Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Tony Hawk's Pro Skater 5

Tony Hawk's Pro Skater 5

Det eneste Tony Hawk's Pro Skater 5 deler med de legendariske første spillene i serien, er navnet. Dette makkverket er på ingen måte skateboardlegenden verdig...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Jeg hadde fortsatt håpet. Helt ærlig. Jeg holdt fingrene krysset til siste øyeblikk. Minnene mine fra Tony Hawk Pro Skater 1 og 2 utarter seg som varm, koselig nostalgi. Jeg husker hvordan jeg gjorde hinsides avanserte triks, jeg husker favorittsangene og jeg husker alle favorittbanene. At utvikler Robomodo skulle lykkes totalt i å gjenskape magien til de udødelige klassikerne turte jeg aldri helt å håpe på, men jeg trodde faktisk de ville komme nærmere enn dette.

Da Activision ble helt tyste, og ikke ga fra seg så mye som et pip om en anmelderkopi, fikk vi i Gamereactor allerede da bange anelser. Det er aldri et godt tegn, og skepsisen ble ikke akkurat mindre da vi hørte at en patch som var større enn selve spillet lå og ventet på lanseringsdagen. Det luktet total fiasko lang vei. Alarmklokkene ringte så høyt at det gjallet gjennom hele spillbransjen.

HQ

Nå som vi omsider har fått testet spillet, kan vi slå fast at alarmklokkene slett ikke trenger justeringer. De traff spikeren på hodet, for Tony Hawk's Pro Skater 5 er frustrerende dårlig, frustrerende uferdig, slurvete satt sammen og konsekvent tragisk.

Dette er en annonse:

Utviklerhuset Robomodo er først og fremst kjent som stakkarene som stod bak Tony Hawk: Shred og Tony Hawk: Ride. Begge disse var elendige spill, og de har tydeligvis ikke lært noe av tidligere feil heller. Helt fra starten får jeg nemlig en vond smak i munnen, og det første som slår meg er hvor stygt det er. Grafikken ser ut som noe de hentet fra Playstation 2-tiden, og den paniske overgangen til en litt mer tegnet stil, som studioet hoppet over til bare noen måneder før lanseringen, klarer på ingen måte å maskere den lave kvaliteten. Det må ha vært marerittfremmende å se på tidligere versjoner hvis dette er forbedringen.

Tony Hawk's Pro Skater 5Tony Hawk's Pro Skater 5

I tillegg beveger skateren min seg merkelig. Animasjonene ligger milevis bak det flere år gamle Skate 3, og spillet føles klønete, begrensende og rotete. Skateren spaker igang fart av seg selv, men i 2015 føles en slik selvgående mekanikk gammeldags og utgått. Det føles aldri som om jeg faktisk styrer en person stående på et rullebrett. Det minner faktisk mer om å dytte en pasient sittende i en rullestol. Det er tydelig at utviklerne kom til et punkt der de rett og slett ikke kunne sortere alle problemene lenger, og bare bestemte seg for å gi opp.

Rett skal dog være rett, og det finnes et par nyheter som utviklerne har skrytt av på på forhånd. Special-meteret som belønner meg hvis jeg klarer å holde fjeset til den klønete skateren min unna asfalten, er ikke en dårlig idé. Slam-funksjon som skal gjøre det lettere å koble sammen flere triks kunne også ha hatt noe for seg, hvis den bare hadde fungert skikkelig. Tanken er at spilleren skal kunne kutte ned sin "air time" ved å raskt falle mot bakken som en murstein, men den er ikke presis nok til å skape noe annet enn hodebry. I løpet av de første timene førte den heller til at jeg bommet på mesteparten av grinds og rails jeg prøvde meg på.

Dette er en annonse:
Tony Hawk's Pro Skater 5Tony Hawk's Pro Skater 5Tony Hawk's Pro Skater 5
Tony Hawk's Pro Skater 5Tony Hawk's Pro Skater 5

La oss gå over til banene, som også lider av store designproblemer. Overraskende, jeg vet. Det finnes enkelte parker og områder som fungerer, men brorparten av banene består av smale korridorer der usynlige vegger gjør det umulig å finne rytmen som gjorde de opprinnelige spillene så underholdende. Det hjelper heller ikke at hele spillet er fullstendig tapetsert med reklame for alt fra klær til klokker og energidrikker, noe som gir Tony Hawk Pro Skater 5 inntrykket til et gratisspill fremfor en tittel til (minst) 500 kroner.

Selve skatingen fungerer altså dårlig, og banene er for det meste fryktelige. Likevel stopper ikke problemene der. Går du online er nemlig kaoset enda større. Tanken bak var mest sannsynlig å skape en sømløs verden fylt med opptil 20 skatere på samme bane. Følelsen vi faktisk fikk var derimot en helt annet enn gleden av samhold med andre skatere. Omgivelsene føltes heller hule, tomme, livløse og overraskende kjedelige. Legger man til at man må gjennom en masse menyer før hver eneste utfordring, begynner det å bli vanskelig å se noen grunn til å i det hele tatt prøve.

HQ

Sånn. Det må da være alt som er galt her? Feil. På toppen av uinspirert gameplay og design finner vi et vell av tekniske problemer. Mens du spiller kan hva som helst skje, tilsynelatende helt ut av det blå. Jeg vil faktisk gå så langt som å kalle fiaskolanseringer som Assassin's Creed: Unity, Driveclub og Halo: The Master Chief Collection som problemfrie sammenlignet med dette.

Skateren min satt seg fast i gjenstander i omgivelsene, eller selve omgivelsene, jevnt og trutt. Han datt gjennom teksturer som et aspeløv, og bestemte seg for å falle gang på gang selv hvis jeg landet perfekt i god balanse. I tillegg hendte det at grafikken forsvant enkelte steder, og bildeoppdateringen kunne fort falle fra 60 til seks i løpet av millisekunder. Jeg opplevde også at hele dritten krasjet flere ganger, og kamera var på generell basis lite opptatt av å samarbeide med meg. Av og til dro kameramannen på ferie, og fór avsted mens skateren min blir stående igjen i bunnen av halfpipen. Ensom og forlatt. Og husk, dette var etter at patchen på 7,7 GB var installert, så vi tør ikke tenke på hvordan det var i utgangspunktet.

Tony Hawk's Pro Skater 5Tony Hawk's Pro Skater 5

Ja, du skjønner tegninga. Dette er ikke noe du skal bruke tiden din på. Det lille som er av lyspunkter her er restene av gameplay hentet fra de klassiske originalspillene, men det er mye bedre å plukke fram de gamle spillene igjen enn å bruke penger på dette. De har kanskje ikke banebyggeren til Tony Hawk's Pro Skater 5, som forsåvidt fungerer ok, men til gjengjeld er de faktisk morsomme å spille.

HQ
03 Gamereactor Norge
3 / 10
+
Mange baner. Brukbart verktøy for å bygge egne baner.
-
Fæl grafikk, trange baner, håpløse animasjoner, trist lyd, ufattelig mange tekniske feil.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

6
Tony Hawk's Pro Skater 5Score

Tony Hawk's Pro Skater 5

ANMELDELSE. Skrevet av Petter Hegevall

Det eneste Tony Hawk's Pro Skater 5 deler med de legendariske første spillene i serien, er navnet. Dette makkverket er på ingen måte skateboardlegenden verdig...

0
Ber om penger til THPS-dokumentar

Ber om penger til THPS-dokumentar

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Spillserien Tony Hawk's Pro Skater fra Activision ble en suksess fra første spill i 1999, og den skulle herje i salgstoppen i mange år. Med Tony Hawk's Pro Skater 5 er...

1
Tony Hawk jobber med et nytt spill

Tony Hawk jobber med et nytt spill

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Den kjente skateboarderen Tony Hawk har hatt stor suksess sammen med Activision, og til tross for at de siste spillene ikke har vært av spesielt god kvalitet har han...

1
Tony Hawk 5 er ute til PS3 og Xbox 360

Tony Hawk 5 er ute til PS3 og Xbox 360

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Activision har nå endelig sluppet Tony Hawk's Pro Skater 5 til konsollene Playstation 3 og Xbox 360. Spillet har så langt kun vært ute til Playstation 4 og Xbox One, og...

0
To timer med Tony Hawk's Pro Skater 5

To timer med Tony Hawk's Pro Skater 5

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Etter at spillet har mottatt nesten utelukkende slakt og illeluktende kritikk, var det endelig klart for at Gamereactor Live skulle teste Tony Hawk's Pro Skater 5. Han...



Loading next content