Gears of War 4

Gears of War 4

The Coalition er endelig klare med det fjerde kapitlet i den brutale sagaen, så vi la dyre sigarer og fin vin til side. I Gears of War 4 er det blod og eksos som gjelder...

Vi har oppdatert anmeldelsen med inntrykk fra flerspilleren. Klikk deg videre til side 2 for fasiten.

Har du noen gang spilt Gears of War og tenkt: 'Vet du hva? Det dette spillet trenger mer av er nakenhet. Spesielt flere nakne Locusts.' Da har du flaks, for det er akkurat det The Coalition gir deg i Gears of War 4! The Coalition er tidligere Black Tusk Studios, folka som fikk ansvaret for Gears of War-franchisen etter at Microsoft kjøpte rettighetene fra Epic Games. Med seg på laget har de fått Roddy Fergusson så det virker som om Microsoft kommer til å kjøre beinhardt på med Gears of War fremover.

Gears of War 4 er satt 25 år etter det tredje spillet, og ting står sånn halvveis greit til på Sera. Folk lever riktignok under et totalitært regime og planeten prøver konstant å utrydde alt liv med gjentatte crazy-ass elektriske stormer a la Mad Max: Fury Road. Men i det minste er det ingen underjordiske molboere som kravler ut av hull i jorda for å drepe dem...haha, jeg bare tuller. Så klart er det det!

Vi følger JD Fenix, Del og Kait ut på eventyr. Mora til Kait, sammen med en rekke andre, har blitt kidnappet av ukjente gjerningsmenn, eller gjerningsvesener, og det er opp til JD og gjengen å få dem tilbake. Det som følger er en storstilt redningsaksjon (Taken kan ta seg en bolle) som tar oss fra høyteknologiske landsbyer befolket av roboter, til gamle slott til fabrikkruiner og underjordiske huler. Vi møter nye venner, blant andre Oscar, det forfylla kjærlighetsbarnet til Gimli, sønn av Gloin og Danny Trejo, og gamle venner som selveste Marcus Fenix.

Gears of War 4Gears of War 4

Marcus Fenix er som en god vin og stinkende ost; han blir bare bedre og surere med alderen. Det er mulig det ble litt hoi-ing og høyfrekvent hvining når trynet hans dukket opp på skjermen. Det er forfriskende å få med Marcus på laget, han blir en fin motsetning til JD og Del (veldig skuffet over at de ikke kalte ham Turk), som fleiper og tuller hele tiden. JD er så sarkastisk og useriøs at jeg begynner å mistenke at det er Damon Baird som er faren hans, og ikke Marcus. Gutten er tross alt blond...

Uansett, jeg skal ikke si så mye mer om historien i spillet. Det føles litt som en eneste lang transportetappe, og slutten er en smule...rar. Den legger definitvt opp til at det skal komme flere Gears-spill og at dette spillet kun har skrapt litt i overflaten på den nye Gears-sagaen. Det The Coalition har laget her er Gears of War 1.5, det føles ut som både en remake og en oppfølger på samme tid. Det funker. Det er en bra start.

Spillet inneholder alle de tingene man kjenner fra de gamle spillene, som måten man går i dekning på, måten figurene og fiendene beveger seg på, hvordan våpnene funker, motorsagdueller og henrettelsesteknikker. The Coalition har dog oppgradert den kunstige intelligensen slik at lagkameratene dine er for en gangs skyld ikke helt ubrukelige, i tillegg til mye annet gøy. Nye fiender, nye våpen, muligheten til å bygge barrikader og turrets og muligheten til å bruke dozere og kjempesvære mechasuits. I tillegg til alt dette har de lagt til en windflare-funksjon, hvor selve naturen motarbeider deg, og alt blir mer utfordrende og stressende. Har jeg nevnt at omgivelsene er ødeleggbare? For det er de, og de scorer ganske høyt på Red Faction-skalaen.

Og det er her spillet virkelig briljerer! Jeg kan forårsake massive ødeleggelser i storstilt skala, og jeg storkoser meg. Det er så mange nye måter å knerte fiender på, at selv om historien ikke akkurat er stor litteratur, er det pokker så gøy likevel. De nye fiendene er kule og varierte, og blir progressivt større og vanskeligere. Tommelfingerregelen er riktignok den samme som alltid: Skyt det som lyser. Jeg vil ikke si så mye om de nye våpnene for halve moroa med Gears of War er jo å oppdage dem og så feile massivt mens man prøver å finne ut av hvordan de funker. Lanceren og Longshoten ligger like godt i hendene som før, men den nye favoritten er helt klart en liten sak som heter Buzzkill. Protip: Vær forsiktig med å bruke den i trange ganger og små rom. Det kan hende du halshugger deg selv og resten av laget ditt ved et uhell. Ikke at det skjedde med meg ...gjentatte ganger. Det hele føles litt som å spille det originale Gears-spillet for aller første gang. Jeg digger det!

Gears of War 4Gears of War 4Gears of War 4

Gears of War 4 er så klart ikke helt uten feil. De nye figurene, spesielt JD og Kait, er kanskje de mest generiske folka jeg noen gang har sett. Jeg kunne ikke ha pekt dem ut i en rekke på fire personer. De to figurene som faktisk skiller seg ut og har særpreg er ikke med i mesteparten av spillet. Det er veldig synd. Historien er forutsigbar og det føles ut som man konstant beveger seg fra A til B mens man skyter noen fiender på veien. Spillet har blitt veldig "automatisert", det er mye "trykk på knapp for å se en liten filmsnutt av at noen gjør X". Jeg savner litt det å fysisk kutte gjennom ting med motorsaga mi, eller hamre løs på A for å åpne en dør. Det virker også som om kanskje vanskelighetsgraden har blitt justert ned litt. Jeg gikk for eksempel aldri tom for ammo selv om jeg spilte på Hardcore.

Men fader heller, alt i alt var det 11,5 veldig underholdende timer! Jeg gleder meg noe sykt til å spille det om igjen, denne gangen sammen med en venn. For Gears of War 4 har så klart støtte for co-op på delt skjerm, som seg hør og bør. Hoorah!

Spillet har også en ganske bra flerspillerdel som består av Horde og Versus. Jeg fikk testet litt Horde 3.0 og syntes det var riktig så gøy. Poenget er som vanlig å overleve så mange puljer med fiender som mulig. Enkelt og greit. Bortsett fra at puljene så klart blir gradvis større og vanskeligere. Det er 50 puljer totalt, og en bosskamp hver tiende pulje. Jeg og fire andre, inkludert en av utviklerne, kom oss til pulje 29 før alle døde.

Det er som er nytt med Horde 3.0 er at man kan velge mellom fem nye klasser og oppgradere disse for å variere spillestilen sin, og man får en "fabricator", en avansert 3D-printer som lar deg bygge barrikader, turrets og diverse andre ting. Jeg spilte om Engineer og brukte stort sett tiden min på å bygge og reparere barrikader og turrets, og overlot skytingen til de andre. Det funket ganske fint, helt til alle sammen døde.

Gears of War 4 er definitivt et veldig bra tilskudd til franchisen, og det føles veldig tro mot de gamle spillene, samtidig som det introduserer noen nye ideer til Gears-verdenen. Jeg venter i spenning på femmeren!

Klikk deg videre til side 2 for karakter og inntrykk fra flerspilleren.

Gears of War 4 - Multiplayer

La meg bare si det først som sist: Jeg er ikke den som bryr meg mest om flerspillerdelen til et spill. Jeg fortrekker å spille alene, sammen med en kompis på delt skjerm, eller med flere kompiser over LAN. Så det var med noe nøling at jeg stakk tåa ut i flerspillervannet for å sjekke temperaturen. Jeg bestemte meg for å begynne litt forsiktig med Horde 3.0. Det hadde jeg jo tross alt allerede spilt litt av sammen med en representant fra The Coalition, og det hadde jo gått lekende lett. Vi kom oss til runde 29 før tiden vår var ute, og de to bosskampene vi hadde vært gjennom gikk overraskende greit. Jeg spilte som Engineer og brukte mye av tiden min på å bygge barrikader og på å vedlikeholde "turrets". Påskjønnelsen jeg fikk oftest var "Supervisor", men jeg ble også "MVP", så jeg var tydeligvis mer nyttig enn en potteplante likevel.

Jeg gikk videre til en ny omgang med Horde på normal vanskelighetsgrad, og ventet spent på å få bli med på en match. Det tok sin tid! Tydeligvis er ikke en tirsdags formiddag det aller beste tidspunktet å delta i flerspillerkamper på. Jeg får meg omsider et lag og første runde er igang. Det første jeg legger merke til er at vi har på langt nær så mange ressurser tilgjengelig i "The Fabricator" som vi hadde forrige gang. Da kunne jeg bygge barrikader og turrets over en lav sko, men nå må jeg se langt etter noe mer avansert enn et par spiker og litt duct tape. Jeg tenker som Mark Watney og gjør det beste ut av situasjonen, men vi kommer oss ikke lenger enn til runde åtte. Etter å ha Groundhog Dayet meg gjennom runde åtte i en evighet gir jeg omsider opp. Alle de andre har gitt opp for lenge siden, og jeg løper rundt på banen som om buksene mine står i full fyr og flamme. Hvor er maskinstyrte bots når man trenger dem?!

Jeg prøver på nytt en torsdag kveld og matchmakinga tar merkbart kortere tid. Det tar ikke mer enn et par minutter før jeg har funnet meg et lag og er i god gang. Laget har allerede tre Engineers så jeg spiller som Heavy i stedet. Det funker overraskende bra. Det å beskytte andre som bygger barrikader, og skyte vilt på alt som beveger seg, er tydeligvis kallet mitt. Jeg takler alt som kommer mot oss, det være seg Swarm eller DeeBees (eller en god blanding av begge). Vi kommer oss til runde ti, den første bosskampen. Jeg har hoiet, bannet og skreket meg gjennom de siste tre rundene etter hvert som ting har blitt mer og mer intense. Etter første tap er det bare tre av oss igjen, og jeg er hes. Så er vi to. Det kommer ny boss hver gang vi dør, alle planene og taktikkene våre feiler. Vi begynner å gå tom for ammo. Hjertet dundrer i brystet og jeg er svett i hendene. Det er ikke nok ressurser til å bygge en turret, og bossene ler av barrikadene våre. Vi er fortapt. Jeg begynner å tro at jeg kanskje spilte på Casual den gangen det gikk så himla bra. Og kanskje Coalition-fyren ga oss et startlån på ressurser? Turreten er uansett en løgn, og jeg forlater det synkende skipet raskere enn Billy Zane i Titanic.

Jeg bestemmer meg for å prøve den nye Versus-modusen i stedet og blir med på en runde Team Deathmatch, i håp om at det kanskje går bedre enn Horde. Så feil kan man ta! Laget mitt taper så det suser, og jeg er 90 prosent sikker på at det er min feil. Jeg dør. Hele tiden! K/D-ratioen min er så flaut dårlig at den ikke kan publiseres. De andre gjør en god jobb da, og det virker som om lagene er relativt velbalansert. Vel, med unntak av meg så klart. COG vil ikke ha meg med på laget lenger, så jeg spiller som Swarm i stedet. "Flott," tenker jeg. "Nå skal det herjes!" Igjen tar jeg grundig feil. Takket være en matchmaking-glitch blir spillerne fordelt ganske ujevnt. COG får fire på laget, mens Swarm kun består av meg og én annen. Det går ikke spesielt bra. Stedet der vi spawner har ingen gode dekningsmuligheter, og vi blir omringet. Hver eneste gang. K/D-ratioen blir om mulig enda flauere.

Etter altfor mange sviende nederlag går jeg videre og ramler innom en omgang med King of The Hill. Her skal man kapre ringer og holde dem så lenge som mulig. Det er så klart om å gjøre å få flest poeng, og jeg merker fort at denne modusen passer mye bedre for spillestilen min. Den består tross alt av 79 prosent flaks og 21 prosent bajas-taktikk bestående av Gnasher-skudd i hodet og motorsagkamper. Det går fort, det er hektisk og sykt intenst. Vi taper, men det går greit for jeg har fått en hel haug med Assists.

Flerspillerdelen til Gears of War 4 byr på mange timer med underholdning, og det finnes et stort koldtbord av forskjellige moduser. Så mange at det godt skal gjøres å gå lei med det første. Man kan spille mot datastyrte motstandere eller ordentlige mennesker, alene eller på delt skjerm med en kompis. Fiendene og våpnene er like mangfoldige og varierte som i selve spillet. Det er "fast-paced action" på høyt nivå, et skikkelig adrenalin-rush. Jeg spiller som sagt ikke veldig mye flerspillermoduser, men heilage Olav, jeg tror det er i ferd med å forandre seg! Kanskje blir jeg litt bedre med tiden også.

8 / 10
+
Varierte omgivelser, guffen stemning, morsom dialog, mye eksplosjoner og blod og gørr, gradvis vanskeligere fiender, gigantiske mechasuits, balansert flerspiller rik på moduser.
-
Til tider småkjip grafikk, spesielt på motion capture, AI-en er ikke helt optimal, noe tynn historie, intetsigende figurer, noen av vitsene gjentas, medsoldater som blir borte i flerspilleren blir ikke erstattet.

3
Gears of War 4Score

Gears of War 4