Little Big Planet Karting

Little Big Planet Karting

Sjarmøren Sackboy tar steget inn i den tredje dimensjonen, og utfordrer samtidig Mario Kart-serien. Men kan Sonys maskot ta innersvingen på Nintendos veteran?

I løpet av de siste par årene har Sackboy blitt en slags maskot for Sony. Greit nok, han har som regel ikke røde snekkerbukser. Han har heller ikke bart så veldig ofte, og så vidt jeg vet er han hverken italiener eller rørlegger. Han er ikke Mario, men du skal være litt av et steinansikt hvis du ikke lar deg sjarmere likevel. Han har aldri sagt et ord, men ansiktsuttrykkene og det brede smilet sier mer enn en stemmeskuespiller noen gang kunne fått til. Han minner meg på en måte om en valp. En uskyldig liten sjel som bare er ute etter lek og moro.

Men Little Big Planet-serien er også vært kjent for noe annet, ved siden av sjarmen. Serien er nærmest ensbetydende med kvalitet. Det første PS3-spillet var intet mindre enn banebrytende. Det var et herlig plattformeventyr akkompagnert av et særdeles gjennomført brettbyggerverktøy. Oppfølgeren fulgte i samme fotspor, mens Little Big Planet Vita er ett av de aller beste spillene til Sonys nyeste håndholdte konsoll. Med Little Big Planet Karting gjør Sackboy to store grep. Han tar steget ut i den tredje dimensjonen, samtidig som han forsøker å utfordre Marios plass på karting-tronen. Det var på mange måter på tide.

Little Big Planet Karting
LBP-veteraner vil raskt kjenne igjen det unike universet, der alt sydd sammen, limt fast eller teipet til hverandre.

Utvikleren bak Little Big Planet Karting er United Front Games, det samme studioet som stod bak Modnation Racers. De har også utviklet Hong Kong-eventyret Sleeping Dogs, men det er ikke så viktig akkurat nå. Man kan spørre seg om hvorfor Sony satset på Modnation Racers fremfor å utvikle Little Big Planet Karting med én gang. Begge spillene har samme premiss, men Modnation Racers mangler lekenheten og sjarmen Sackboy har med seg i sekken sin. Denne sjarmen er man nødt til å ha når man skal utfordre noe så etablert som Mario Kart, og derfor er det fint å se at Sony har slått fra seg de anonyme figurene i Modnation-spillene, for heller å satse fullt og helt på Sackboy og LBP-universet.

Og Little Big Planet Karting gjør såvisst mye riktig. United Front har ikke laget et like pent spill som Media Molecule, men de karakteristiske LBP-trekkene er tilstede. Little Big Planet Karting er barnslig på en god måte, og alt du ser rundt deg er laget av papp, tekstiler, skumgummi og lignende. Til og med kartene er laget av hverdagslige materialer, og du står selvsagt fritt til å dekorere både Sackboy og kartene etter eget ønske.

Samtidig har spillet åpenbart lånt mye fra Mario Kart-serien. Ulike våpen er spredt rundt på banene og flere av dem er svært like Mario Kart-våpnene. Du har for eksempel rakettvåpenet, som fyker fremover på banen og angriper den fremste spilleren. Akkurat som vingeskallet i Mario Kart. På tilsvarende vis tar boksehanskevåpenet kontroll over karten din, før du raser fremover i form av en diger - you guessed it - boksehanske. Mistenkelig likt kanonkulen i Mario Kart, eller hva? Likevel er ikke dette en ren kopi av Nintendos oppskrift.

Little Big Planet Karting
De ulike våpnene er forseggjorte, selv om mange er kopiert fra Mario Kart.
Little Big Planet KartingLittle Big Planet Karting
Meny-oppsettet er det samme som i de tidligere LBP-spillene, der blant annet banene er sydd fast som knapper på tekstilplaneter.

Der Mario Kart har begynt å virke gammeldags representerer Little Big Planet Karting et friskt pust i sjangeren. Joda, grunnoppskriften er den samme, men United Front har krydret måltidet annerledes. Resultatet er et blandet utvalg av retter. Noen er mer smakfulle enn Mario Kart, mens andre er overkrydret. La oss starte med det som funker.

De fleste banene i Little Big Planet Karting er tradisjonelle løp på tre runder. Disse banene er heldigvis også spillets sterkeste kort. United Font har analysert karting-sjangeren og forbedret de områdene som var svakest. Du har en større følelse av kontroll enn i Mario Kart, og selv om tilfeldighetene av og til regjerer også her, opplevde jeg færre ufortjente slått-på-målstreken-av-tre-våpen-på-rad-øyeblikk. Dette er mye takket være et mer smidig system for motangrep. Til forskjell fra i Mario Kart kan nemlig alle våpnene brukes til motangrep, og et perfekt timet hopp vil også redusere sjansene for å bli blåst i fillebiter. Samtidig har Little Big Planet Karting langt flere baner, og den gjennomsnittlige designkvaliteten er høy. Dessuten er de alle fulle av premier du kan samle inn, akkurat som i plattformspillene. Disse kan blant annet brukes i banebyggeren, og de skaper et fint insentiv til å spille gjennom på nytt. Man vil jo tross alt ha 100 prosent, ikke sant?

Little Big Planet Karting
Hvis du liker å spille på delt skjerm er Little big Planet Karting et ypperlig alternativ, da alle banene kan spilles med opptil fire spillere. Du kan naturligvis også spille online, hvis det er å foretrekke.

Ellers er elementene som gjør Mario Kart så bra også på plass her. Det er uslåelig moro for flere spillere, og da spesielt når man deler sofaen og TV-skjermen med venner. Little Big Planets fargerike verden kan dog gjøre spilling på delt skjerm litt uoversiktlig, men etter litt tilvenning er dette moro for både store og små.

De øvrige banene i spillet går under samlebegrepet Arena-baner, og disse fungerer mindre bra. Hensikten er å treffe motstanderne så mye som mulig før tiden renner ut, men våpensystemet er ikke godt nok til å gjøre dette særlig underholdende. Våpnene funker bra som et verktøy for å sikre deg pallplass, men å kjøre rundt i sirkel for å finne noen å skyte på, er mest av alt frustrerende. Våpnene er rett og slett for lite presise. Noen av Arena-banene er dog mindre våpenfokuserte, men de klarte aldri å fange oppmerksomheten min skikkelig.

Alt i alt er likevel Little Big Planet Karting en bra underholdningspakke. Det er en raffinert og modernisert utgave av sjangeren Nintendo har skapt, og Sackboy er blant de få som i det hele tatt kan konkurrere med Mario når det gjelder sjarm. Samtidig er dette langt fra noen revolusjon, og hvis du hater kartingspill, vil ikke engang Sacboys tristeste fjes endre meningen din. Når det er sagt har Little Big Planet Karting et stort ess i ermet. Banebyggeren.

Little Big Planet Karting
Arena-banene er ikke spillets sterkeste kort, da de fort blir ouversiktlige og rotete.

I kjent Little Big Planet-stil inkluderer også Karting et omfattende verktøy for bygging og deling av baner. Som før er det snakk om et gjennomarbeidet og ypperlig verktøy, som til tross for overgangen til tre dimensjoner, er både intuitivt og brukervennlig. Skal du lage omfattende baner må du regne med å sette av litt tid, mens enklere baner kan bygges på noen få minutter. United Fornt har dessuten inkludert massevis av tutorials (denne gangen er de valgfrie å se på) for å hjelpe deg å forstå mylderet av tilgjengelige verktøy. Banebyggeren gir spillet en dybde Mario Kart bare kan drømme om, og selv om plattformsjangeren trolig er en mer populær sjanger enn karting, vil vi utvilsomt så se mange fantastiske brukerskapte baner med tiden. Det eneste hinderet er spillernes fantasi.

Little Big Planet Karting slippes i morgen 7. november, kun til Playstation 3.

Little Big Planet Karting
Banebyggeren opprettholder den skyhøye LBP-standarden, og det skal godt tenkes å finne på noe som ikke lar seg gjennomføre.