Mario Kart 8

Mario Kart 8

Nintendos viktigste spill denne våren har endelig ankommet, men er Mario Kart 8 nok til å ta innersvingen på konkurrentene? Ingar har skrenset seg frem til en karakter...

Dersom Mario Kart 8 er symptomatisk for tilstanden til Wii U, er det virkelig god grunn for både Nintendo og konsollens eiere å være bekymret.

Ved lanseringen av Wii U var det den forholdsvis unike GamePad-kontrolleren som sto i sentrum. En stor kontroll med en ekstra skjerm skulle åpne for helt nye spillmuligheter. Dersom TV-en skulle være opptatt, kunne man nå fortsette spilløkten ved hjelp av skjermen på kontrolleren. Ekstra informasjon kunne nå vises på sekundærskjermen, og ved å lese hvordan man bevegde kontrolleren var det duket for unike og nye spillmekaniske muligheter.

Med svært få redelige unntak har spill som utnytter alle disse lovede mulighetene uteblitt. At dette skjer fra tredjepartsutviklernes hold er ikke så kritisk i seg selv. At vi derimot har sett stortitler fra selveste Nintendo som velger å ignorere skjermen med mindre man bruker den fremfor TV-skjermen til å spille på, slik tilfellet var med Donkey Kong Country: Tropical Freeze, er et langt mer bekymringsverdig symptom.

Når jeg velger å innlede anmeldelsen med å se på dette problemet, så er det fordi Mario Kart 8, Nintendos kanskje største tittel i år, ikke gjør noe for å bedre på problemstillingen. I løpet av alle timene jeg har tilbrakt med å teste spillet, er det denne problematiske skjermen som utgjør den største negative faktoren. Skjermen benyttes i hovedsak til fire ting: Man kan speile TV-skjermen (men spiller man fire stykker må man fremdeles se hva alle sammen gjør på GamePad-skjermen fremfor kun å se sin egen rute), man kan få opp et kart, man kan velge om man skal svinge ved hjelp av styrespaken eller gyroskopet (en valgmulighet man lett kan justere i pausemenyene) og man kan trykke på en stor tuteknapp (man kan ellers tute ved å trykke på skyteknappen dersom man ikke har et tilgjengelig våpen). Når Nintendo selv ikke klarer å utnytte konsollens sentrale element på en bedre måte enn som så (hva med å åpne for en femte spiller, for eksempel?), bør en spørre seg om en ikke bare bør legge hele greia på hylla.

Mario Kart 8
Antigravitasjonsfeltene er uten tvil en av de viktigste nyhetene i Mario Kart 8, og er med på å skape et dynamisk banedesign.

Men hva du enn gjør: ikke legg selve Wii U på hylla. I hvert fall ikke før du har spilt noen runder med Mario Kart 8. Lar man de konsollsymptomatiske problemene stå i veien for å spille denne perlen, skyter du deg selv i foten samtidig som du sager av grena du sitter på. Gå glipp av hundrevis med timer med potensiell moro gjør du også.

Helt siden Super Mario Kart ble lansert i 1992, har Nintendo beholdt den grunnleggende delen av oppskriften: man samler Mario med venner og fiender, plasserer dem i gokarter og lar dem kjøre om kapp mens de skyter på hverandre med våpen som plukkes opp langs banen. Dette har vist seg ikke bare å være et konsept som er utrolig slitesterkt og tåler tidens tann, men er også et konsept så å si ingen har klart å gjenskape eller gjøre bedre (selv om Diddy Kong Racing til Nintendo 64 kom ganske nært).

Eksakt hva som er kjernekomponenten som stiller Mario Kart-spillene i en egen klasse er ikke godt å si, men etter å ha satt meg ned med Mario Kart 8 føler meg jeg trygg når jeg svarer 'flerspillermoro'. Fokuset for serien har alltid vært at det skal være morsomt og underholdende å spille, og kjernen for denne moroa ligger i flerspilleropplevelsen. Det er få spillminner som sitter like godt i år etter år som de gangene man sender en hånlig latter i retning kompisen sin i den andre enden av sofaen etter å ha truffet ham med et skilpaddeskall som sender ham ned fra pallplasseringen.

Nettopp denne følelsen sitter som et skudd i Mario Kart 8. Faktisk tør jeg påstå at den sitter bedre enn den har gjort på lang tid. Dette er om mulig Mario Kart-spillet som overgår de to første spillene i serien.

Mario Kart 8Mario Kart 8

Det vi får servert, er en særdeles velpolert spillopplevelse. Den grafiske presentasjonen har fått mye omtale på forhånd, og jeg skal ikke stikke under en stol at selv om jeg verdsetter stilart over grafisk ytelse hvilken som helst dag i uka, så er Mario Kart 8 et imponerende stykke teknisk håndverk. Bildet flyter til enhver tid sømløst, og full HD med 60 bilder per sekund er virkelig med på å gjøre opplevelsen total. Det trengs, for Mario Kart kan som kjent(?) fort bli en kaotisk opplevelse med mye som foregår på en gang. Lyden har på sin side ikke fått like mye oppmerksomhet så langt, noe den absolutt burde: lydsporet er så fullt av musikalske detaljer at det til tider ligger på høyde med musikken i Super Mario Galaxy.

Den største nyheten i Mario Kart 8 er uten tvil antigravitasjonsfeltene. Mange har på forhånd lurt på om dette ikke bare blir et gimmick fra Nintendos side for å slippe å lage et nytt F-Zero-spill. Og selv om man i løpet av de første banene kan få mistanker om dette, er det bare å legge tvilen til side. Faktisk er antigravitasjonsfeltene med på å skape en dynamisk og dramatisk dimensjon ved Mario Kart 8 som serien sårt har hatt behov for. Det legger uten tvil en ekstra dimensjon til spillopplevelsen når man suser opp-ned mot horisonten samtidig som man skyter motstanderen. Å vri og vende på banene gir dessuten designerne en ekstra dimensjon å jobbe med, og resultatet er baner som virkelig underholder. Selv de fire turneringene som inneholder gamle baner har fått en solid overhaling, slik at banene føles både nye og ukjente på en og samme tid.

Mario Kart 8
Bowser har denne gangen med seg samtlige Koopalings for å slå Mario og vennene i bilkjøring. Det er imidlertid ingen tegn til Bowser jr.

Det kreative banedesignet er ikke det eneste som gjør at veteraner vil kose seg med spillet, men denne gangen krever også spillet mer av den som vil bli best. Skrensingen som har vært en sentral del av serien siden Mario Kart 64 er denne gangen faktisk essensiell for å vinne (hvor man før har kunnet kjøre seg til 1. plass på høyeste vanskelighetsgrad på flaks). Det, og det å finne kontrolloppsettet som passer best for deg. Mario Kart 8 kan skimte med hele fem kontrollere man kan spille med, noe som burde tilby noe for enhver smak. Fans av Wiimote vil glede seg over å høre at Mario Kart 8 tar hensyn til Remote Plus, noe som egentlig bare skulle mangle. Det er riktignok ikke alle kontrolloppsettene som føles like velpolerte, og flere i testpanelet uttrykte at Pro Controller ga den beste mestringsfølelsen. Her har imidlertid valg av sjåfør og hvilken type kjøretøykombinasjon man velger også en hel del å si, og her ligger det potensiale for timesvis med eksperiment for den som måtte ønske det.

Å finne kontrolloppsettet som passer best for deg blir nok nødvendig når du finner ut at tiden er inne for å begi deg ut i online-delen av spillet. Mario Karts store ulempe har til enhver tid vært at enspillerdelen er kjedelige saker, men takket være en nettspillerdel med fire moduser burde dette problemet være en saga blott. Nettspillerdelen føltes ikke særlig velpolert før i Mario Kart 7, og det er gledelig at en hjemmekonsollversjon av serien også har fått en nettbasert modus med rikt undeholdningspotensiale. I tillegg til å spille mot andre over nett, tilbyr Mario Kart 8 dessuten Mario Kart TV (MKTV). Her kan man se opptak av spilte runder, enten de spiller lokalt eller over nett, og man har også mulighet til å lagre sine egne favoritter. Med gode muligheter for å skifte kamera mellom spillerne og gå frem og tilbake i opptaket er dette materiale som fort kan bli viktig å studere når man skal lære seg å bli best.

Mario Kart 8Mario Kart 8

Men, som sagt, det mest underholdende med Mario Kart-spillene er likevel når man slår en motstander som sitter i samme rom. Og skulle dere bli lei av å kjøre mot hverandre i Grand Prix, har den klassiske Battle-modusen fått en solid overhaling. I stedet for å kjøre på designerte baner hvor man skal skyte motstanderens tre ballonger, kjører man nå på baner man allerede finner i Grand Prix-modusen - hvilken retning man kjører er det derimot fritt frem for. Går man tom for ballonger før tiden går ut kan man fremdeles kjøre rundt som et usynlig spøkelse og skade motstanderne, dog uten å få poeng for det. En helt ny modus er det riktignok ikke, og modusen hadde nok blitt enda mer underholdende om våpengalleriet tilbød litt flere nyheter, men overhalingen står likevel i stil med følelsen av nyskapelse man får av Mario Kart 8 som helhet.

Mario Kart 8
Også motorsyklene gjør comeback i Mario Kart 8

Alt dette, og mere til, er med på å gjøre Mario Kart 8 til et spill som virkelig viser hva Mario Kart alltid har handlet om: moro for alle og enhver, og jo flere jo bedre. Alt i spillet er tydelig fokusert mot å gi vennegjengen en opplevelse ingen andre spill tilbyr maken til, og resultatet er så velpolert at det føles langt mer moro enn på mange år. Når flere i testpanelet erklærer at dette er spillet man kunne kjøpt Wii U for, viser det bare at selv ikke en håpløs gimmick-kontroller kan ødelegge for spillets solide kvalitet.

9 / 10
+
Ren og skjær spillglede, lekker presentasjon, antigravitasjonskonseptet skaper et dynamisk banedesign, fabelaktig musikk, rikt persongalleri, battle-modusen har fått en saftig overhaling, Mario Kart TV, krever mer av den erfarne, solid online-del.
-
Dårlig utnyttelse av GamePad, ikke alle kontrolloppsettene føles like blankpolerte, litt for få nye våpen, ingen mulighet for fem spillere om gangen.

Mario Kart 8Score