Wii Play: Motion

Wii Play: Motion

Nintendo har bestemt seg for å resirkulere Wii Play for å sette Motion Plus på kartet igjen, trolig av Skyward Sword-relaterte årsaker. Mohammed er ikke fornøyd...

I sin tid rakk Wii Play å bli det mestselgende konsollspillet (hvis vi ikke regner med spill som følger med konsoller) noensinne med sine 27 millioner solgte eksemplarer. Likevel var ikke forventingene skyhøye da undertegnede plukket opp oppfølgeren Wii Play: Motion Plus. Og det med god grunn.

Slik navnet tilsier, tar Wii Play: Motion i bruk Wii Motion Plus-funksjonen. Ferden går gjennom hele 12 (!) minispill med svært varierende kvalitet. På den ene siden har vi solide minispill som "Trigger Twist", som er en samling skytespill i førsteperson. Her er underholdningsverdien stor hvis man spiller sammen med noen andre. UFOer, ninjaer og til og med en referanse til gode, gamle Duck Hunt er blant tingene man finner i dette minispillet. På den andre siden av skalaen finner vi kjedelige spill som "Pose Mii Plus", som er en spirituell oppfølger til minispillet fra forgjengeren. Her er det null underholdningsverdi, noe som skyldes mangelen på insentiv til å spille minispillet om igjen.

Presis kontroll er fellesnevneren i alle minispillene, noe man strengt tatt kan forvente med tanke på at hele spillet dreier seg om Wii Motion Plus. Likevel er det en fryd å se Mii-en reagere nøyaktig slik den skal, uansett hvor lynrask bevegelsen er. I et av minispillene skal man bruke kontrollen til å kaste smutt. Her måler kontrolleren både styrke og vinkel med svært god presisjon, og resultatet er et flott minispill for de mest konkurranseorienterte.

Det er først når det kommer til flerspillerdelen at Wii Play: Motion Plus skinner. Veggie Guardin', for eksempel, bringer både konkurranse og et kaotisk element som hever spillet flere hakk. Like fullt legger man straks merke til hvor fort Wii Play: Motion Plus blir kjedelig, spesielt hvis man spiller på egenhånd. Svært få av spillene er moro å spille mer enn én gang, og man ender opp med å lengte etter det lille ekstra. Den korte holdbarheten går raskt på bekostning av gameplayet, og det hjelper ikke at noen av minispillene rett og slett er resirkulert fra forgjengeren.

Konklusjon:
På sitt beste er Wii Play: Motion ren, kortvarig moro. På sitt aller verste er det kjedelig og middelmådig. Inntrykket blir at spillet fungerer som en demonstrasjon på hva Wii Motion Plus klarer, noe som i seg selv er synd. Her var det nemlig potensiale. Alt i alt ender Wii Play: Motion opp med å være et middelmådig spill. Det var i hvert fall gøy så lenge det varte.

Wii Play: MotionWii Play: MotionWii Play: MotionWii Play: Motion
04 Gamereactor Norge
4 / 10