI, både store og små. Byplanleggingen er dypere og mer strategisk enn noen gang. Byer opptar ikke lenger kun et felt, men sprer seg utover kartet etter hvert som man bygger distrikter og vidundre. Distrikt er utvidelser av byene dedikert til ulike formål. Teaterdistriktet, for eksempel, øker produksjonen av kultur i byen, mens havnedistriktet tilrettelegger for byggingen av en marine. Bonusene fra hvert distrikt må veies opp mot tapet av feltet de står på. Hver enkelt by kan ikke ha et ubegrenset antall distrikter, så man blir tvunget til å spesialisere seg. På toppen av det hele får enkelte distrikter bonuser fra fjell, skoger og så videre, noe som må tas med i betraktning etter hvert som man etablerer nye byer. Disse beslutningene og vurderingene gjør byplanleggingen utrolig tilfredstillende, uten å være unødig komplisert.

Civilization VI
Etter hvert som vidundre og distriker bygges får hver enkelt by sitt særpreg.

En annen stor endring angår måten vitenskapelig og kulturell fremgang fungerer. Først av alt kan man framskynde forskningen på en teknologi eller den kulturelle utviklingen ved å fullføre enkelte milepæler. Man kan planlegge rundt dette, slik at man framskynder enkelte gjøremål for å utvikle de tingene man trenger raskere. Jeg er ikke fullstendig overbevist over denne endringen. På den ene siden føles utviklingen mer proaktiv, men de fleste av milepælene man skal nå er så enkle at man ikke aktivt trenger å jobbe for de uansett, mens noen (tidlig i spillet) kan være klin umulig å oppnå.

En annen nevneverdig endring her er at den kulturelle progresjonen følger nå et tilsvarende tre som teknologien. Også her ser jeg fordeler og ulemper. På den ene siden blir spillet mer tilgjengelig for nybegynnere, og man er ikke lenger så avhengig av teknologi for å utvikle seg kulturelt. Samtidig føles dette som en mindre passende metafor for den kulturelle utviklingen, da den er mindre lineær av natur. Med dette sagt, så ligger det bakt inn i den kulturelle utviklingen muligheten til å bygge en politisk plattform som man utvikler og endrer med årene, med de interessante taktiske mulighetene dette innebærer.

Civilization VI
Den kulturelle utviklingen er nå et speilbilde av den teknologiske.

Utenriks har man flere diplomatiske muligheter enn tidligere. Man kan nå alliere seg og gå til krig samlet. Man kan redusere diplomatiske konsekvenser av krigføring dersom man har en legitim grunn til å krige, som å ta tilbake en tapt by. Hver sivilisasjon har agendaer som gir dem særpreg, med ting de liker og misliker at andre sivilisasjoner gjør. Diplomati har vært en svak side ved serien tidligere, og selv om situasjonen blir noe forbedret i denne omgang, føles dimplomatiet fremdeles grunt og lite autentisk.

Foruten disse store forandringene, er de fleste nyvinningene langt mer subtile. Likevel, de gjør vel så mye for å forbedre spillopplevelsen! I stedet for å bygge egne fiskebåter kan arbeidere nå bygge oppgraderinger langs kysten. På samme måte er karavaner og handelsbåter slått sammen til samme enhet. Man kan lenke sammen sivile og militære enheter, så man slipper å flytte begge to. Dette gjelder også støtteenheter som generaler og feltleger. I midt- og sluttspillet kan man slå sammen enheter til armeer, noe som reduserer antallet enheter man må flytte rundt. Antallet mikrobeslutinger er merkbart redusert, og spillet flyter bedre som et resultat. Mange bekker små.

Civilization VI
Man kan ikke ha et Civilization-spill uten atomvåpen. Og Gandhi.

Andre små endringer er jeg mindre fornøyd med. Man bygger ikke lenger veier direkte, da de dannes automatisk langs handelsruter. Dette er et problem dersom man vil ha vei til Tromsø, men det er mer gunstig å handle med Vilnius. Notifikasjonsloggen har også blitt tonet ned, noe som gjør det vanskeligere å få med seg viktige hendelser. I tillegg kommer en haug med beskjeder fra utsendelser til andre sivilisasjoner hver eneste runde, noe som raskt blir slitsomt. I ni av ti ganger er det noe uinteressant, som at Periceles har begynt å handle med Washington, men av og til forteller de noe vitalt, som at Pedro II har begynt å konstruere Petra akkurat når du tenkte på å gjøre det samme. Man føler man må følge med for å spille optimalt, men det er så mye søppel mellom hver viktige beskjed.

På toppen av dette føles Civilization VI ikke riktig polert. Dette var noe jeg håpet skulle bli bedre mellom sniktitten min tidligere i høst og spillslipp, men dessverre irriterer jeg meg over de samme småtingene som den gang. Ikoner som ikke reagerer når jeg klikker på dem. Infobobler popper opp fra kartet gjennom menyer. Etter jeg har valgt en enhet vil kartet noen ganger hoppe til en annen enhet, da det var neste i rekken spillet ville gå i. Det er småting, men på samme måte som alle de små forbedringene gjorde at spillet fløt bedre, bidrar disse små irritasjonsmomentene til å demme opp floden.

Civilization VI
Når man oppnår en milepæl dekkes halvparten av forsknings- eller kulturpoengene som trengs.

Civilization VI føles som en naturlig videreføring av serien. Fundamentet er det samme, velkjente Civilization-formularet, men endringene hever sekseren over forgjengerne. De nyvinningene som er med bidrar til strategisk dybde, uten å øke hvor komplekst og tilgjengelig spillet er for nybegynnere. Mange mekanismer har blitt forenklet og strømlinjeformet for å redusere antallet mikrobeslutninger, uten å fjerne interessante taktiske valg. Det er heller ingenting som glimrer med sitt fravær (som religion gjorde da forgjengeren kom ut). Jeg ser ingen grunn til å fortsette å spille forgjengeren, men er du lei av Civilization så kommer ikke sekseren til å endre dette.

Civilization VI
Hvem f*#n bygger en Stonehenge? I min erfaring, som regel Kina.
Civilization VI