Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

"Obs: Hvis du ønsker mer informasjon om gameplay, grafikk, musikk og stemmeskuespill, anbefaler vi at du leser artikkelen Metal Gear Solid V - Inntrykk etter 30 timer. Denne anmeldelsen oppsummerer spillopplevelsen i litt kortere trekk ettersom forfatteren ikke vil gjenta seg selv for mye."

Ved et par anledninger er jeg simpelthen nødt til å stoppe opp. Den en gang så joviale spesialagenten Snake trekkes ned i en spiral av brutalitet og råskap som det gjør vondt å være vitne til, og det frister å tråkke på bremsene. Jeg stirrer tomt på skjermen i noen sekunder og tenker: Er det noen mening bak dette? Er det noen utvei? Må jeg virkelig gjøre det spillet ber meg om? Og så gjør jeg det.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain er, mer enn noe annet, et brutalt spill. Det er en fortelling om den legendariske soldaten Snake, eller Big Boss, og hvordan han og de rundt ham fortaper seg til hevn, løgn og svik. Enkelte voldssekvenser er så langt over grensen til det morbide at magen vrenger seg. Enkelte ganger blir det for mye, men i det store og det hele gjør denne råskapen Hideo Kojimas nyeste til et av årets mest tankevekkende spill.

Heldigvis finnes det mer å hente enn ren brutalitet. Metal Gear Solid V: The Phantom Pain er et gigantisk, allsidig spill som leverer mangfoldige timer med underholdning. Du får en lang historie, haugevis av sideoppdrag og rikelig med tumleplass i form av to svære kart. Du har til og med en egen militærbase du kan utvide og rekruttere soldater til, samt en flerspillermodus der du kan snike deg inn i andres baser. Etter hvert som du oppgraderer ditt eget lille hjemsted får du dessuten tilgang til et arsenal av utstyr og våpen som er så stort at man skulle tro at noen i Konami hadde glemt at de egentlig skulle selge halvparten separat på Playstation Store.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Dette er det desidert mest tilgjengelige Metal Gear-spillet til nå. Kontrollene i Kojimas snikespill er blitt gradvis mindre og mindre stive med årene, og selv om skytingen fortsatt kan føles litt statisk, har man et kamera som spiller på lag og en protagonist som følger med på notene - for det meste. Foruten de gangene da Snake sklei ned slake bakker eller da hesten min løp bort fra meg når jeg nettopp hadde plystret på den, så var det lite som føltes unødvendig vanskelig eller urettferdig. Frustrasjonsnivået var faktisk ganske lavt for et spill der den minste feil kan utløse både bomber og alarmer.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Møter med fiendtlige soldater kan føles i overkant uforutsigbare. Litt av årsaken til dette er nok at lys og skygger har mer å si enn man kanskje først skulle tro, og at det å ligge langflat på bakken tydeligvis gjør deg tilnærmet usynlig, mens det å stå oppreist gjør deg til et fyrtårn (aldri stå oppreist). Som i Ground Zeroes får man imidlertid et par sekunder med sakte film rett etter at du blir oppdaget, slik at du kan sette en velplassert bedøvelsespil i skolten på stakkaren som var observant nok til å se en fullvoksen mann ligge spredd utover bakken to meter unna. Disse få sekundene har spart meg fra flere irritasjonsmomenter enn jeg kan telle. Det må også sies at den kunstige intelligensen tross alt er ganske god, og at fiendtlige tropper som oftest kommuniserer og oppfører seg på en troverdig måte.

Det jeg liker best med sandkasseopplevelsen Metal Gear Solid V: The Phantom Pain er dog ikke hvor stor den er, hvor mange valgmuligheter man har eller hvor mange våpen man kan velge mellom. Det beste er at det gir oss noe vi ikke har sett før. Vi lever i en tidsalder der alle spill på liv og død må være sandkassespill, enten det er Dragon Age eller Ghost Recon, og selv i denne verdenen klarer Metal Gear Solid å skille seg ut på en god måte. Den taktiske spillopplevelsen føles unik, og selv om enkelte elementer kan minne litt om Hitman eller Far Cry, er Metal Gear Solid mest av alt seg selv likt.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Mer utypisk for serien, er kanskje at spillopplevelsen og historien er spedd litt tynt. I spillets første akt er det til tider litt for lange lange mellomrom mellom de mest spennende historiesekvensene, og flere av hovedoppdragene mangler relevans til plottet. Desto merkeligere er det at det i andre akt er altfor lite nytt spillinnhold, og at du i stedet tvinges til å spille gamle oppdrag på nytt (med økt vanskelighetsgrad) for å bevege deg videre i historien. Det er litt som andre sesong av en TV-serie skulle ha brukt flere episoder på høydepunktene fra sesong 1.

Heldigvis er Metal Gear Solid V: The Phantom Pain et veldig vanedannende spill, så noen timers repetisjon skader meg ikke voldsomt. Å sanke oppgraderinger til basen, å kidnappe soldater - eller fjellgeiter for den saks skyld, det er rett og slett strålende underholdning som holder til flere titalls timer. Men det er allikevel ikke de mange timene som gjør sterkest inntrykk. Det jeg kommer til å huske er de små øyeblikkene. Referansene til andre Kojima-spill, å spille «Take on Me» på full guffe fra helikopterhøytalerne, eller kanskje mest av alt, øyeblikkene som fikk meg til å legge ned kontrollen og lure på om jeg har lyst til å ta Big Boss enda et steg nærmere helvete. Er det det? Vet ikke, men det er for spennende til ikke å fortsette.

9 / 10
+
Mye innhold å låse opp, mange måter å løse oppdrag på, høy gjenspillingsverdi, bra bosskamper, Millers hamburgere