Disney Infinity 3.0: Play Without Limits

Disney Infinity 3.0: Marvel Battlegrounds

Disney er flinke til å satse på variasjon, og i det nye Marvel Battlegrounds play-settet står god, gammeldags slåssing på menyen. Det fungerer ekstra bra når man er flere...

Etter å ha dedikert brorparten av til Disney Infinity 3.0: Play Without Limits til Star Wars, har fokuset nå blitt flyttet til Marvel i Disney Infinity 3.0. Det er ganske åpenbart allerede utfra navnet, da den fulle tittelen på det nye play-settet er Disney Infinity 3.0: Marvel Battlegrounds. Det er altså ikke snakk om et Disney Infinity 4.0, men heller en utbygging av det tredje spillet. Personlig setter jeg pris på dette, da jeg foretrekker å spille med det jeg allerede har, og med alle Play-settene samlet er variasjonen bedre enn hva noen kunne forvente på forhånd.

I seg selv er også Marvel Battlegrounds et godt eksempel på variasjonen denne serien har fått. Her forlater utviklerne den gamle oppskriften med utforskning i frie omgivelser, til fordel for det som best beskrives som beat 'em up. Det er altså en spillopplevelse som kan minne om titler som Final Fight og Double Dragon, og den herlige twisten er at her kan opptil fire spillere være i aksjon samtidig. Det er litt mindre voldsomt enn i beat 'em up-spillene, men det er likevel en spillopplevelse som vi aldri har sett før i Disney Infinity-sammenheng. Akkurat som med Inside Out-settet satser utviklerne på noe helt nytt, og jeg berømmer viljen til å variere.

Slåss kan du gjøre både med og mot andre spillere, og det fungerer utmerket å bruke Marvel-figurer fra både Disney Infinity 2.0: Marvel Super Heroes og Disney Infinity 3.0: Play Without Limits. Du har med andre ord en ny grunn til å plukke frem de gamle figurene igjen.

Disney Infinity 3.0: Play Without LimitsDisney Infinity 3.0: Play Without LimitsDisney Infinity 3.0: Play Without Limits

Det er et klokt valg fra utviklernes side, ettersom man må være fire for å kunne spille mot hverandre. Er man færre fylles plassene opp av datastyrte figurer, og det er jo ikke like moro! Personlig vil jeg helst ha maksimum én datastyrt kompanjong med meg, da erting og "trash talking" fungerer mye bedre for å irritere på seg mennesker enn datamaskiner.

Jeg liker altså Marvel Battlegrounds ganske godt, men dette kan samtidig ikke sammenlignes med spill som Super Smash Bros for Wii U. Joda, det vanker slagsmål mellom maskoter her også, men jeg vil helle trekke paralleller mot Powerstone, eller kanskje Tobal No. 1 enn Smash Bros. Kamera er tross alt plassert slik at man ser ting ovenfra, og det finnes gode muligheter for å snike seg rundt og angripe bakfra som en feiging.

Av figurene falt jeg faktisk mest for Nick Fury, som har fått noen ekstra angrep for anledningen. Samttidig var det også moro å dele ut juling som Hulkbuster Iron Man og Ultron. Hvordan balansen er mellom figurene i lengden, gjenstår å se, men ettersom det alltid går an å rotte seg sammen mot en som gjør det bra, pleier ting å jevne seg ut.

Og det er i grunnen selve slåssingen som står i sentrum her. Det finnes et kort eventyr å spille gjennom, men den biten er noe av det svakeste i pakken. Det tok meg under en time å gjennomføre, og jeg fikk ikke noe sug etter å starte på nytt med høyere vanskelighetsgrad. Fyllet til Disney Infinity 3.0: Marvel Battlegrounds kommer dermed fra flerspilleren, og der imponerer play-settet. Spillet har den klassiske "bare én match til"-effekten, som er et soleklart tegn på at man har truffet riktig. Vi vet jo alle at "én match til" i realiteten blir fem matcher til. Minst.

Blant bristene til Marvel Battlegrounds finner vi det faktum at bare én ny figur følger med, kontra to som har vært normen tidligere. Den nye figuren dessuten bare en alternativ utgave av Captain America, og for meg som allerede hadde kapteinen fra før virker tilbudet nokså fattig. Disney burde definitivt heller ha fortsatt trenden med to nye figurer, og de burde ha sørget for at begge var helt nye. Såpass synes jeg ikke er for mye å be om!

På tross av dette er Disney Infinity 3.0: Marvel Battlegrounds helt klart et play-set du bør vurdere hvis du liker lokal flerspiller med vennene dine. Det er ikke snakk om et fullprisspill, tross alt, og selv om det gjerne kunne vært mer innhold her, fungerer selve slåssingen i Marvel Battlegrounds utmerket.

7 / 10
+
Følsom spillkontroll, artig som partyspill, herlig design, støtte for mange Marvel-figurer fra tidligere play-sets.