Star Fox 64 3D

Star Fox 64 3D

Nintendo har funnet frem romhelten McCloud og gjengen, og serverer en av de beste relanseringene på lenge...

Weeoo, weeoo. Gåsehuden melder seg. Fox McCloud, Peppy Hare, Slippy Toad og den staute Falco Lombardi hører alarmen, og løper til sine Arwings. Det hele minner meg om en effektiv brannutrykning - på et par sekunder er de på plass i rommet for å ta opp kampen med Andross. Han har gått amok med Lylat-systemet. Selv ler jeg som en idiot. Nostalgien har meldt seg for fullt. Allerede nå er det krystallklart at Star Fox 64 3D kommer til å leve opp til sin klassiske forgjenger. Og mer til.

Det finnes ikke tvil om at Star Fox 64 er et av de peneste Nintendo 3DS-spillene noensinne. Hver eneste millimeter av spillet har blitt omgjort, og kantete polygonmodeller og bleke teksturer har blitt kastet vekk til fordel for moderne grafikk. Eksplosjonene er latterlig vakre, og 3D-effektene sitter som støpt uten at spillet manker i bildeoppdatering. Et imponerende stykke arbeid, og en oppvisning i hvordan en skikkelig relansering skal se ut.

Star Fox 64 3D
Star Fox 64 3D er et grafisk fyrverkeri, som savner et motstykke til Nintendo 3DS. Nintendo har virkelig ikke spart på kruttet for denne relanseringen.

For de som er bekymret over at dette går på bekostning av originalens sjarm kan jeg meddele at dette er akkurat like sjarmerende som Lylat Wars, og at musikken er bedre enn noensinne. Om du har savnet et spill som virkelig demonstrerer kreftene til Nintendo 3DS må du skaffe deg Star Fox 64 3D.

Idet jeg befinner meg på Corneria syder Star Fox-referansene fra ende til annen. Utallige fiender angriper meg med vill hastighet. Smale passasjer er overalt, med hvelv og andre rom å fly gjennom om man vil lete etter hemmeligheter. Den tredimensjonale grafikken gjør det smidigere enn noen gang å se om man ligger riktig an i forhold til omgivelsene. Dette kommer enda mer til sin rett når jeg skal fly gjennom asteroidene på brett to i håp om å denge bossen Radgar.

Det er i disse tilfellene Nintendo 3DS virkelig kommer til sin rett - når 3D-effektene tilføyer noe til spillet fremfor å være en gimmick som gir mild hodepine. Dessverre er det noen elementer som kan vekke migrene her, og det er den innebygde gyro-funksjonen. McClouds Arwing svarer fantastisk på bevegelsene, men man må enkelt og greit stenge av 3D-effekten om man vil spille ettersom man mister fokus og blir uvel.

Star Fox 64 3D
3D-skjermen fyller virkelig en mangel denne gang, og gjør det lettere å navigere i trange pasasjer. Asteroidebrettene vinner på 3D-teknikken.

Faktum er at den restaurerte grafikken og teknikken til og med gjør det å fyke rundt i Landmasteren på jordbrettene til en fryd. Blue-Marine, som alltid har vært en favoritt, er også morsommere. Det er helt nydelig å denge fiendene på dypet.

Til forskjell fra Lylat Wars kan jeg selv velge hvilken vei jeg vil ta gjennom Lylat-systemet i jakten på Andross. Konservativ som jeg er velger jeg først å spille gjennom den enkle strekningen. Når jeg er komfortabel med den kjører jeg på med litt vanskeligere veier, og det er en fantastisk måte å utforme vanskelighetsgraden på. Star Fox-serien er fremdeles en av de få med det systemet, og det øker holdbarheten siden man kan finne nye ting hele tiden.

Score Attack har mye av æren for det. En ny modus som lar deg få så mye poeng som mulig innenfor et gitt brett. Man har nedlagt mange timer før man får en highscore man er fornøyd med i Star Fox 64 3D. Det er til og med mulig å lagre frekvent, som gjør det mer portabelt enn tidligere og perfekt for korte spillsesjoner.

Star Fox 64 3D
Å spille med venner er kult, men krever at du har de du spiller mot i nærheten. Nettstøtte savnes nemlig, til tross for at det er en utlovet funksjon fra Nintendo.

En av de morsomste tingene med Star Fox 64 var flerspilleren, og den er godt bevart. Med én kassett kan man bruke Download Play-modusen for å føre romkrig mellom fire personer. Flere tillegg gjør det hele mer fornøyelig, og man kan til og med bruke usynlighet. Det kan man imidlertid skru av om noen vil gjenoppleve det gamle Lylat Wars. I tillegg kan man se fjeset til kameratene ved hjelp av kameraet, og det er en kul greie som tilføyer mer enn man tror.

Av uklare grunner har Nintendo skrapet den utlovende nettmodusen de viste oss tidligere. Det er noe jeg savner, for det er ikke lett å samle tre kompiser for romkamper helt ut av det blå. Mangelen på nettstøtte for en så god flerspiller fremstår som en begrensning, spesielt siden det kunne fungert som et perfekt demonstrasjonsspill for nettstøtten til Nintendo 3DS.

Star Fox 64 3D er enkelt og greit en herlig nostalgisk relansering for både gamle og unge Star Fox-fans. Man får alt det nye, uten å miste noe av sjarmen ved det gamle. Det eneste jeg savner er flerspilleren på nett. Det er jo ikke hver dag man får med seg tre kompiser med Nintendo 3DS for å spille. En unødvendig plump i protokollen for det som er et må-ha i Nintendo 3DS-samlingen.

8 / 10
+
Det peneste 3DS-spillet på lenge, perfekt utfordringskurve, klokkeren spillkontroll, mange hemmeligheter, høy gjenspillingsverdi