Valkyria Chronicles Remastered

Valkyria Chronicles Remastered

Det er tross alt bare nordmenn som feirer 17. mai. Resten av verden lar hverdagen gå sin gang og gir ut spill som vanlig. Det (kanskje) beste av dem er en gammel klassiker fra 2008 ...

På selveste nasjonaldagen sitter du kanskje og tenker: Barnetog, pølser og is er for mye stress. Da vil jeg heller sette meg ned og spille noe. Kanskje jeg skulle spilt noe som har med nasjonaldagsrelaterte tema å gjøre? Du vet, frihet og kamp mot undertrykkende stormakter og den slags? Gjerne plassert i et alternativt Europa anno 1935 hvor man spiller som en lilleputtnasjon klemt mellom to krigende stormakter?

Hvis dette høres forlokkende ut, har Sega en gavepakke til deg. 17. mai er nemlig lanseringsdatoen for Valkyria Chronicles Remastered til PS4. Og når jeg sier gavepakke, mener jeg det virkelig.

Få spill fra forrige konsollgenerasjon har bergtatt meg i like stor grad som Valkyria Chronicles. Det Playstation 3-eksklusive spillet fra 2008 var som en himmelsk gave til tilhengere av turbaserte strategiske rollespill, og viste oss at det så absolutt er mulig å lage gode spill i sjangeren til det som den gang var neste generasjons konsoller. Ikke bare det, men spillet kom i tillegg fra selveste Sega, et selskap man heller forbinder med utmelkede blå pinnsvin enn fascinerende, komplekse og dype strategispill.

Valkyria Chronicles Remastered

Timingen for lanseringen av denne oppussede versjonen til PS4 er på ingen måter tilfeldig. I løpet av året(?) skal serien nok en gang innta hjemmekonsollene, denne gangen i form av den selvstendige oppfølgeren Valkyria: Azure Revolution. Gjenutgivelsen gir oss anledning til å friske opp spillmekanikken som kjennetegner serien, samtidig som det også gir nye spillere anledning til å stifte bekjentskap med serien. Ikke tar de mye for det heller: For under 200-lappen kan du fordype deg i et spill som lett gir deg over femti timer med kvalitetsunderholdning.

Så, hva er det som kjennetegner Valkyria Chronicles-serien? Svaret består av flere deler, og her må grafisk stilart, turbasert strategi, rollespill og en lett veksling mellom taktikk og action nevnes.

Valkyria-serien tar i bruk den unike grafikkmotoren CANVAS, som i korte trekk får spillet til å se ut som en håndtegnet animasjonsfilm hvor særpreget er de utpregede fargeleggingsstrekene. Skjermbilder av spillet gjør ikke grafikken god nok ære: dette er et spill som må sees i aksjon før man ser hvor vakkert det faktisk er. Det er også her Remastered-versjonen har mest nytt å by på. Med unntak av et par små øyeblikk her og der kjører spillet i solide 60 bilder per sekund, 1080p. Resultatet er merkbart. Man merker umiddelbart at flyter langt bedre med høyere billedoppdatering, fargene fremstår skarpere og viser at Valkyria Chronicles er et spill som har eldes ufattelig godt, i det minste når det gjelder utseendet.

Stilarten gjenspeiler også de estetiske valgene som er foretatt hva gjelder våpen, bygninger og rollefigurer. Som tidligere nevnt tar spillet utgangspunkt i et alternativt Europa. Den nøytrale lilleputtnasjonen Gallia (en slags hybrid mellom Sveits og Nederland) blir kastet inn i den andre Europa-krig idet det østlige Imperiet invaderer dem for å få tak i mer ragnite, et supermateriale som benyttes til alt i serien. Den alternative settingen gjør også at våpen, bygninger og uniformer ser mer ... vel, kreative ut enn det vi er vant med fra historietimene. Likevel må man ikke la skinnet bedra, for under det vakre og kreative ytre skjuler det seg et strategisk rollespill som også serverer en meget god, dyp og til tider også trist historie. Valkyria Chronicles handler om krig, tross alt, og krig er ikke moro for den som opplever den.

Valkyria Chronicles Remastered

Spillserien går under det man kaller turbasert strategisk rollespill. Kort fortalt betyr dette at du gjør først ferdig dine trekk på slagmarken før fienden foretar sine. Rollespill-elementene kommer inn i form av at man knytter bånd til alle skvadronmedlemmene i den galliske militsgruppen du styrer, ettersom hver og en av dem har sin unike personlighet og historie. Spillere som har streifet innom spill som Fire Emblem: Awakening, Tactics Ogre: Let Us Cling Together eller det klassiske Final Fantasy Tactics aner litt hva de kan forvente.

Mellom slagene kan man så trene de fem forskjellige klassene slik at de går opp i nivå. Spillet tilbyr totalt fem klasser, som alle har sine styrker og svakheter. Å lære seg å lese terrenget og velge ut riktige folk er absolutt avgjørende for å overleve her.

Mirakelformelen som skiller Valkyria Chronicles Remastered ut fra lignende spill er den elegante kombinasjonen av strategisk planlegging og action. I hvert slag begynner man med et oversiktskart som viser hvor dine enheter er plassert i forhold til fiendens. Idet du velger en av enhetene dine, går du derimot fra et todimensjonalt kart-perspektiv til å styre soldaten på en tredimensjonal slagmark. Hvor langt du kan gå avhenger av hvilken klasse du er, og her gjelder det å ha lest kartet godt. Passer du ikke på vil du komme innenfor fiendens rekkevidde, hvorpå de vil begynne å skyte på deg. Med andre ord kan soldaten din fort falle på slagmarken uten å ha fyrt av et eneste skudd, bare fordi du planla feil eller lot være å tenke.

Valkyria Chronicles Remastered

Spillet gjør sitt beste for å lære deg opp, men det er ikke å stikke under en stol at Valkyria Chronicles har en bratt læringskurve. Man har ikke spilt mer enn en 5-6 timer før utfordringene hagler over deg. En lettere vanskelighetsgrad kunne gjort spillet enda mer tilgjengelig for flere, men dette har Sega dessverre ikke valgt å gjøre.

Det er også mye annet Sega har latt være å gjøre, og som gjør Valkyria Chronicles Remastered til et noe mindre gledelig gjensyn enn det kunne har vært. Først og fremst vil man merke at til tross for den betraktelig forbedrede billedkvaliteten, har spillet fortsatt en irriterende hvit ramme rundt bildet som gjør at TV-skjermen ikke benyttes til det fulle. Dette skal gi oss en mer håndtegnet følelse av spillet, men jeg kjøper den ikke.

Gamle fans vil også fort oppdage at spillet ikke har noe nytt å tilby, med mindre du er blant dem som aldri har spilt de gamle DLC-ene til originalen. Dette er strengt tatt ikke å forvente, men er fortsatt et savn.

Valkyria Chronicles Remastered

Det største savnet er imidlertid de to andre spillene i serien. Valkyria Chronicles gjorde det såpass godt i sin tid at det fikk to oppfølgere, begge til Playstation Portable. Mens det andre spillet ble lansert i våre kanter er det tredje spillet Japan-eksklusivt. Valkyria Chronicles Remastered hadde vært en gyllen mulighet til å oppgradere spillene og bli en samlepakke. Jeg innrømmer at jeg lett hadde hoppet over high school-dramaet i Valkyria Chronicles 2, men Valkyria Chronicles 3 er etter min mening kanskje bedre enn det første spillet i serien, og hadde så absolutt fortjent en ordentlig vestlig lansering. Med tanke på lignende trilogi-samlepakker med relanserte spill til både PS3 og PS4, er det merkelig at Sega ikke har valgt samme linje.

Savnet er kanskje stort, men gjensynsgleden er til syvende og sist større. Valkyria Chronicles Remastered tar et spill som ble skammelig undervurdert i sin tid og pakker det inn i en utsøkt innpakning. Det flyter bedre, det ser bedre ut og det føles bedre å spille enn noen gang. Men mest av alt viser det at originalen fortsatt er et spill som fortjener å måles blant de beste i serien når man skal diskutere strategispill til konsoll, både de med og uten rollespillelementer.

(Dessuten passer det like godt å spille selv om du ikke rekker noe spilletid på nasjonaldagen).

9 / 10
+
Mye for pengene. Fortsatt et spill som holder stand med tanke på spillmekanikk, historie og strategisk dybde. Full HD er selvfølgelig stas. Korte lastetider.
-
Dette burde vært en samlepakke hvor Valkyria Chronicles 2 og 3 også var inkludert. Den plagsomme hvite kanten rundt skjermen er fortsatt på plass, og den bratte læringskurven kan fortsatt virke avskrekkende for noen. Ikke noe nytt innhold.

3
Valkyria Chronicles RemasteredScore

Valkyria Chronicles Remastered