Project CARS

Project CARS

Gamereactors egen racingbilsjåfør har tilbragt 50 timer med Need for Speed: Shift-studioets etterlengtede racingsimulator...

Jeg trodde aldri i min villeste fantasi at Slightly Mad Studios skulle bli ferdig i tide. Både fordi Project CARS ble utsatt tre ganger, og fordi da jeg testet betaversjonen i februar var jeg skråsikker på at en mailansering var umulig. Den versjonen jeg testet den gangen hadde gode tendenser, men spillet var sjokkerende uferdig og tidvis urovekkende mangelfullt.

Nå er det uansett her. Spillet slippes om 48 timer, og etter omtrent tre år med venting har jeg hatt gleden av å tilbringe omtrent 50 timer sammen med GTR 2-studioets etterlengtede simulator. Det er ikke lenger noen tvil, dette er et virkelig godt racingspill som viser en gang for alle hvor dyktige Slightly Mad er.

Project CARS

I 2011 begynte studioets sjef, Ian Bell, å legge ut kryptiske meldinger hvor han spurte fansen av tidligere spill (Need for Speed: Shift, Shift 2 og GTR 2) om de kunne tenke seg å finansiere en kommende racingsimulator og dermed få være med å forme fokuset og innholdet. Fansen svarte med å åpne lommebøkene før Slightly Mad hadde rukket å si ‘hvinende dekk'. 30 millioner kroner ble skrapet sammen, og takket være en kostnadseffektiv arbeidsmetode og forholdsvis få ansatte strakk disse pengene langt. Med tanke på at Forza Motorsport 4 hadde et utviklingsbudsjett på nærmere 300 millioner kroner, har Slightly Mad Studios virkelig fått noe ut av hvert eneste øre.

Etter tre år kom Bandai Namco inn. De kjøpte de internasjonale utgiverrettighetene og skjøt inn en solid dose med ekstra mynt, noe som skulle sikre et spill som kunne gi giganter som Forza Motorsport og Gran Turismo kamp om pallen.

Project CARS

Alle som har spilt Forza eller Gran Turismo vet at de ikke kan kategoriseres som rene simulatorer. Siden man kan tilpasse bilene etter eget ønske er det umulig for utviklerne å simulere korrekt hvordan bilene oppfører seg i virkeligheten. Derfor kalles også de to spillseriene ‘semi-simulatorer'. Titler som GTR 2, Assetto Corsa, rFactor 2 og iRacing er derimot rendyrkede simulatorer hvor hvert eneste snev av maskinvarekapasitet blir brukt til å gjenskape bilens og dekkenes oppførsel. Det er ikke mulig å endre på bilene i disse spillene, noe som gjør det mulig å levere en mer treffsikker simulering.

Med Project CARS har Slightly Mad forsøkt å kombinere deler av opplegget fra semi-simulatorer som Gran Turismo og Forza med den kompromissløse håndteringen av først og fremst friksjon og tyngde som eksempelvis iRacing byr på. Resultatet er en merkverdig tittel full av særpreg, personlighet, balanse og utfordring som dessuten er like god på alle tre plattformene. For meg er det ingen tvil om at både Forza og Gran Turismo nettopp har blitt parkert av en risikabel, liten og kjepphøy tittel fra Londons søndre distrikt.

Project CARS

Project CARS handler om ekte racing, ikke de obligatoriske timene med minibusskjøring som konkurrentene fra Polyphony og Turn 10 alltid starter med. Det finnes en haug med racingdisipliner i Project CARS som alle har ulik vanskelighetsgrad, og det er helt opp til spilleren å velge hvor man vil begynne. Det er fullt mulig å starte sin karriere som en nybegynner i kart-klassen, og på denne måten lære seg alt om sporvalg og bremsepunkter steg for steg. Det er også mulig å hoppe over denne opplæringen og kaste seg inn i den vanskelig GT3-klassen allerede i første løp.

For Project CARS er vanskelig. Veldig vanskelig - akkurat sånn det skal være å kjøre en topptrimmet bil fryktelig fort blant tolv andre vinnerlystne sjåfører. Jeg hoppet rett inn i GT3-sesongen da jeg startet min karriere, og allerede under treningsrundene møtte jeg på utfordringer. Med alle hjelpemidlene slått av handler det nemlig om å duge, og akkurat som i Assetto Corsa, rFactor 2 og iRacing må man kjøre mykt og følsomt før man etter hvert tar inn sekund etter sekund på hver runde og så smått kan angripe. Det vil nemlig straffe seg veldig å kaste seg inn i bilen og forsøke å kutte svinger og generelt kjøre som en gal mann.

Project CARS

Alt handler som vanlig i en racingsimulator om kontroll, om aldri å tvinge bilens fire hjul til å gjøre to ting samtidig, men også memorere baner og sporvalg samt finne en flyt i kjøringen. Dekkfysikken i Project CARS er basert på studioets egen Madness Engine, som ble laget til utviklingen av Simbin-simulatoren GTR 2 og deretter skreddersydd til Need for Speed: Shift-spillene. Forskjellen her er at de har fjernet hele fundamentet i fysikkmodellen, tilført en Seta-modul og kastet bort Lookup-tabellene som tidligere har blitt brukt der en forhåndsprogrammert og dermed forutbestemt algoritme avgjorde hvorvidt bilen - avhengig av hastighet, dekktemperatur og tyngdepunkt - skulle under- eller overstyre.

Dette er den soleklart største forandringen utviklerne har gjort når det kommer til utregning av hvordan dekkene oppfører seg, og det har virkelig medført en markant forbedring i Project CARS når vi sammenligner med tidligere spill fra Slightly Mad. Bilene har aldri det livløse og triste understyrte preget som er tilfellet i Polyphonys racingserie. De føles dessuten heller aldri så overdrevet overstyrte som bilene gjør i fremfor alt Forza Motorsport 5, men havner i stedet mer i samme liga som iRacing takket være Seta og det dynamiske systemet og utregningene det innebærer.

Project CARS

Studioets kreative sjef, Andy Tudor, har flere ganger påpekt at han synes mange av dagens simulatorer gjør det unødvendig vanskelig å få kraften fra motoren/drivakselen ned i bakken, noe som ikke er tilfellet med Project CARS. Jeg har ganske enkelt med meg mer veigrep inn i svingene i dette spillet enn i de fleste andre simulatorer jeg har testet, og selv om jeg liker graden av realisme kan jeg noen ganger savne den kaotiske følelsen av nervøsitet og uvisshet som først og fremst finnes i GTR 2. Som tidligere racingfører vet jeg at Tudor har rett, men likevel justerte jeg bilen slik at den ble litt mer nervøs og en anelse mindre forutsigbar, om ikke annet så for å kjenne hvordan jeg holder pusten gjennom hver eneste hårnålssving.

Det finnes en herlig balanse i hvordan bilene oppleves i dette spillet. Det er ikke noe problem å kjenne hvilket dekk som har mest grep til enhver tid, og hver gang jeg flytter tyngdepunktet ved aksellerasjon eller oppbremsing er distribusjonen av vekt alltid tilstedeværende og en del av tilbakemeldingene jeg som fører får av spillets fysikkmotor. I en direkte sammenligning med iRacing, Assetto Corsa og Project CARS har jeg kommet frem til at samme bil på samme bane i alle tre spill føles forholdsvis like, men den sistnevnte er en anelse mer stabil. Samtidig er det enklere å gå for hardt inn i svingen og låse bremsene i Slightly Mad Studios' spill enn i de to nærmeste konkurrentene. Det handler om små forskjeller som blir enda mindre etter at jeg har endret litt mer på innstillingene i Project CARS - som føles 100 prosent realistisk og alltid utfordrende.

Det eneste jeg egentlig kan klage på når det kommer til fysikken og racingfølelsen i spillets 74 bilmodeller, er at fartsfølelsen er en anelse tam på visse steder. Jeg fikk bukt med dette ved å øke ‘field of view', legge til mer risting i hjelmen samt skru på progressiv hjelmristing som betyr at den øker i takt med farten. Alt finnes i spillets smidige og lettnavigerte menyer.

Project CARS

For Project CARS markerer en ny æra blant racingsimulatorer til konsoll, med et spill som forenkler racing uten å lukke døren for seriøse simulatorentusiaster som alltid ønsker å fikle med hundrevis av innstillinger. Det er mulig å stille inn alt man kan drømme om i dette spillet, absolutt alt. Jeg har brukt over 15 timer bare for å teste ut forskjellige innstillinger, og akkurat som i det virkelige liv er det viktig å bygge sine egne oppsett før man kan forvente å virkelig dominere. Samtidig har utviklerne gjort en veldig god jobb med å skape et system som er skalerbar. Med alle de verktøyene slått på er ikke Project CARS mer krevende enn eksempelvis Need for Speed: Hot Pursuit. Vanskelighetsgraden til Project CARS er derfor ikke avskrekkende med mindre man ønsker det selv.

Karrieremodus handler ikke om å vinne penger for å kjøpe nye og bedre biler. Det er faktisk ingen valuta i spillet, og de 74 bilmodeller som er inkludert er alle ulåst fra start. Karrieredelen handler heller om å skape et navn av seg, mens man raser gjennom et århundre med utfordrende konkurranser. Man er innom baner fra hele verden, og konkurrerer i alle mulige disipliner. Nye løp åpnes opp etter hver seier, og modusen beviser at det er fullt mulig å skape en fantastisk karrieremodus proppet med belønninger og variasjon uten at man blir påtvunget økonomiske bekymringer og kjedelige løp i møkkabiler på starten.

Project CARS

For meg utfoldet karrieremodusen i Project CARS seg som i klassikeren Toca 2, et av de beste racingspillene noensinne utgitt. Ettersom jeg spilte Project CARS som en simulator, krevde hvert løp minst ti runder med trening før jeg kastet meg ut i det. Årsaken er at jeg trengte en god startposisjon etter kvalifiseringen hver eneste gang, da motstanderne ikke er til å spøke med. Motstanden føles ekte, og de andre førerne oppfører seg intelligent og realistisk. Legger man til skravling i radioen fra selveste Ben Collins (The Stig), om alt fra tøffe svinger til motstandere som er i pit-stop, ender man opp med en fantastisk givende følelse av ekte racing gjennom hele karrieren.

Når det er sagt man ikke spille dette på samme måte som meg. Ønsker du å droppe treningen og alle instillingene før start, er dette helt i orden. Det er også fullt mulig å nedjustere motstanderens ferdighetsnivå, men da må du også regne med at noe av realismen forsvinner. Ekte sjåfører gir nemlig alt for å vinne. Alltid. Likevel er det hyggelig å se at Slightly Mad Studios har lykkes med ambisjonene om å skape et spill som passer for alle.

Project CARS

Akkurat som karrieredelen er også online-delen gjort skikkelig. Jeg spilte meg svett da jeg jobbet meg mot pole-position med elleve rasende tyskere bak meg. Da jeg ankom "Stowe Corner"-svingen på Silverstone-banen kom jeg til skade for å smelle min R8 GT3 inn i siden på én av nevnte tyskere, og over radioen informerte The Stig om at runden jeg var inne i derfor ble strøket fra registeret i kvalifiseringen. Følelsen av å være en ekte racersjåfør strekker seg definitivt over i nettdelen også. Dessuten hjelper det at omgivelsene er så vakre at de nesten kunne vært ekte bilder.

Et stort samtaleemne i løpet av de siste to årene har nemlig vært grafikken i Project CARS. Den leverer, og den utkonkurrerer både Race Room Experience, iRacing, rFactor 2, Asetto Corsa, og Forza Motorsport 5 uten problemer. Dette er et fryktelig spennende spill fra både et estetisk og et teknisk synspunkt, og selv om PC-versjonen skinner sterkest, (blant annet på grunn av 4K-støtte) er også konsollversjonene utrolig godt laget.

Alle bilene er gjengitt med et nesten absurd detaljnivå, og banene har faktisk blitt pyntet litt på i forhold til virkeligheten. Veldig mange racerbanen ligger nemlig midt i en kjedelig ødemark i virkeligheten, og akkurat som i Shift-spillene har utviklerne valgt å legge til litt flere detaljer langs asfalten. De mest hardbarka racingentusiastene vil kanskje ikke like det, men for de fleste fører det til at omgivelsene virker mer levende. Dessuten kan Project CARS skilte med velsmakende væreffekter, i tillegg til en solid bildeoppdatering som kun falt bittelitt i hektiske situasjoner der over et titalls biler lå tett innpå hverandre.

Project CARS

Mest imponerende er kanskje væreffektene. Til tross for at mye av maskinvaren brukes til selve simuleringen, har nemlig Project CARS mer attraktive og troverdige væreffekter enn selv Driveclub. Når regnet peprer frontruten på min McLaren P1 mens jeg klatrer opp Malmedy-bakken på Spa-banen, og vindusviskere gjøre sitt ytterste for å la meg se nærmeste motstander, er dette spillet så deilig at jeg får vann i munnen. Grafikken, menyene, introfilmen, online-lobbyen. Alt har et lekkert design, som viser at Project CARS er et prosjekt som i stor grad har vært drevet av lidenskap, entusiasme og kjærlighet for biler og motorsport.

Ved siden av mine små klager på fartsfølelsen, som ikke merkes tydelig nok før man har puslet litt med innstillingene, havner lyden på minussiden her. Problemet er først og fremst lydeffektene, da selve motorlydene er godt gjengitt. Å treffe en fortauskant med forhjulet kan noen ganger høres ut som når noen kaster en tom ølboks på en garasjeport. En ujevnhet i asfalten kan på tilsvarende vis noen ganger gjengis med et skikkelig brak, men like ofte ligner lyden mer på lyden av en badeball som forsiktig treffer bakken.

At det ikke er lagt ned mer arbeid i lydeffektene når alt annet er så velgjort synes jeg er utrolig rart. Dessuten er det litt for få biler å velge mellom etter min mening. 74 modeller høres bra ut, men med tanke på at over 20 av dem er slitne, gamle veterankurver, eller F1-biler fra slutten av 70-tallet, blir det litt for tamt. Jeg hadde ønsket å se minst 50 "ordentlige" biler, inkludert hissige GT-versjoner av Ferrari 458, Nissan GT-R, Lexus LFA, Porsche GT3 RS 2015 og den kommende Honda NSX-modellen. Jeg hadde også ønsket å se baner som Knutstorp og italienske Mugello, som av en eller annen grunn ikke er inkludert.

Med det sagt er det likevel ingenting som kan frata Project CARS tittelen som et aldeles strålende racingspill. Slightly Mad Studios har skrevet den nye læreboka om hvordan en simulator skal se ut. Mot tøff konkurranse lykkes denne etterlengtede nykommere å overbevise. Jeg applauderer Ian Bell, Andy Tudor og resten av gjengen hos Slightly Mad. De har virkelig skapt noe utenom det vanlige!

9 / 10
+
Glimrende bilfysikk, nydelig grafikk, strøken presentasjon, utrolige innstillingsmuligheter, genial kunstig intelligens og en vellaget online-modus.