Super Mario Maker

Super Mario Maker

Er virkelig Super Mario Maker det ultimate Mario-spillet? Vi har sluppet kreativiteten løs for å finne svaret.

Den 13. september 1985 begynte suksessen for alvor for Nintendo. Det som skjedde var at Super Mario Bros ble sluppet til Famicom (NES) i Japan. TV-spillbransjen så ut til å dø ut, men Nintendo-legende Shigeru Miyamoto fikk skuta på rett kjøl med noen skikkelige mesterverk. Uten han hadde vi eksempelvis ikke fått se store navn som Donkey Kong, F-Zero, Pikmin, Star Fox, The Legend of Zelda og først og frems Super Mario Bros.

Nå er det altså hele 30 år siden det første Super Mario-spillet ble sluppet, og det vil Nintendo naturligvis feire - noe de også gjør med Super Mario Maker. Dette er ikke et hvilket som helst Super Mario-spill, men i stedet et spill der du står i sentrum. Det er nemlig du som bestemmer vanskelighetsgraden på Marios eventyr, og det gjør du ved å konstruere egne, kreative brett for å gjøre det så vrient som mulig for dine venner.

Super Mario Maker

Her har du Wii U-kontrollerens touch-skjerm til hjelp, og den vil du benytte i aller høyeste grad når du spiller Super Mario Maker. Hver rute på skjermen kan fylles med ting eller fiender fra Mario-universet, og det tok ikke lang tid før jeg hadde forstått hvordan det hele fungerer. Stylusen bruker du ganske enkelt til å lage et så morsomt eller vanskelig brett som du unner din motspiller.

Det finnes ingen begrensninger på hvor mange like gjenstander du kan putte inn, så det er fullt mulig å fylle hele brettet med ondsinnede Koopas. Dette kunne resultert i brett som ingen kan fullføre, men Nintendo har løst dette problemet elegant. Du er nemlig nødt til å spille gjennom din egen kreasjon før det er mulig å laste det opp og dele det med resten av verden.

Super Mario Maker

Murklosser, rør, gullmynter, sopper, Goombas, Koopas og kjøttetende planter er det du har tilgang til fra begynnelsen. Derfor kan Super Mario Maker også føles litt ensformig i begynnelsen, for Nintendo vil ikke at du skal bli overrumplet av alle verktøyene. Du må bruke ett verktøy i minst fem minutter for å låse opp et nytt - som blir tilgjengelig dagen etter. Dette var irriterende den først dagen, for jeg fikk mersmak og kreativiteten blomstret. Likevel velger jeg å ta dette som noe positivt, en slags bekreftelse på at jeg spiller noe jeg vil ha mer av.

Når som helst under byggingen kan du teste ved å spille det du har laget, slik at du kan gå tilbake og fjerne eller legge til noe for å heve opplevelsen et hakk. Dette fungerer også veldig bra, og det er ingen fare for at du laster opp noe du kun er halvveis fornøyd med.

Super Mario Maker blir desto bedre av at du kan bytte utseendet fra 1985-klassikeren til en hvilken som helst stil fra Super Mario Bros-serien. I begynnelsen er det kun originalen og New Super Mario Bros U som er tilgjengelig, men dette åpner seg opp etter hvert. Ved å bytte design på brettet endres også designet på gjenstander og fiender til det som passer spillet du velger.

Super Mario Maker

I tillegg til ny grafikkstil får du også nytt lydbilde, for både musikk og effekter endres til det spillet du har valgt. Jeg trenger ikke å bruke noen tid på å beskrive musikken, for det er de samme, herlige tonene du kjenner fra serien. Jeg kan nøye meg med å si at det tilfører en riktig Mario-følelse til Super Mario Maker.

Vi fikk eksempelvis muligheten til å laste opp egne brett for syv år siden, da i Little Big Planet. Det fungerer på samme måte i Super Mario Maker, og spillet vil føles begrenset hvis du ikke er koblet til nettet. Offline-delen er rimelig raskt overstått, selv om det finnes 60 ferdigskapte brett for deg uten internett. Du kan fortsatt lage egne brett uten å være tilkoblet, men da er det jo bare du som får glede av dem. De ferdiglagde brettene er dessuten begrenset til 30 sekunders opplevelser, og selv om de er underholdende er de nok det eneste lille minuset ved Super Mario Maker.

Super Mario Maker

Det er altså online som gjelder, og jeg kan ikke komme med noen eksempler på sist gang jeg møtte noe så grenseløst som Super Mario Maker. Jeg bygger et brett, laster det opp, noen andre spiller det og gir meg en karakter og en kommentar. Du kan hele tiden se hvor mange som har testet ditt skaperverk, og ikke minst kan du se hvor mange som ikke klarte å gjennomføre dem.

Du kan naturligvis også spille andres brett, og ettersom det lastes opp nye hvert minutt er tilbudet nærmest endeløst. Det var også slik jeg oppdaget hvilke verktøy jeg skulle få tak i senere. En spiller hadde for eksempel en ildsprutende Bowser midt i brettet, og en annen hadde et undervannstema. Hvert brett føles unikt, og jeg har hele tiden lyst til å prøve neste. Faktisk ble jeg så hektet at jeg glemte en avtale jeg skulle møte til.

Super Mario Maker

Super Mario Maker har også støtte for over 50 Amiibo-figurer, og med disse plastfigurene får du tilgang til enda mer. Jeg garanterer allerede nå at du vil få det enda morsommere hvis du bruker disse. Ikke fordi det har noen stor betydning, men alle figurene kan gi deg en unik gjenstand som du senere kan bruke i byggingen for å endre Mario til en annen figur. Den nye figuren endrer ikke rørleggerens bevegelsesmønstre, men det er en morsom liten ting for å skape variasjon.

Dessverre har spill som Until Dawn og Mega Man Legacy Collection blitt liggende i skapet, for jeg har vært fullstendig opptatt med å la kreativiteten løpe løpsk i Super Mario Maker. Sammen med Super Mario 3D World er Super Mario Maker det beste spillet på Wii U, og det er utvilsom det morsomste jeg har rørt i hele år - uansett sjanger. Det finnes ingen bedre grunn enn dette spillet til å samle familie, venner og bekjente foran TV-en.

10 Gamereactor Norge
10 / 10
+