Test Drive: Ferrari Racing Legends

Test Drive: Ferrari Racing Legends

Morten har skrenset seg gjennom Ferraris historie, men luksusfølelsen uteble...

I racingverdenen har man et begrep som kalles slipstreaming, også kjent som drafting. Ved å plassere deg direkte bak bilen til en motsander, minker lufmotstanden din egen bil utsettes for, og du vil oppnå høyere hastighet. Når tiden er inne legger du deg over på motsatt side av veien, og slynger deg forbi. I Test Drive: Ferrari Racing Legends er denne effekten ekskludert. Jeg tror dette var det som skuffet meg mest.

Da jeg fikk høre om Test Drive: Ferrari Racing Legends viste jeg ikke hva jeg skulle tro. Ferrari er i mine øyne den ultimate sportsbilen, og tanken på et helt spill dedikert til det italienske luksusmerket var oppløftende. Samtidig tilhørte spillet Test Drive-serien, en serie som har slitt med å overbevise de siste par årene. Når det er sagt stod den kapable Shift 2: Unleashed-utvikleren Slightly Mad Studios bak spakene denne gangen, og forventningene begynte å øke igjen. Nå som jeg har fått testet spillet står jeg likevel igjen skuffet.

Test Drive: Ferrari Racing Legends
Den første tidsepoken lar deg kjøre med tidlige Ferrari-modeller som per i dag må kunne kalles veteranbiler.

Jeg hadde håpet på en fartsfest gjennom Ferraris stolte historie. I stedet fikk jeg et uinspirert og kjedelig racingspill som kun vil interessere lidenskapelige Ferrari-fans. Det kan umulig være noen slike fans blant utviklerne, for det er ingen reel kjærlighet å spore i spillet. De grunnleggende elementene er på plass, men vi får ikke noe utenom det vanlige. Vi blir servert en fin samling med racerbaner, og en rekke ulike løp og oppgaver. Samtidig er grafikken platt, omgivelsene livløse og lyden skjærende og tynn. Slightly Mad Studios har nok en gang satset på simulator og banekjøring, men dybden er ikke den samme som i storspill som Forza Motorsport 4 eller Gran Turismo 5. Det samme som kan sies om dekkfysikken, den kommer jeg tilbake til.

Mens størsteparten av spillet tydeligvis har blitt utviklet med cruise control, har utviklerne i det minste gjort seg flid med oppbyggingen av enspillerdelen. Du får valget mellom tre tidsperioder, Ferraris spede barndom fra 1947 til 1973, ungdomsårene fra 1974 til 1990, og nåtiden (1990 til 2011). Bilutvalget er dessuten meget bra, og alle tre perioder er godt representert. Enten du foretrekker klassiske Ferrari-modeller som 125 S og 166 Inter, eller moderne lekkerbiskner som F430 Spider. Det er et kult konsept som lar deg utforske de forkjellige delene av Ferraris historie, og du får attpåtil velge hvor du vil starte.

Hvis du velger å starte med de moderne bilene må du imidlertid forberede deg på hodebry. Selv med vanskelighetsgraden på easy er utfordringene store. Det vil si, utfordringene er store av og til. Andre ganger er de nærmest fraværende. Jeg tror aldri jeg har vært borti en mer ujevn vanskelighetsgrad i et spill.

Test Drive: Ferrari Racing Legends
Vanskelighetsgraden er tidvis utilgivelig, og jeg savnet fort rewind-funksjonen fra spillserier som Forza, GRID og Dirt.

Tam grafikk, ujevn vanskelighetsgrad og kjedelige menyer - alle disse tingene kunne blitt tilgitt dersom selve kjøringen hadde levd opp til Ferraris gode navn og rykte. Det gjør den ikke. Kontakten med underlaget er ikke den man kan forvente av en førsteklasses sportsbil på bar asfalt, og bilene oppfører seg tidvis veldig merkelig. Dekkene mister grepet på veibanen utrolig lett, og det blir svært vanskelig å gjøre små justeringer. Jeg kunne skjønt det dersom de tidligere modellene hadde dårlig veigrep, men når de moderne toppmodellene begynner å sladde ved den minste korrigering blir det fort litt tåpelig.

Poenget med simulatorspill er å finne den perfekte kjørebanen, den rette inngangen og utgangen i hver sving, hvor du skal bremse og hvor du skal gasse. I Ferrari Racing Legends hadde jeg større problemer med å holde bilen på rett kjøl på rette strekninger. Problemet ble desto mer åpenbart da jeg tok en kjøretur i en av Formel 1-bilene. Det var ikke den kjerra der Michael Schumacher vant sine 7 VM-titleler med, det er sikkert og visst!

Test Drive: Ferrari Racing Legends
Flyvende Formel 1-biler, en selvskreven ingrediens i et hvert simulatorspill.

Jeg setter det litt på spissen her, og det er sikkert mulig å venne seg til den utradisjonelle dekkfysikken i Test Drive: Ferrari Racing Legends. Problemet er bare at jeg ikke ser noen grunn til å gjøre det. Hvorfor skal jeg venne meg til Ferrari Racing Legends, når jeg kan kjøre mange av de samme bilene i for eksempel Forza Motorsport 4? På mange av de samme banene, med mye vakrere grafikk, og uten såpe under dekkene?

Med litt mer innsats, og mye mer hjerte, kunne Test Drive: Ferrari Racing Legends blitt et bra spill. Det vi i realiteten fikk er på sin side et halvhjertet produkt som ærlig talt ikke fortjener Ferrari-lisensen. Den suverene bilparken vil kanskje være nok for die hard Ferrari-fans. Alle andre bør styre unna.

Test Drive: Ferrari Racing Legends er ute nå, til Xbox 360, Playstation 3 og PC.

Test Drive: Ferrari Racing Legends
Grafikken er tidvis riktig så pen, men den preges av tekniske problemer som flimmring i rette linjer og ujevne kanter.