Go Vacation

Go Vacation

Skyrim, Zelda, flaggermus og to solide krigsspill - alle har fått skyhøye karakterer i høst. Kanskje det er på tide å ta en pause fra underholdningen, og heller spille noe skikkelig dårlig...

All verdens fordommer mot Wii har blitt konsentrert og sprøytet inn i dette makkverket av et spill. Her har vi veiving og håndleddsrykninger selv om én knapp ville ha gjort en bedre jobb. Man er nødt til å lide seg gjennom klønete styring ved å bevege en kontroll som effektivt ødelegger moro så vel som spillglede. Go Vacation er bygd opp av et bredt utvalg av minispill hvor kvantitet har gått kvalitet en høy gang. Hvis noen ønsker å argumentere for at Wii er en underlegen konsoll, så behøver de kun å fremlegge Go Vacation som bevis.

På en alkoholfri ferieøy finner vi en mengde gøyale akiviteter som har blitt forvandlet til plagsomme opplevelser. Hvordan det kan bli langtekkelig å kjøre vannscooter eller hoppe i fallskjerm, er utenfor min fatteevne. Det eneste jeg forstår er at utviklerne har ødelagt alt de har rørt ved.

Go Vacation

Min Mii har vært med på mye forskjellig siden jeg utformet ham for en del år siden. Han har spilt tennis, kjørt go-kart og fanget spøkelser. Lite visste han at hans mest rystende opplevelse ville finne sted mens han var på ferie. Med hjertet i halsen har han blitt kastet fra den ene ferieøya til den neste, og han har fått delta i alt fra sandvolleyball til snøballkrig. Bare synd at han har kjedet livet av seg hele tiden.

Det samme gjelder meg - jeg har virkelig kjedet meg. Det har også mine støttende venner som har spilt sammen med meg, og utålmodighet er ordet som beskriver spillopplevelsen. Ikke én eneste gang har noen sagt: - Dette var morsomt. La oss prøve en gang til. Hver nye aktivitet har blitt testet, vurdert for så å aldri bli spilt igjen. Sakte men sikkert har vennene mine hoppet av og nektet å spille videre. Til slutt satt jeg alene i sofaen.

Go Vacation

Spillet lider også av at saker og ting må låses opp. Denne gangen løses dette ved at spilleren må lide seg gjennom en aktivitet, og deretter snakke med en aktivitetsleder som tilbyr noe nytt. Det er tvers gjennom et dårlig opplegg, og hvis jeg hadde fått mulighet til å velge mellom alle idrettene i en meny allerede i starten, så ville jeg nok vurdert å høyne karakteren til en treer.

Det finnes heldigvis noen oppløftende øyeblikk. Tennisen er for eksempel helt ok, hvis man liker å slå baller frem og tilbake. Sammenlignet med rendyrkede tennisspill, så har Go Vacation ingenting å stille opp med, og etter et par kamper er jeg ferdig med denne sporten også.

Go Vacation

Iblant får vi spørsmål om hvor mye tid vi bruker på et spill før vi skriver anmeldelsen, og selv om svarene kan variere, så bruker vi alltid mer enn nok tid til å være sikker på at vi har dannet oss et riktig bilde av spillet. Denne gangen har jeg brukt betraktelig mer tid enn som så. Hvis jeg hadde kjøpt spillet selv, ville jeg ha lagt det bort etter fem minutter. Jeg har tvunget meg selv til å legge ned flere timer i denne usle samlingen av minispill, men det ble aldri bedre. Når du ligger på dødsleiet vil du ikke tenke på hvorfor i all verden du brukte dyrebare timer på å spille Go Vacation. For meg er det allerede for sent, men du har fortsatt et valg.

Hvis du liker sjangeren bør du fortsette å spille Wii Play, Wii Sports eller Wii Play Motion. For deg som liker selvpining finnes det sider på nettet hvor du kan komme i kontakt med likesinnede. Dette spillet kan jeg nemlig ikke anbefale til noen som helst.

02 Gamereactor Norge
2 / 10
+