Sly Cooper: Thieves in Time

Sly Cooper: Thieves in Time

Sly Cooper henter bandittmasken ned fra hyllen, men har det nye studioet gjort noe for å fornye den tyvaktige vaskebjørnen? Tomas har satt karakter...

Vaskebjørnen er en merkverdig krabat. Med sine skarpe klør og lange fingre rasker den til seg alt den kan finne av potensielt spiselige godbiter, enten det er egg, insekter eller søppel. Når den ikke er på leting etter mat, er den som oftest på tur med sine to bestevenner, skilpadden og flodhesten, for å tømme museer og bankhvelv for penger og juveler. Dette er i hvert fall noe av lærdommen jeg har tatt fra Sly Cooper: Thieves in Time.

Sly-fansen har vært tålmodig. Sist gang vi så snurten av Cooper-banden, hovedsaklig bestående av vaskebjørnen Sly Cooper, skilpadden Bentley og flodhesten Murray, var helt tilbake i 2005. Med unntak av utgivelsen av Sly Collection har vi med andre ord måttet vente lenge på en ny dose med klassisk 3D plattformhopping og sniking, en kombinasjon Sly-serien har monopol på.

Sly Cooper: Thieves in Time
Cooper-banden har blandede meninger om tomme papirruller

Det er en spesiell følelse å ta sine første skritt i vaskebjørnsko på flere år. Minnene begynner raskt å strømme tilbake. Tyveknep, angrepskombinasjoner og små strategier jeg utviklet i min barndom siger frem fra underbevisstheten, ledsaget av en lett nostalgisk følelse og en rekke «aha»-opplevelser. Kontrollsystemet er nesten uendret. Karakterene er de samme. Den stemningsfulle musikken gjør en verdig tilbakekomst. Spillet ser nytt og pent ut, men det er i bunn og grunn svært likt likt sine forgjengere. Kanskje litt for likt.

Hovedporsjonen av Sly Cooper: Thieves in Time går med til plattformhopping. Man bykser gjennom sofistikerte sikkerhetssystemer og klatrer langs takrenner i håp om at neste hopp ikke ender i det avslørende åsynet til et søkelys. Dette unngår man som oftest ved et kvikt trykk på sirkelknappen. Da aktiveres Slys tyvesans som får mestertyven til å peile seg inn mot tynne grener eller oppspente tau han kan lande på. Et system Sly-skaper Sucker Punch har tatt med seg videre til Infamous-serien. Foruten noen små irritasjonsmomenter, deriblant et litt seigt kamera, er plattformhoppingen givende og variert, på tross av at de store utfordringene uteblir.

Sly Cooper: Thieves in Time

Det blir mye smyging i skyggene. Hovedsaklig når man spiller som Sly, eller som Slys forfedre, som man møter i de ulike tidsperiodene man reiser til. Overgangen mellom sniking og plattformhopping er sømløs, så man bør holde sansene skjerpet til enhver tid. Når man spiller som Bentley dreier snikingen seg mindre om å smette usett forbi vakter, og mer om å bruke teknologi og kløkt for å lure vaktene. En morsom vinkling på snikingen, som innimellom blir undergravd av lettlurte vakter og dårlig kunstig intelligens.

En betydelig del av spillet går med til slåssing. Spesielt Murray er glad i å ta nevene fatt. Kampsystemet er ikke blant spillets sterkeste sider. Det blir mye gjentagelse av de samme grunnleggende kombinasjonene, og større slåsskamper blir ofte uoversiktlige. Selv om jeg ikke skal legge skjul på at det er gøy å løfte opp en sprellende sikkerhetsvakt og kaste han på en annen intetanende fiende, er dette simpelthen ikke like gøy i lengden som det er å snike seg forbi dem.

Sly Cooper: Thieves in Time
Få gjemmesteder er like sikre som bak en bambusstokk

Omgivelsene i Sly Cooper: Thieves in Time er svært pene, og enkelte områder er slående vakre. Spesielt det føydale Japan er en levende og usedvanlig flott digital verden. Føydal-Japan er dessuten spillets klart best utformede brett. Det er en åpen og innbydende verden som skriker etter å utforskes. Et par av de andre brettene er mer pregløse og betydelig flatere, egenskaper som ikke hører hjemme i et plattformspill der halve moroa er å hoppe fra høye utkikkspunkt.

Sly Cooper: Thieves in Time bør slettes ikke være noen skuffelse for Sly-fansen. Det er variert og generelt sett skrudd godt sammen. Imidlertid er det ikke spesielt utfordrende, og definitivt ikke noe vi ikke har sett fra før av. Utvikler Sanzaru Games har gjort en solid jobb å levere det man forventer av et Sly-spill, men de har gjort en mindre god jobb med å videreutvikle serien og levere en opplevelse som står i tråd med hva vi forventer av denne konsollgenerasjonen. Tidsreising er vel og bra, men det er Sly som skal reise tilbake til fortiden, ikke spillmekanismene. Likevel er spillets kvaliteter unektelige. Det har en anselig enspillerdel, mye ekstrainnhold og massevis av sjarm. Med andre ord en aldri så liten gavepakke til de av oss som lengter tilbake til fortiden.

7 / 10
+
God plattformhopping, engasjerende historie, givende sniking, mye å gjøre, flott grafikk