Monster Hunter 3 Ultimate

Monster Hunter 3 Ultimate

Glupske dinosaurer, mektige øgler og illsinte bjørner. David har jaktet på dem alle i Monster Hunters eksotiske verden...

Har du noen gang hatt lyst til å ta på deg sverd og rustning for å jakte på kjøttetende dinosaurer, ildsprutende drager eller fryktinngytende sjømonstre? Capcom vet at det er folk der ute som vil det, og derfor har de gitt oss Monster Hunter-serien. I Japan har spillserien blitt en av selskapets bestselgende serier, men her i vesten har interessen så langt vært ganske laber. Dette endret seg i 2010 da de lanserte Monster Hunter Tri til Wii, og nå håper de på å rekruttere enda flere spillere til monsterjakt på Wii U og 3DS.

Monster Hunter-serien har vært en serie som har fokusert mer på gameplay enn historie, så alle som håper på en dyp og storslått fortelling vil nok bli skuffet her ettersom historien i Monster Hunter 3 Ultimate kan oppsummeres som, «Det er mange store og skumle monstre her. Gå og slå på dem!». Ikke mye å gå på, men at spillet lar meg slå på en T-rex med en lanse (som også fungerer som et gevær) - ja, da trenger jeg egentlig ikke å vite mer.

Monster Hunter 3 Ultimate
Da blir det grillet kylling til kvelds!

I Monster Hunter 3 Ultimate er du en jeger, og du skal leve jegerlivet fullt ut. Alt du har og lager av våpen, rustninger, medisiner og andre hjelpemidler skaffer du deg ved å jakte og sanke som en ekte skogens mann. Tidkrevende? Ja. Moro? Absolutt. Du begynner så smått med å jakte på mindre øgler og dyr på den lilla øya du bor på, men etterhvert som du fullfører oppdrag vil du snart bli sendt videre til stekende ørkener, dype regnskoger, snødekkede fjell og aktive vulkaner, alt for å kunne jakte på flere eksotiske monstre, den neste større og farligere enn den forrige.

Det er ingen tvil om at Monster Hunter-verdenen er tøff og brutal. Her er det naturens lover som gjelder, og mennesker må vise at de er mer enn bare hurtigmat. Du blir sendt til de forskjellige landsdelene i spillet via oppdragene. De fleste oppdragene går ut på å drepe eller fange diverse monstre, men man får også småoppdrag som for eksempel å plukke sopp, bære gigantiske egg, eller rett og slett bare grave i monsterbæsj. Nei, jeg tuller ikke.

Nå er det selvsagt monstrene som er kjernen i spillet. Alle monstrene i Monster Hunter 3 Ultimate har sine egen strategier og bevegelser, så ønsker du å ta opp jakten på de største og tøffeste av dem bør du være forberedt. Kampene er utrolig utfordrende og krevende, her nytter det ikke å bare hakke vilt rundt seg. Hvert eneste slag må siktes og ha riktig timing, og du må følge nøye med på alle bevegelsene for å klare å dukke unna de skikkelig harde slagene. Her er det ingen mulighet til å låse siktet ditt til byttet, så du må vite hvor og når du skal slå. Lykken er derfor stor når du endelig får felt et beist. Skinn, bein, nebb og klør, alt skal samles slik at du kan lage deg større og bedre redskaper for jobben. Du føler deg rimelig macho når du endelig kan utruste figuren din med en rustning laget av skinn og ben fra dragen du nettopp brukte ti forsøk på å bekjempe.

Monster Hunter 3 Ultimate
Det er ikke bare bare å dra på klassetur i Monster Hunter-verdenen.

Det hele blir selvfølgelig ensformig i lengden, men heldigvis har Monster Hunter mer å by på. Spillestilen din forandrer seg ut ifra hva slags våpen du bruker. Store tohåndssverd er kraftige og trege, dolker er små og kjappe, mens buer og gevær lar deg angripe fra distanse. Med de forskjellige våpnene får du forskjellige kombinasjonsteknikker og andre ferdigheter, og det tar tid og øvelse for å mestre alle våpnene, men at du finner din egen spillestil er helt sikkert.

Monster Hunter 3 Ultimates virkelig store trumfkort ligger i flerspillerdelen, og her har Capcom klart å gjøre noe spennende. Monster Hunter 3 Ultimate er ikke bare en enkel HD-oppdatering til Wii U eller simpel nedskalering til 3DS, spillet er oppdatert og pusset på slik at det kan spilles på begge konsollene, og ikke nok med det, til og med samarbeide med en cross play-lignende funksjon mellom Wii U og 3DS. Dette er den virkelig store nyheten til spillet, samt er par nye monstre, områder og våpen som ikke var med i Wii-versjonen.

3DS-versjonen har, i motsetning til Wii U-versjonen, ingen mulighet for å spille med andre spillere over nettet. Samtidig har ikke Wii U-versjonen noen mulighet for å spille lokal flerspiller. Hva gjør man da om man ønsker å spille sammen med venner i samme rom? Jo, be dem ta med sin 3DS og kopi av Monster Hunter 3 Ultimate slik at dere kan spille sammen.

Wii U-versjonen fungerer som en vert som 3DS-spillerne kobler seg til. Det er kanskje ikke den mest praktiske løsningen, men den er definitivt interessant. Dessverre lider denne cross play-funksjonen av input lag, noe som førte til at hvis jeg beveget meg på Wii U så tok det nesten et sekund før kameraten min så det skje på 3DS-en, samme gjaldt hans bevegelser. Dette fikk et noe merkelig resultat da vi dro ut og jaktet på monstre. Jeg så at han stod og slo i en helt annen retning et stykke unna min figur og lurte på hva det var han drev med ettersom monsteret var rett foran meg. Jeg kikket ned på 3DS-skjermen og så at monsteret var foran ham, mens jeg var den som stod og slo i en helt annen retning. Dette så meget rart ut for oss begge, men likevel ble skade levert og mottatt som normalt. Jeg kan bare undre på hvordan det vil se ut når flere 3DS-spillere kobler seg til.

Monster Hunter 3 Ultimate
Med et godt plassert styrekors på berøringsskjermen kan du lett styre kameraet på 3DS.

Så, hvilken versjon har flest fordeler og ulemper? Til det kan jeg gledelig svare at begge versjonene føles og spilles så likt som det går an. Capcom har gjort en usedvanlig god jobb. At 3DS mangler en tommelspake er ikke et problem takket være den geniale bruken av berøringsskjermen på både Wii U og 3DS. Du kan lett styre kameraet og tilpasse hvor de forskjellige vinduene og snarveiene skal være, slik at du kan få tilgang til de forskjellige redskapene du måtte ha med. Det hele er meget enkelt, nesten genialt.

Fordi spillet er laget for å kunne spilles på både Wii U og 3DS så blir Wii U-versjonen lidende, spesielt på det tekniske. Kontrollen sitter som støpt på begge versjonene, men ser man på grafikken er det tydelig hvilken versjon som sliter. Den lave oppløsningen på teksturene og de firkantede modellene merkes. HD eller ei, grafikken på Wii U-versjonen klarer ikke riste av seg preget av at den er to generasjoner gammel. På 3DS blir dette langt mindre tydelig, og med 3D aktivert så det faktisk meget pent ut på min 3DS XL.

Men til tross for at spillet ikke imponerer rent teknisk så er det fortsatt utrolig gøy å spille sammen med venner (eller alene), enten det er lokalt med 3DS eller på nett med Wii U. Spillet føles ikke like spennende og nytt som da det kom til Wii, men utfordringene og spenningen er der. Capcom har også klart å vise hvordan de kan bruke Wii Us berøringsskjerm på en interessant og fornuftig måte, og samtidig er cross play-funksjonen et spennende konsept som definitivt kan bringe fram mer underholdning mellom Wii U og 3DS-eiere. De må bare finpusse det litt mer. Fikk du sansen for Monster Hunter Tri på Wii, så vil du definitivt kose deg med Monster Hunter 3 Ultimate. Jeg tror også at Capcom vil fange oppmerksomheten til flere spillere. Muligens også få litt fart på Wii U-salget.

7 / 10
+
Dinosaurer OG drager. Spennende og utfordrende. Solid kontroll. God flerspiller.