Metroid Prime: Federation Force

Metroid Prime: Federation Force

Man kan ikke alltid få alt man ønsker seg, og Federation Force ble ikke slik fansen hadde ønsket. Samtidig klarer dette spillet seg helt greit på egne ben...

Det er mange som har lengtet etter et ordentlig Metroid-spill etter floppen Other M, men da Nintendo endelig skulle lansere noe nytt i serien var det absolutt ikke slik fansen hadde sett det for seg. Metroid Prime: Federation Force er heller sitt helt eget spill, som er satt til Metroid-universet.

På samme vis som The Legend of Zelda: Four Sword Adventures, baserer spillet seg mye på at du har noen å spille med. Opptil tre venner kan du få med deg for å bekjempe monstrene fra verdensrommet, i forskjellige oppdrag rundt omkring i verden. Det er en struktur du helt sikkert kjenner igjen fra Metroid Prime-serien.

Før du drar ut på oppdrag er det nødvendig å velge hva slags "MODs" du skal ha med deg. Dette er rett og slett små bonuser til våpnene og ferdighetene dine, for å hjelpe deg på veien. I tillegg må du velge hva slags raketter du vil ha med deg. Hva som er tilgjengelig spørs helt på hvor du skal reise hen. Du låser nemlig ikke opp noen våpen eller ferdigheter på veien, slik som i hovedserien.

Hvis du ikke har noen tilgjengelig venner kan du fint spille med tre tilfeldige personer. Dette er både positivt og negativt. Det er noe eget ved å finne ut av oppdragene selv, kontra å løpe etter noen andre som har gjort det hele 500 ganger før. Derfor vil jeg heller sterkt anbefale deg at du enten spiller med noen som er på samme sted som deg, eller at du gjør alt alene den første gjennomspillingen. Om du derimot ønsker å få en god poengscore er det helt essensielt at man spiller med andre.

Metroid Prime: Federation ForceMetroid Prime: Federation ForceMetroid Prime: Federation Force

Oppdragene byr på tre forskjellige miljøer og godt varierte oppgaver, som gjør at du ikke bare skyter konstant. Du må nemlig tenke på løsninger samtidig. For eksempel er det ett oppdrag hvor man skal fange såkalte "Ice Titans", i stedet for å bare skyte dem i stykker. I et annet er det nødvendig å skyte en ball ned i et hull for å låse opp veien videre, og variasjoner som dette gjør at enspillerdelen holder seg frisk og byr på gode utfordringer i god Metroid-stil.

Kontrolloppsettet i Federation Force føles til tider litt vel klønete. Man holder 3DS-en og svinger den rundt for å sikte på fiender. Når det er mange fiender rundt deg blir dette fort på et problem. Det hjelper godt å ha en siktefunksjon som følger fienden, men straks fienden beveger seg bak deg blir det trøbbel. Man vender seg til det etter en stund, men det kommer aldri til punktet der det føles naturlig.

Stilen i Federation Force fungerer derimot godt, selv om dette ved første øyekast kan virke noe barnslig til et Metroid-spill å være. Spesielt atmosfæren på de tre planetene du blir sendt til, og monstrene du støter på, gir deg de herlige, mystiske vibbene man har lært seg å elske i denne serien. Musikken er også upåklagelig om man ser bort fra begrensningene til 3DS-en.

I tillegg til kampanjedelen har man også en flerspillermodus med navnet Blast Ball. Dette ble faktisk snikintrodusert under Nintendo World Championship. Det fungerer litt som Rocket League i sakte film, hvor reglene er så simple de kan være. To lag, én ball og førstemann til tre mål. Det enkle er ofte det beste, men ikke her. Dessverre blir denne modusen dørgende kjedelig etter bare en kamp eller to.

Totalt sett er ikke Federation Force Metroid-spillet vi ønsker oss, men likevel er jeg positivt overrasket over hvor solid det er. Så og si alle de ulike oppdragene føles helt unike og gjenspillverdien er derfor veldig stor. Dette gjelder særlig hvis du har noen venner som også har kjøpt spillet. Hvis man ser bort fra den kjedelige flerspillermodusen Blast Ball, og den litt klønete kontrolleren, er Federation Force et helt godkjent tilskudd til Metroid-serien.

6 / 10
+
Kreative oppdrag og fantastisk atmosfære.