Dance Central

Dance Central

Det er mange av oss som synes det er gøy å danse selv om vi ikke nødvendigvis mestrer det. Nå bør imidlertid ingen stuegulv føle seg trygge - vår frelser har ankommet.

Jeg kan godt innrømme det: jeg er en røver på dansespill. Jeg har til og med latt meg filme til et barneprogram i full vigør med Dance Dance Revolution. Det har vært perioder av livet mitt hvor Konamis dansematte var min eneste mosjon overhodet.

Men selv om DDR-spillene er morsomme, så har det aldri vært det samme som å danse. Joda, man kunne improvisere og tilføye sine egne små snerter, men det manglet alltid et eller annet. Nå kommer Harmonix på banen med Dance Central, og i den forbindelse har de hyret inn noen av verdens strengeste koreografer til å bistå med oppgaven. Både Justin Timberlake og Lady Gagas dansetrenere er blant de kreative kreftene bak årets definitive dansespill.

Årets definitive? Det skal spilles med Kinect. Det holder ikke lengre å løfte en arm eller flytte den ene foten, nå skal hele kroppen i ilden. Jeg fyrte umiddelbart opp en tilfeldig låt - selvsikker som jeg er - med katastrofale resultater. Dansetrinnene er presise og krevende som fy, og tar meg tilbake til mine gamle dager som foreleser i rytmisk gymnastikk.

Ifølge Harmonix er det faktisk mer enn 600 bevegelser å gi seg i kast med, noen mer sexy enn andre. Når man danser blir det rullet en del bildekort ned langs høyresiden av skjermen, som viser hvilke bevegelser man skal utføre (som sett i Just Dance).

Det virker som litt av en munnfull, men trinnene kan heldigvis deles opp og innøves i modusen Break It Down. Her får man matet inn finessene trinn for trinn, slik at det forhåpentligvis går bedre under den virkelige opptredenen. Hver bevegelse har sitt eget navn, og etter noen runder med treneren kan man til og med våge seg ut på byen.

Grunnen til dette er enkel: Kinect måler spillerens bevegelser med imponerende presisjon. Feiler man et trinn, lyser det rødt på den kroppsdelen som ikke var i takt med rytmen. Animasjonene på de virtuelle danserne er flytende og naturtro, selv om det er flaut å innse hvor mye dårligere man selv ser ut. Etter hvert nummer får man nemlig vist et klipp ved spillets slutt, som Kinect-kameraet har vært så snill å ta opp.

Ikke med det sagt at spillet er umulig å takle. Tre vanskelighetsgrader er å oppdrive, med Easy som anbefalt startskudd. Når man slår seg til hodet mens ordet "Flawless" spretter opp på skjermen, er det vanskelig å ikke la seg rive med. Selv til Kylie Minogues Can't Get You Out of My Head.

Hvis man ønsker å bruke spillet som treningskoordinator er dette også mulig, med den innebygde kaloritelleren. Eller er du kanskje mer interessert i en dance-off med kompiser og venninner? Kameraet klarer ikke å følge to spillere på én gang, men løser flerspilleraspektet ved å dele inn sangen i segmenter, slik at deltakerne hopper inn vekselvis. Moro!

Dance Central er rett og slett forrykende underholdning. Det er milevis foran konkurrenten Just Dance, og Kinect får virkelig vist hva den er god for. Som partyspill burde man kanskje vurdere Kinect Sports i første omgang, med tanke på at Dance Central fort blir mer konkurransefokusert enn lettbent, men med flere danseløver i rommet finnes det ingen tvil om hva som burde smekkes i drevet. Harmonix gjør det igjen.

Dance CentralDance CentralDance CentralDance Central
8 / 10
+
Mange og gode dansetrinn, utfordrende men tilgjengelig, god variasjon i numrene
-
Begrenset flerspiller

En annens mening

Daniel Guanio:

Jeg er i himmelen. Det føles utrolig befriende å kjøre igang en låt, legge fra seg kontrollen og bare begi seg ut på sin mest pinlige spillseanse noensinne. Som en type blottet for skam tok jeg umiddelbart styringen over dansespillet i redaksjonen, men litt om litt kom både Kristian og Line luskende bort til TV-skjermen. Ingen av oss kan danse, selv etter flere timer med slibrige dansetrinn, men de høyst dansbare låtene og yppige bevegelsene gjør likevel Dance Central til en sann fryd å spille. Harmonix' dansespill er ikke bare et testamente på hvorfor Kinect kan slå an, men også tidenes mest involverende partyspill. 9/10

8
Dance CentralScore

Dance Central