FIFA 17

FIFA 17

Med årets utgave leverer endelig EA Sports spillet de lovte oss for to år siden. Vi har tatt avspark i årets digitale fotballsesong...

De siste årene har ikke vært så gode for FIFA-fans. I 2014 innførte EA en rekke endringer, og resultatet var ikke utelukkende positivt. Året etter ble gameplay forbedret, men en absurd høy vanskelighetsgrad ruinerte solospillingen. I år derimot har EA endelig klart å forme fotballspillet de så for seg med FIFA 15.

Året spill er også det første som kjører på Frostbite-motoren, uten at vi helt ser den store forskjellen over tidligere. Ikke misforstå, FIFA 17 har fantastisk grafikk, men ikke forvent et stort hopp over FIFA 16 som kjørte på Ignite. Lyssettingen er likevel bedre, og detaljrikdommen i noen av mellomsekvensene i The Journey-modusen er ypperlige. Når du sitter og spiller er imidlertid nivået omtrent som tidligere.

Og mens vi er inne på The Journey. Den store nyheten EA har fokusert på er den nye måten å spille karriere på. I The Journey følger man et ung og lovende talent gjennom karrieren, og man kommer mye tettere innpå dramatikken både på og utenfor banene sammenlignet med tidligere. Nå som vi har fått prøvd den skikkelig kan vi slå fast at modusen er et godt tilskudd til FIFA-oppskriften. I The Journey overtar du skoene til et engelsk stortalent ved navn Alex Hunter, som bare er 17 år gammel. Du er låst til Premier League, men utover dette kan man gjøre massevis av valg underveis. I begynnelsen vil du velge en favorittklubb, før du senere velger klubben du ønsker å representere i begynnelsen. Dette valget er viktig, ettersom det dikterer hvor mye spilletid du kommer til å få. Det dikterer også kravene som stilles til deg, og man vil derfor ha det lettere i en klubb som Middlesbrough enn eksempelvis Manchester United, Liverpool eller Arsenal.

På mange måter fungerer The Journey som "Be a Pro"-modusen, uten at sistnevnte har blitt fjernet fra menyen. Treneren bestemmer når Alex spiller, og med mindre du velger å styre hele laget vil kampene bli simulert mens du sitter på benken. I en modus som dette falt det oss mest naturlig å bare styre Alex, men det er bra at muligheten til å være en aktiv deltager hele tiden er på plass. Mellom matchene vil man dessuten holde seg til Alex' støvler, og på treningsfeltet kan man forbedre de ulike attributtene til det unge talentet. Hvis du er kjent med treningssystemet fra karrieremodusen vil du raskt føle deg gjemme med de ulike øvelsene som fokuserer på alt fra pasninger til straffespark.

Samtidig er det alt som skjer utenfor gressmatta som gjør The Journey annerledes og spennende. Modusen forsøker å gjenskape hele reisen til en aspirerende fotballproff, og dette involverer mer enn bare kamper og trening. Man får se en rekke mellomsekvenser underveis, og av og til må man møte pressen. I ekte rollespillstil får du flere alternative svar på spørsmålene å velge blant, som dikterer hvordan fansen og medspillere betrakter deg. Du kan være selvgod og egosentrisk, eller en lagspiller. Valget er ditt, og etter hvert får du også fans å forholde deg til. Selve historien vil ikke vinne noen priser, men skuespillerne klarer seg jevnt over helt greit. The Journey klarte derfor å holde oss mer interessert i karrieren til Alex Hunter enn vi noen gang har vært i Be a Pro-modusen. Hver seier føles bedre og hvert nederlag verre. Vi holdt oss dessuten til World Class-vanskelighetsgraden, som er tøff nok til å sørge for at alle ballberøringer er like viktige.

FIFA 17FIFA 17
FIFA 17FIFA 17FIFA 17

Men nå får det være nok om unge Hr. Hunter. Det viktigste i FIFA er jo tross alt gameplay, og heldigvis har EA tatt gode grep denne gangen. Spillet er mer flytende, fysiske dueller fungerer bedre og keeperen snapper ikke lenger opp samtlige innlegg innenfor boksen. Pasningssystemet fungerer også strålende, og man merker finjusteringer i alle deler av spillet. Slik har det vært tidligere også, men i år har EA truffet langt bedre med balansen. Det aller meste fungerer slik man forventer, til og med vanskelighetsgraden!

Den mest synlige endringen i gameplay finner vi i dødballene. Her er hele systemet nytt, og du kan nå peke i retningen du ønsker å sende ballen på cornere og frispark. Man kan også velge retningen og distansen spilleren har til ballen, og på denne måten kan man sette opp forskjellige typer skudd og innlegg. Du kan gå for en ball med skru inn mot feltet, men du kan også velge et knallhardt kanonskudd av typen Ronaldo er svak for. Med rett spiller og riktig timing kan du til og med kombinere begge deler, og sette nydelige skudd med skru som ville gjort Roberto Carlos stolt.

I FIFA 17 er altså vanskelighetsgraden justert, og den kunstige intelligensen til både med- og motspillere er nå langt mer i tråd med ferdighetene de besitter i virkeligheten. Mot et dårligere lag kontrollerte vi ballen nesten hele tiden, mens vi slet da vi møtte sterk motstand. Samtidig er det ikke slik at kampene er avgjort på forhånd. Akkurat som i virkeligheten kan en "underdog" stikke av med en overraskende seier takket være en god kontring eller to.

Å skulle vinne samtlige kamper er uansett ikke noe vi er opptatt av. Vi bryr oss heller om hvordan det føles når vi vinner, taper eller spiller uavgjort. Var det på grunn av våre egne feil, eller var spillmotoren innom med en slags gudommelig inngripen? Å formidle følelsen av ordentlig fotball der det er dine ferdigheter som avgjør resultatet, er heldigvis et område FIFA 17 scorer bra på sammenlignet med tidligere.

I tillegg har naturligvis ikke EA glemt de andre modusene selv om The Journey introduseres. Karrieremodusen har fått nye nye mål tilpasset laget du tilhører, der eksempelvis Paris Saint-Germain fokuserer på å kjøpe seg de største stjernene, mens mindre lag som portugisiske Sporting satser på unge, lovende talenter. Videre har vi den evig populære Ultimate Team-modusen, der den største nyheten er FUT Champions. Dette er en ukentlig konkurranse der man slåss om en plass i turneringer i helgene. I tillegg blir man utfordret til å bygge seg lag som tilfredsstiller ulike kriterier (eksempelvis 85 i chemistry med bare spillere fra samme liga), slik at man har enda flere grunner til å bruke enda flere timer på FUT det neste året.

FIFA 17FIFA 17FIFA 17
FIFA 17FIFA 17FIFA 17FIFA 17

I det hele tatt er FIFA 17 en robust pakke. Vi får nytt innhold på alle områder, samtidig som spillet løser noen av de største problemene til forgjengerne. Det er fortsatt ikke perfekt, og det hender fremdeles rare ting på banene fra tid til annen, men EA har kommet seg nærmere enn noen gang før. Med The Journey på toppen som rosinen i pølsa, er det derfor lettere å anbefale årets FIFA enn det har vært på mange år. Samtidig gjenstår det samme spørsmålet som man må stille seg hvert år: Skal du gå for FIFA 17 eller Pro Evolution Soccer 2017?

For å være helt ærlig avhenger svaret av hva du ønsker deg fra spillet. PES 2017 er et klassisk fotballspill, som lener seg på gameplay av typen vi har kjent i årevis. Med årets PES vil det være enklere å plukke opp spillet og umiddelbart sette pris på raffineringene i gameplay. FIFA 17 er på sin side en mer ambisiøs pakke, med mer kompleks fotball og mer avanserte mekanikker. Det gjør spillet litt mindre tilgjengelig, men også mer belønnende med tiden. Hva du velger er opp til deg, men heldigvis leverer begge rivalene gode varer i år. 2016/2017-sesongen ligger an til å bli meget god for digital fotball.

FIFA 17FIFA 17FIFA 17FIFA 17

NB: Noe av innholdet denne anmeldelsen skildrer, som The Journey-modusen, er ikke tilgjengelig på PS3- og Xbox 360-versjonen av FIFA 17.

9 / 10