Forza Horizon 3

Forza Horizon 3

Asfalt, grus, luksusbiler og krokodiller! Morten kost seg med Forza Horizon 3, men likevel føles denne festivalen en anelse for lik de foregående to...

Når du har kommet deg gjennom den strenge australske grensekontrollen venter en verden der luksusbiler er like dagligdagse som fotgjengere og politi er fraværende. Forza Horizon 3 er til tider nesten latterlig pent, og selv når du kjører i 350 km/t flyter bildet silkemykt. Antall biler inkludert er mer enn du noen gang vil trenge, og både kjørefysikk og fartsfølelse er i særklasse. I det hele tatt Forza Horizon 3 et av de beste racingspillene jeg noen gang har hatt gleden av å prøve.

Hvis du allerede har vært nede og tittet på karakteren føler du kanskje et behov for å protestere nå. Hvis spillet er perfekt, hvorfor får det ikke toppkarakter da? Vel, den største svakheten til Forza Horizon 3 ligger i seriens egen stamtavle. Det to første spillene hadde også skyhøy kvalitet, og de introduserte strukturen serien fremdeles følger. Selv om omgivelsene man kjører i er mer varierte enn noen gang føles Forza Horizon 3 derfor en anelse for velkjent.

Konseptet er at man deltar i den såkalte Horizon-festivalen, som altså har funnet veien til Crocodile Dundees bakgård. Denne gangen er du selve sjefen for festivalen, men dette utgjør i praksis veldig liten forskjell fra tidligere. Oppgaven din er fremdeles å kjøre løp og tiltrekke deg nye fans, avbrutt av noen enkle mekanikker utviklerne har designet for å gi deg følelsen av å være festivalsjef. Det er i hvert fall det de har forsøkt å få til. Eksempelvis skal du "bestemme musikken som spilles" og "hvor festivalen utvides videre".

Forza Horizon 3Forza Horizon 3
Forza Horizon 3Forza Horizon 3

Det høres kult ut, men i praksis vil dette bare si at du bestemmer hvilke radiostasjonene som låses først først, og hva rekkefølgen på de forskjellige festivalplassene blir. Etter noen timer med spilling vil du uansett ha låst opp alle radiostasjonene, og skal du fullføre spillet vil du uansett opprette festivalplasser i hver av de forskjellige regionene. Joda, det er artig at du får velge mellom storbyen og det ørkendekte "outback"-området, men alle skjønner at du kommer til å besøke begge deler i løpet av spilletiden. Det eneste du bestemmer er rekkefølgen, og det er vanskelig å la seg engasjere noe særlig.

Utviklerne forsøker å selge inn en annen opplevelsen enn den de serverer. De sier at du er festivalsjef, men i egentlig er du en deltager på akkurat samme måte som før. For å ta et annet eksempel skal man jevnlig utvide de forskjellige festivalplassene, men du gjør ikke denne jobben selv. Du får ikke styre hvordan festivalplassen utvides. Alt du gjør er å kjøre ditt for å se den samme mellomsekvensen du fikk se den første gangen. Etterpå er plassen "level 2" i stedet for "level 1", og nye løp åpnes opp på kartet. At man får nye utfordringer er vel og bra, men jeg ser ikke helt poenget i rammeverket. Å dra til en festivalplass for å "utvide" den føles ikke meningsfullt. Den ser helt lik ut etterpå og det hadde vært like greit om det gikk automatisk. Jeg får aldri følelsen av å være sjefen for hele greia, selv om alle kaller meg "boss" hele tiden.

Jeg mistenker at Playground Games har gjort det på denne måten nettopp i et forsøk på å skille Forza Horizon 3 fra forgjengerne, men det er ikke nok. Det er ikke en reell ending, men heller en marginalt annerledes innpakning.

Det samme gjelder for øvrig for de andre nyhetene i seriens tredje innslag. Det er plenty av ting som er nytt, men det er ingenting av det som endrer opplevelsen i særlig stor grad. I stedet for å tilby én eller to nyheter som er matnyttige har utviklerne lesset på med massevis av smånyheter. La oss ta noen eksempler. XP-poeng brukes nå over tre kategorier, nærmere bestemt "skills", "festival boss"-evner og "instant rewards". Du kan nå danne konvoier sammen andre sjåfører du møter på veien, og på radioen spilles det av og til såkalte "skill songs". Disse gir deg større multipler på "skill moves" som "drift, "near miss", "speed" og de andre vi kjenner fra tidligere. Alt sammen fungerer. Dette er bare noen av nyhetene og mesteparten er gode tilskudd, men de utgjør likevel bare pynten på toppen kransekaken. Selve bakeverket smaker det samme som før, ettersom kjernen i opplevelsen er uendret. Ikke misforstå, kjernen er veldig, veldig bra, men den er like fullt den samme nå på tredje runde.

Forza Horizon 3Forza Horizon 3
Forza Horizon 3Forza Horizon 3Forza Horizon 3

Kanskje det beste eksempelet på nyheter som faller gjennom finner vi i den nye dronen man kan hoppe over i når som helst. Hensikten med den er at man skal kunne finne hemmeligheter som "barn finds" enklere, men dronen kan ikke fly høyere enn kanskje 15 meter over bakken. Ikke er den raskere enn bilene heller, så hva pokker er poenget med den? Jeg er fristet til å kalle den meningsløs og bortkastet.

Det er naturligvis lett for meg å sitte bakoverlent i sofaen, kravstor og selvgod, men dét er faktisk mitt privilegium som anmelder og returnerende spiller. Jeg aner ikke hva Playground Games burde ha gjort for å gjøre Forza Horizon 3 friskere for veteraner, alt jeg vet er at de ikke har klart den delen av jobben. Samtidig mente jeg alt jeg sa innledningsvis. Forza Horizon 3 er milevis unna å være et dårlig spill. Hvis du ikke har prøvd forgjengerne er dette tvert imot det beste racingspillet du kan begi deg ut i, og det med soleklar margin! Det har en super og variert verden å utforske, tonnevis av funksjoner, og en dekkfysikk og kjøreglede så godt som ingen andre open world-racingspill kan matche.

Forza Horizon 3 tilbyr alt en nykommer vil kunne be om. Det har fantastiske biler, som føles annerledes og autentiske å kjøre. Det har et vidt spekter av løp og utfordringer å takle, og en flerspiller som smelter elegant sammen med solo-opplevelsen. Det er smellvakkert å se på, og bunnsolid på den tekniske siden. Jeg opplever offroad-kjøringen som forbedre over tidligere, og alle som ønsker kan tilpasse kjøre opplevelsen ned til den minste detalj takket være justeringsmulighetene lånt fra storebror Forza Motorsport.

Forza Horizon 3 er i det hele tatt et av tidenes mest komplette racingspill, og jeg har full forståelse for hvor vanskelig det må være å skulle forbedre et så godt grunnlag på en meningsfull måte. Likevel er Forza Horizon-serien litt for lik seg selv hvis man har spilt de foregående titlene mye. Dette er Forza Horizon 1 og 2 i nye omgivelser, med nye funksjoner som er gode, men ikke banebrytende. Om dette er nok for deg eller ikke, kan ingen andre svare på enn deg. For meg er det nok til bilmoro i mange timer, men ikke nok til å bli blåst av asfalten. Hadde jeg derimot vært helt ny i serien hadde dette vært en 10er.

8 / 10
+
Kjørefysikk i en egen klasse. Intens fartsfølelse. Nydelig grafikk. Drøssevis av funksjoner og utfordringer. Nok biler til å gi Jeremy Clarkson hjerteinfarkt.