Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Wipeout 2048

Wipeout 2048

Sonys Wipeout 2048 tar oss med til begynnelsen av fartsfylt sveveracing, men holder det hele veien til mål? Vi har satt karakter på PS Vitas raskeste spill...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det føles ikke helt riktig å skulle kalle Wipeout 2048 for gammeldags, men når man har kjørt svevende biler i overlydshastigheter i det veldig flotte Wipeout HD, så blir kontrasten en smule stor. Ikke misforstå meg, det har seg nemlig slik at dette faktisk er meningen. I 2048 var nemlig sveveracingen en ny sport, noe som tilsier at banene ennå ikke hadde fått sin klassiske Wipeout-stil, og verden i seg selv var hakket røffere skal man tro Sony. Det er i denne skitne verdenen vi skal få klatre opp gjennom forskjellige fartøysklasser, fra veteran-Feisar og Venom, til Rapier og hypermoderne prototyper.

Dette er en god idé og et stilig konsept, men det tar meg bare ett løp å innse at noe viktig mangler. Spillets kontroll er ikke like presis som det har vært i forgjengerne. Det er selvfølgelig fordi PS Vitas korte analogspaker ikke kan måle seg med de på PS3. Jeg har tross alt lagt ned mye tid på denne serien, og jeg vet hvordan man skal kontrollere Wipeouts fremtidsfartøy, men de korte analogspakene gjør dette vanskelig.

Det viser seg også at designet på banene har det med å gjøre seg selv til en hindring. Når underlaget forandres fra plettfrie og neonbelyste gater til mer skitne 2048-typiske miljøer blir det plutselig mye vanskeligere å kjøre bra. Utfordringen blir da å skulle lære seg hver eneste sving utenat, og dette er første gang jeg har opplevd Vitaens skjerm som både lavoppløst og litt for liten, for når det går så fort i svingene som det ofte gjør i Wipeout, blir det rett og slett veldig vanskelig å skulle reagere kjapt nok. Det høres ut som mye kritikk, men så er også Wipeout HD et av mine favorittspill.

Wipeout 2048
Det er viktig å huske på at selv om fartøyet ditt svever noen meter over bakken, spørs det nok om den hadde klart det samme om du skulle kjøre utfor. Det er langt ned...
Dette er en annonse:

Heldigvis er det ikke så ille som det kanskje høres ut, og Studio Liverpool ser også ut til å ha vært klar over disse problemene under utvikling, da de har laget banene litt bredere enn tidligere. Derfor er det fortsatt mulig å finne veien til målstripa, selv om det ikke kan måle seg med PS3-versjonen hvor spillkontrollen lar deg gli gjennom banene som en skikkelig mester bak rattet.

Nå som banene er så brede at det fort kan bli litt livløst, har Studio Liverpool valgt å legge et tyngre fokus på kampene - og det får jeg kjenne på kroppen. Jeg føler jeg blir beskutt betraktelig mer enn jeg har gjort i tidligere spill i serien. Til tider kan det nesten minne litt om Mario Kart, og det trenger ikke være negativt. Egentlig passer det bedre med den litt røffe stilen Sony har forsøkt å skape. Det var slik sveveracingen begynte, enkelt å greit, før den utviklet seg til den mer sofistikerte sporten vi er kjent med fra Wipeout HD.

Studio Liverpool, som mer eller mindre alle andre PS Vita-utviklere, har valgt å ta i bruk de nye funksjonene som kommer med konsollen. Dette inkluderer menyer som navigeres med enkle trykk på skjermen, og muligheten til å styre fartøyet ditt ved å vippe Vitaen side til side. Det må sies at sistnevnte er en helt forferdelig funksjon, som gjør et allerede rotete spill mye verre, for ikke å snakke om det faktum at det blir vanskeligere å kjøre. Menysystemet derimot, er strålende, og det er nettopp slike ting jeg håper vi får se mye av i fremtidens Vita-spill. Det er godt gjennomtenkt og informasjon som hvilke brett og oppgaver du allerede har utført blir vist med tydelige ikoner. Mye mer praktisk enn å skulle navigere i menyen på tradisjonelt vis.

Wipeout 2048
New York er like New Yorkete som vanlig. Dessverre er ikke Niko Bellic noensteds å se, men det er kanskje like greit med tanke på alle fartøyene som flyr rundt med livsfarlige raketter ombord.
Dette er en annonse:

Jeg er også nødt til å berømme flerspillermulighetene Wipeout 2048 har å tilby. Her er det snakk om å kunne spille mot andre spillere over nett, i tillegg til lokalt med flere enheter. Du kan også koble maskinen opp mot en PS3 og bruke den såkalte Cross-Play-funksjonen, som lar en spiller kjøre på TV-skjermen mens den andre bruker Vitaen. Hver og en av disse fungerer strålende, og det forlenger helt klart den totale levetiden. Flere spillmodi er også tilgjengelig, og det handler ikke bare om å komme først, og det er bra, for det er nesten like artig å skyte hverandre i fillebiter.

Det å suse forbi Studio Liverpools fremtidsvisjon av New York, med kjente landemerker man så vidt får med seg i de store hastighetene gir deg fortsatt et adrenalinkick. Wipeout 2048 er blant de beste spillene til PS Vita rent teknisk, selv om bildeoppdateringen ikke er den beste jeg har sett, og lastetidene kan bli litt i lengste laget med tanke på at dette er en håndholdt maskin designet for kjappe spilløkter mens man er på farten. Kommer man seg derimot på nett for å spille mot andre fans, blir Wipeout bare enda artigere. Det er lett å glemme alle småproblemene som hjemsøker Wipeout 2048, og til syvende og sist er dette helt klart et spill jeg vil anbefale til ferske konsolleiere.

07 Gamereactor Norge
7 / 10
+
Sinnsykt bra musikk, solid flerspiller, smart menyoppsett og morsomme spillmodi.
-
Noen lavoppløste teksturer, til tider ustabil bildeoppdatering og lange lastetider.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

8
Wipeout 2048Score

Wipeout 2048

ANMELDELSE. Skrevet av Jonas Mäki - GRSE

Sonys Wipeout 2048 tar oss med til begynnelsen av fartsfylt sveveracing, men holder det hele veien til mål? Vi har satt karakter på PS Vitas raskeste spill...

1
Yoshida utelukker ikke et nytt Wipeout

Yoshida utelukker ikke et nytt Wipeout

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Sony-sjefen Shuhei Yoshida satte seg nylig ned for å gjøre et intervju med Official Playstation Magazine, og der kunne han fortelle at de ikke utelukker et nytt spill i...



Loading next content