The Golf Club

The Golf Club

Fore! Endelig et golfspill som dyrker sporten for det den faktisk er, uten å be deg bruke tjuvtriks eller åpne lommeboka for å lykkes...

I EAs golfserie, Rory McIlroy PGA Tour (tidligere Tiger Woods), har det alltid vært mye ekstra å låse opp, utvikle eller rett og slett kjøpe deg til for å bli en bedre virtuell golfer. The Golf Club ignorerer dette og ber deg heller om å bli så god du klarer, uten slike hjelpemidler.

For i dette golfspillet blir du nemlig ikke bedre på andre måter enn å spille, spille og spille. Du spiller som deg selv og ingen andre. Spilleren din slår ikke lengre jo mer han trener, og han får ikke muligheten til å legge på mer skru på ballen ved bruk av andre wedge-køller. Du kan fortsatt sette backspin på innspillet ditt, men du spiller alltid med de samme køllene som ikke gir noen ekstra ferdigheter.

Noen vil nok si at dette gjør spillet noe mer kjedelig, men vi innså fort at det er akkurat slik vi faktisk vil ha det. Ja, det hadde vært gøy om man kunne spilt med de samme køllene man bruker i virkeligheten, uten at det nødvendigvis trenger å gi noen boost. Tenker man over hva det ville kostet utgiveren HB Studios for å få lisenser til disse, er det derimot mer fistende med den lave prisen fremfor slike tillegg. The Golf Club konsentrerer seg om akkurat det vi ønsker å gjøre, nemlig å spille golf.

The Golf Club

I og med at spillet har vært ute en stund, har det også blitt gitt ut en del oppdateringer på både innhold og gameplay. Dette har kun gjort spillet bedre med tiden, og vi har det nå enda morsommere med det enn vi hadde i starten. I starten var nemlig kun mulig å spille single runder, noe som i og for seg var greit nok ettersom mange tusen baner var tilgjengelige. Nå er det likevel kommet et tillegg som kaster deg ut i «season mode», og dette gjør The Golf Club enda mer underholdende å spille alene.

Som nevnt er det mange baner, og grunnen til dette er enkel. Alle kan, veldig enkelt, bygge sine egen baner, og i tillegg er alle banene tilgjengelige på tvers av PS4, Xbox One og PC. Det er ingen offisielle baner inne, så du kan ikke ta en runde på St. Andrews i Skottland om du ønsker, men hvem er vel ikke lei av alle banene vi uansett har spilt i Tiger Woods PGA i alle år? Augusta er også en flott bane, men den blir kjedelig i lengden. Vi tør garantere at du kan spille The Golf Club hver dag i lang, lang tid, uten å måtte være bekymret for å spille samme bane to ganger.

The Golf Club

Selve spillingen trenger tilvenning, naturlig nok. Det er ikke bare bare å justere seg inn etter vind, lie (hvordan ballen ligger) og lengde fra første slag. Du kan ikke justere spin i lufta for eksempel, slik man kan i EA sine spill, og du kan heller ikke få «super-drive» av å trykke febrilsk på x-knappen. Her bestemmer slaget ditt alt, og deretter tar naturkreftene over, akkurat som i ekte golf. Som i virkeligheten er man ikke proff helt fra begynnelsen heller. Jo mer du spiller, desto bedre blir du.

The Golf Club

Og hvordan kan du måle hvordan du blir bedre? Jo, selvsagt som i vanlig golf. Handicapet ditt justeres ut fra hvordan du spiller. Dette gjør at du kan spille mot en kamerat som er mange ganger bedre enn deg, men fortsatt ha en fair fight på fairwayen. The Golf Club gir deg mange morsomme timer på nydelig grønt gress.

8 / 10
+
Utfordrende, ekte golf. Ingen kan "kjøpe seg god". Spillet er nærmest fritt for lastetider.