Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Goldeneye 007

Goldeneye 007

James Bond er tilbake i en nyversjon av klassikeren fra 1997. Kim har smekket på Wii-stroppen, mimret om det gamle gutterommet og skutt slemminger i hopetall.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det er noe helt særegent og magisk ved James Bond. Man svever formelig inn i en kruttsky av klassisk nostalgi kun ved synet av tallkombinasjonen 0-0-7. Innenfor spillindustrien har derimot Bond-navnet heller brakt med seg assosiasjoner til kinaputter og rødfis. Det finnes imidlertid ett hederlig unntak.

Goldeneye til Nintendo 64 fremstår den dag i dag som et av de absolutte høydepunktene innen sjangeren, og endelig har suksessen fått en nyversjon på Nintendo Wii. Kjekkasen Pierce Brosnan har blitt byttet ut med dagens mer atletiske, men kanskje ikke fullt så tilrekkende Daniel Craig. I tillegg til dette har filmens manusforfatter bidratt for å lage et Goldeneye tilpasset 2010, hvor til og med godeste Bond stiller med en høyteknologisk "smartphone"

I enspillerdelen finner vi mye av den samme historien som i 64-versjonen, men med nye, store og flotte brett. I ekte Bond-stil opplever vi store tempovekslinger underveis. Her skifter det fra en snikende tilværelse i skyggenes verden til storslåtte skuddvekslinger med enorme antall fiender på kort tid.

Ettersom vi befinner oss i en filminspirert verden, finner vi stadig vekk store mengder sprengstoff, bensinkanner og sprengkåte brannslokningsapparater rundt i omgivelsene. Det er vel ikke alle som ukritisk ville plassert en rekke parafintønner rett ved det lokale C4-lageret, men så lenge vi får beskue maltrakterte terrorister i ellevill luftferd i retning Vladivostok, kan jeg ikke annet enn å godta denne smale logiske bristen.

Dette er en annonse:

Goldeneye 007 innfører et meget smart vanskelighetsgradssystem. På de tøffere nivåene møter vi ikke et usannsynlig antall terrorister som får din AK-47 til å minne mistenkelig om en vannpistol på lavtrykk, men vi får heller et større antall deloppdrag underveis. Dette tvinger oss til å utforske nye deler av brettene og finne andre veier til Rom, eller til Moskva - om det er ditt ønskede stoppested.

Denne ekspansjonen av brettene på de høyere vanskelighetsgradene gir spillet en langt større gjenspillingsverdi. Det er betraktelig mer tilfredsstillende å gjennomføre helt nye oppgaver enn å gå gjennom den samme gamle tralten med det dobbelte av fiender. Skulle du dessuten virkelig ønske å få en autentisk Bond-opplevelse anbefaler jeg å gå løs på "007 Classic", hvor helsen din ikke lenger regenereres. Dette er klassisk skytespillmoro!

Goldeneye 64 ble viden kjent for sin flerspillermodus, og fremstår den dag i dag som et av de mest populære spillene gjennom historien når det kommer til lokal flerspillermoro. Man kan trygt si at førstepersons-skytespill på delt skjerm har hatt sin storhetstid, men i Wii-versjonen av GoldenEye har man, i tråd med originalen, valgt å gi dette et nytt forsøk. Jeg syns dette fungerer storartet.

Eurocom gir meg her den herlige, nostalgiske følelsen jeg har ventet på. Det er faktisk noe helt spesielt med å sitte skulder ved skulder med en kamerat, bror, søster, kjæreste eller bestefar og plaffe løs. Når fristelsen for å jukse blir for stor, gjør vi som i gamle dager. En diger papp-plate settes opp for å dele skjermen i to og skjerme innsikten for den andre. Med ett befinner jeg meg på det gamle gutterommet. Billedrørsskjermen veier sikkert bortimot 100 kilo, Norge har kvalifisert seg til fotball-VM, Tamagotchi-dyret piper i lomma og jeg knuser lillebror i Goldeneye gang på gang.

Dette er en annonse:

Ettersom vi tross alt befinner oss i 2010 har selvfølgelig Eurocom satset hardt på flerspiller over nett også. Gjennom ni ulike spillmodi tjener man opp rutinepoeng på samme måte som i blant andre Modern Warfare-spillene. Samler en opp nok poeng låses det opp nye våpen og duppedingser som kan brukes til din fordel for å kneble motstanderne. Det er få ting som er mer avhengighetsdannende enn å samle opp poeng for å få adgang til nytt spillsnop, og Goldeneye 007 er intet unntak. Time etter time slås (eller skytes) i hjel på jakt etter neste penisforlenger.

Kontrollsystemet er finjustert både for håndkontrollfriken fra 90-tallet, og dagens moderne skjermpekere. Jeg har testet begge deler, og innrømmer gladelig at 90-tallsmetoden var den enkleste å komme i gang med. Det føltes både langt sikrere og mindre stressende, og den satte meg rett inn i den nostalgiske godfølelsen fra ungdomsårene. Etter en litt keitete start viste det seg imidlertid at å styre med Wii Remote og Nunchuck var langt mer responsivt og nøyaktig, særlig etter å ha finjustert innstillingene. Etter noen timer sitter presisjonen som et skudd, og du kan vinke adjø til bollesveis-epoken for godt.

Selv om kontrollene stort sett fungerer veldig bra, slet jeg enkelte ganger med å sikte på fiendene når de enten var langt oppe eller langt nede i synsfeltet. Ikke sjelden endte finsiktingen min med at mr. Bond plutselig kastet blikket opp eller ned i et nakkebrekkende tempo, i god tid før sikteindikatoren min i det hele tatt hadde nærmet seg kanten av synsvinkelen. Det føles frustrerende at man aldri helt kan vite hvor langt mot kanten av skjermen du kan forvente å prikke inn et nakkeskudd. Før du vet ordet av det har du spunnet 180 grader, tatt en salto, slått et hjul og meldt deg opp til NM i frittstående.

En annen negativ side ved Goldeneye 007 oppstår under de mest forrykende kampsekvensene. I det kuler og krutt smeller veggimellom i en høylytt kanonade av lyd og bilde, blir det enkelte ganger for mye, selv for James Bond. Ut av ingenting smyger spillet seg fra sitt flytende, dynamiske univers over til en forhatt, kantet hakketilværelse. Ikke så markant at det ødelegger for hele spillet, men nok til at det forstyrrer en ellers så glidende spillopplevelse.

Goldeneye 007 til Wii kommer nok aldri til å oppnå den samme statusen som versjonen til Nintendo 64. Til det er ikke spillet nyskapende nok. Det bringer ikke med seg noe nytt til FPS-sjangeren, men føyer seg likevel inn i rekken som et av de absolutte toppspillene til Nintendo Wii. Eurocom klarer med GoldenEye å smelte sammen storheten fra 1997 med dagens spillteknologi på en tilnærmet smertefri måte, som innbyr til store mengder topp underholdning, enten du er en Goldeneye-veteran eller har et fullstendig overfladisk forhold til James Bond og gylne pistoler.

Goldeneye 007Goldeneye 007Goldeneye 007Goldeneye 007
08 Gamereactor Norge
8 / 10
+
Nyversjon som likevel er tro mot det gode gamle, herlig Bond-nostalgi, helstøpt
-
Ikke like aktuelt i dag, litt smårusk i kontrollsystemet.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

Goldeneye 007Score

Goldeneye 007

ANMELDELSE. Skrevet av Kim Kristiansen

James Bond er tilbake i en nyversjon av klassikeren fra 1997. Kim har smekket på Wii-stroppen og skutt slemminger i hopetall.



Loading next content