NHL 13

NHL 13

En spillerstreik har satt ishockeysesongen på vent i Nord-Amerika, men frykt ikke. NHL 13 er en god måltidserstatning for de som er sulteforet på hockey-action...

Over dammen har lønnsforhandlingene gått fullstendig i stå mellom klubbeierne og spillerne. De stakkars skøyteløperne nekter å være med på lønnsreduksjonen finanstoppene ønsker å innføre. Foreløpig er alle kamper lagt på is, og i verste fall kan uenighetene føre til at hele NHL-sesongen avlyses. Da er det godt at vi, de virtuelle isheltene, ikke krever stort mer enn litt fritid og en god sitteplass for å gå i krigen.

EA Sports frister som vanlig med en hel rekke store og mindre nyvinninger i sitt hockeyeventyr. Denne gangen skryter de høylytt av en revolusjonerende skøytemotor, en kraftig forbedret kunstig intelligens, mer realistisk puck- og køllefysikk, flere nye spillmoduser og tusenvis av nye animasjoner. Med andre ord er det masse snop å henge fingra i denne sesongen.

NHL 13
Smartere kunstig intelligens gjør det vanskeligere å manøvrere seg inn i gode scoringsposisjoner.

En av de største fellene de årlige spilloppfølgerne kan gå i, er mangelen på utvikling og nytenkning. Det er ikke til å komme bort fra at NHL-produktet til konsoll har båret med seg en bitter ettersmak av stagnasjon de siste årene. Produktet smaker av høy kvalitet og har en fortreffelig fylde, men spillretten har manglet det siste krydderet for å nå helt til topps. Siste store endring i spillmotoren kom for seks år siden, da utviklerne gikk over fra det klassiske knappeoppsettet til å benytte analogstikkene for å kontrollere spiller og kølle separat. Dette året forsøker EA Canada seg på en tilsvarende revolusjon med lanseringen av True Performance Skating, som skal sørge for en mer realistisk bruk av hockeyskøytene og bevegelsen ute på isen.

Sakte, men sikkert har NHL-serien gjennom det siste tiåret beveget seg fra å være en fullblods arkadeopplevelse med lynraskt spill og overdrevne taklinger, til å bli noe i nærheten av en sportssimulator med et høyt fokus på realistisk gjengivelse av virkeligheten. Den nye skøytemotoren føyer seg inn i rekken av tiltak som støtter denne utviklingen. Kort fortalt er det ikke lenger mulig å gi full spiker i én retning, for deretter å stoppe på flekken og ta av som en rakett 180 grader motsatt vei. Bevegelsesmoment er et nøkkelord som det må tas hensyn til i år. For å komme opp i toppfart er du nødt til å bevege deg over lengre tid i samme retning, og stor hastighet fører med seg en reduksjon i bevegelsesmuligheter i neste fase. Resultatet er et større fokus på realistiske bevegelsesbaner, og at en er nødt til å tenke flere steg fremover for å kunne overlumple motstanderne. En angrepsspiller i full fart rett forut er som oftest et lett bytte for en forsvarskoloss.

NHL 13
En to-minutter i fryseboksen er så absolutt på sin plass!

Lite er mer irriterende og umotiverende enn urealistisk og slarkete kunstig intelligens. Motstandere som stadig vekk går på den samme enkle finta, slår de samme typer feilpasninger og viser gjentagende prov på manglende celler i topplokket er en uting for enhver spillopplevelse. Jeg registrerer derfor med glede at EA Canada har brukt mye tid på å finslipe denne delen av NHL 13. Laget forsvarer seg hele tiden som en enhet med korte avstander mellom seg, de avskjærer pasningsmuligheter og benytter køllene aktivt for å ta fra meg kontrollen over pucken. I angrepsspillet står dynamikk og gode, varierte bevegelser i forhold til puckføreren i fokus, samtidig som keeperne også har fått seg en overhaling i form av mer naturtro tilnærminger til skudd. Sluttsummen av dette er en særdeles severdig opplevelse av ishockey. Selv en batalje mellom to datastyrte lag kan nå være fullverdig lørdagsunderholdning. Utviklerne har nesten tatt det for langt, da spillerne nå er så «smarte» at de så godt som aldri blir avblåst for offside eller drar på seg unødvendige utvisninger.

NHL 13
Så mye oppstyr for ei lita bøtte...

De nye tilnærmingene til det som foregår ute på isen fører også til en forandring i oppbyggingen av spillet. Jeg opplever at det som følge av skøytemotoren og den kunstige intelligensen er det vanskeligere å drille seg helt inn i «slottet» i motstanderens sone og avslutte fra kort hold. Fokuset er også flyttet fra beinharde kroppstaklinger til en mer utstrakt køllebruk for å slå bort pucken fra motstanderen. Når dette kombineres med at det er vanskeligere enn noensinne å spille klikk-klakk-pasninger, åpnes det for en større utnyttelse av å «lempe» pucken inn i motstanderens sone for så å jage etter i rundvantet. En trend som har vært lite i bruk i tidligere NHL-spill, men som er en høyst virkningsfull taktikk i ishaller verden rundt.

Valgmulighetene når det kommer til spillmoduser har vært tilnærmet ubegrenset tidligere, og når det i år har kommet ytterligere to store tilvekster, sitter vi igjen med et produkt så proppfullt at det er i fare for å sprenge BMI-skalaen. Her er det underholdning i alle varianter som bør vare til langt ut på høsten i 2013, og kjenner jeg EA rett så har de vel nye godbiter på plass til den tid. De gamle, tradisjonelle spillmodusene fremstår riktignok tilnærmet uforandret, men mange av dem oser allerede av kvalitet.

NHL 13
Med den nye skøytemotoren blir bevegelsene på isen langt mer naturtro.

Denne sesongens nyheter er GM Connected og NHL Moments Live. Førstnevnte er et forsøk på å ta den klassiske managermodusen over til flerspiller. Opptil 30 personer kan konkurrere mot hverandre samtidig, med kamper, overganger, skader, lønnstak og alt som måtte følge med en NHL-sesong. Som om ikke det var nok kan det også delta opptil seks spillere på hvert av lagene for en fullkommen lagfølelse. Det er altfor tidlig å si noe om denne modusen vil bli en suksess, da det tar tid å høste erfaringer fra et så ambisiøst prosjekt, men opplevelsen så langt tilsier at dette kan bli en virkelig delikatesse for de mest hengivne brukerne. De som allerede vier mye tid foran skjermen med NHL-disken i konsollen vil høyst sannsynlig se på dette som en stor og givende nyvinning.

NHL Moments Live lar deg ta styringen i en rekke scenarier fra virkeligheten, enten dette er gamle klassiske øyeblikk eller rykende ferske kampsituasjoner fra inneværende sesong. Hensikten er å gjenskape historien på best mulig måte, og alt etter hvilken vanskelighetsgrad du velger kan du tjene opp midler du kan benytte i andre spillmoduser. Det finnes en hel rekke utfordringer fra forrige sesong, samt noen mesterverk fra tidligere tider. Tanken er at det gjennom kommende sesong jevnlig skal bli sluppet nye øyeblikk som skal gjenskapes. Hele ideen er veldig god. Det eneste jeg har å utsette på gjennomføringen er ved de episke situasjonene fra 80- og 90-tallet. Her er det en fryd å ta kontroll over gamle storheter som Wayne Gretzky og Mario Lemieux, mens det samtidig er synd og skam at en skal måtte spille mot og med dagens spillerstall for de aktuelle lagene. Kan dette være en sak for NHL 14?

NHL 13
De nye endringene i spillmotoren fører til større realisme, enten du liker det eller ikke.

Ikke bare er selve innholdet i NHL 13 av høy kvalitet, innpakningspapiret er i tillegg meget tilfredsstillende. Som alltid er den visuelle presentasjonen noe av det beste innen sportsspillverdenen. Virkelighetsnære menneskekropper i stor hastighet på isen, flotte teksturer, flytende og dynamiske animasjoner og en realistisk fysikkmodell sørger for at opplevelsen kan veie godt opp for den kommende spillerstreiken. Det begynner imidlertid å bli på tide å gjøre noe med menyoppsettet. Det finnes nå så mange valgmuligheter at det er en smal sak å rote seg bort på veien.

Lydbildet holder som alltid et ålreit nivå, men ikke mer. Lydsporene fra musikkens verden sørger for en fin ramme i menyene, men mangelen på virkelige slagere som blir sittende på minnet er merkbar. Kommentatorenes innsats er bortimot upåklagelig, men spør meg gjerne igjen om en uke eller to når jeg har gått lei årets nye fraser. Et element jeg savner er imidlertid litt mer trøkk underveis i kampene. Jeg ønsker meg mer liv fra publikum, både ved utvisninger og scoringer. Jeg kunne selvfølgelig tenkt meg mer jubel, men det jeg savner mest er en større andel piping og negativ stemning, som faktisk hører med i en såpass intensiv idrett som ishockey. Når et lag scorer på bortebane blir det bare stille. Det høres ikke engang et lite sukk eller en antydning til buing og pipekonsert. Dette er en liten bagatell som bør være greit å gjøre noe med, samtidig som det vil gi helhetsopplevelsen et betydelig løft.

NHL 13
Å skåre eller ikke skåre...

Samlet sett er årets gjengivelse av ishockeysporten et stort løft fra fjorårsversjonen. NHL 13 gir en langt mer virkelighetstro gjengivelse av iskrigernes bataljer. Mange nye detaljer sørger for et åpent, dynamisk og variert spillemønster hvor ingen kamper er like. Et større fokus på realisme og simulasjon går selvfølgelig på bekostning av en hurtig, arkadepreget stil, men for majoriteten er dette en riktig vei å gå.

Det er så mange valgmuligheter i denne spillpakken at det skal meget godt gjøres å gå lei. Til tross for at de velkjente modusene er uforandret, bidrar de to nyvinningene til en helhetlig underholdningsopplevelse det knapt finnes maken til innenfor sjangeren. Nå kan vi gå lockouten i møte med et smil om munnen.

9 / 10
+
Mer realistisk enn noensinne, proppfullt av muligheter, forbedret kunstig intelligens, total kontroll over spillerne, nydelige animasjoner