Assassin's Creed: Liberation HD

Assassin's Creed: Liberation HD

PS Vita-spillet fra 2012 har fått en HD-overhaling, og serveres nå til stasjonære konsoller. Vi har satt karakter på Ubisoft Sofias New Orleans-eventyr...

Så har det endelig kommet et nytt spill i AC-serien. Denne gangen skulle det bli en utvidet HD-utgave av Assassin's Creed III: Liberation, og den er sluppet på Xbox Live Arcade, Playstation Network og PC. Lovord har blitt sagt, og bilder av hvor pent den skulle bli har blitt vist. Hva sitter vi egentlig igjen med?

Det er sannelig ikke så godt å si. Tidligere avsporinger i AC-serien har jo vært laget til vanlige konsoller og PC, så Avelines eventyr havner litt utenfor. Gamereactor belønnet det med 6/10 i sin tid, hvilket betyr at det var over middels bra. Nå har det seg slik at det er veldig få som faktisk eier en Vita, så det er heller ikke så mange som har spilt forgreiningen til Assassin's Creed III. Om det var et ønske om spre det glade budskap, eller at noen så en gyllen mulighet til å tjene tjene enkle penger vites ikke, men Ubisoft Sofia har i hvert fall gjort sitt for å gjengi spillet i HD.

Assassin's Creed: Liberation HD

Og det er nesten slik at jeg mistenker det lille Ubisoft-kontoret for å jobbe på akkord. Her har det kun vært snakk om å bli ferdig og gå videre. Det føles i hvert fall slik når jeg spiller. Halvhjertet historiefortelling og flate teksturer er det første som møter meg i Nawleans, tett etterfulgt av et merkelig lydspor. Videre får jeg være med på en rekke eksempler på svært middelmådig stemmeskuespill fremhevet av slapt lip sync-arbeid. Spillet har definitivt ikke hatt godt av å gå fra 5 til 65 tommer. Både Xbox-en og Panasonic-en føler seg en anelse snytt, mens jeg fikk mer eller mindre som forventet.

Det er nemlig ikke noen nevneverdige forskjeller når det kommer til selve spillet. Korte mellomsekvenser og korte oppdrag. Perfekt opplegg for spilling på farten, og jeg synes at det fungerer riktig så bra på den stasjonære konsollen også. Det er nærmest litt befriende å slippe flere minutter lange spioneringsoppdrag hvor jeg må følge etter en eller annen gjennom hele byen før han til slutt ender opp med å snakke med noen jeg skal ha tak i. Det gjør det dessuten enklere å sette seg ned i ti minutter, og likevel rekke et par oppdrag. Jeg tuller ikke - etter 40 minutter hadde jeg faktisk fullført 10 prosent av spillet.

Assassin's Creed: Liberation HD

Assassin's Creed: Liberation HD er såvisst en anelse gjentagende, men man rekker ikke å bli skikkelig lei ettersom historiedelen er fullført på omtrent seks timer. Bare seks timer?! Ja, det er jo en nedlastbar tittel, så det er akkurat det man kan forvente. Det er tross alt bare snakk om 150,-.

Hvis det er noe som overrasket positivt, så er det selve spillkontrollen. Den er nemlig veldig presis. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at det føles mer presist å styre Aveline gjennom New Oreleans gater enn det er å manøvrere Edward Kenway noen breddegrader lengre sør. Enten jeg klatrer på hustak eller hopper fra tre til tre i sumpen, så lystrer Aveline min minste bevegelse. Nå skal det sies at magien forsvinner litt ettersom miljøene er langt fattigere enn de vi finner i eksempelvis Assassin's Creed IV: Black Flag.

Assassin's Creed: Liberation HD

Noe annet som også fungerer ganske greit, er Persona-systemet. Dette lar deg velge mellom tre ulike antrekk som overklasse, snikmorder eller slave. Gameplayet varierer i forhold til hvilket antrekk du benytter, men du har sjelden så veldig mange muligheter for hvordan du vil løse et oppdrag. Dermed ender det opp som et element for variasjon fremfor frihet, men i denne korte spilløkten er det faktisk nok til å krydre opplevelsen.

Og spillet trenger litt krydder. Her er det nemlig ikke noe i historien som forklarer alt som nevnes av tempelriddere, den første sivilisasjonen eller snikmorderorderen. Det er bare forventet at alle som spiller dette skal ha kunnskapen på forhånd, og det kan nok virke ganske forvirrende for folk som velge å starte sin AC-karriere med nettopp Assassin's Creed: Liberation HD. For oss som allerede kjenner historien, og vet hva Abstergo driver med om dagen, blir handlingen i Liberation HD tam. Fokuset ligger i stedet på å løse oppgaver, og jeg savner en skikkelig ramme.

Assassin's Creed: Liberation HD

Noen bugs og merkelige hendelser har vi lært oss å leve med når det kommer til Assassin's Creed, men jeg lar meg likevel overraske når det skjer i et såpass lite spill som Assassin's Creed: Liberation HD. Heldigvis blir jeg aldri kastet særlig langt tilbake ved omstart ettersom oppdragene er så korte.

Dette er Assassin's Creed slik vi kjenner serien. Mekanikkene er som de pleier, og kampsystemet funger som vanlig veldig bra. Dessverre har ikke Assassin's Creed: Liberation HD så mye mer å bidra med. God spillkontroll og tilgjenglighet er to positive egenskaper, men det er ikke nok til å gjøre spillet til noe mer enn middelmådig. Hvis du absolutt skal betale lite for spillene dine, så anbefaler jeg at du kjøper AC II, III eller Revelations på salg. Assassin's Creed: Liberation HD er nemlig fortsatt et bærbart spill, og kan heller ikke måle seg med de andre spillene i serien.

Assassin's Creed: Liberation HDAssassin's Creed: Liberation HD
5 / 10
+