FIFA 11

FIFA 11

Årets utgave av Fifa 11 har ankommet, og sjefsredaktøren har isolert seg foran skjermen. Holder forbedringene mål?

Med forbedring og finpolering på det aller meste, ser Electronic Arts' FIFA 11 riktig så bra ut i år. Det som i høyest grad skiller årets utgave fra forgjengerne, er mer realistisk kroppskontakt ved dueller og skjerming av ballen, i tillegg til en knallsterk karrieredel.

Idet dommeren blåser i fløyten og kampen sparkes igang, er de velkjente FIFA-egenskapene lett gjenkjennelige. En rekke nye animasjoner glimrer med sin tilstedeværelse og flyten i spillet er bedre enn noensinne. Det er ganske utrolig å se hvor presise ballberøringene har blitt. Enten spilleren tar ned et mottak på brystkassa, sender avgårde en pasning på halvspretten eller finner medspilleren med en én-touch-pasning, skjer det med superresponsive, silkemyke bevegelser.

Spillere holder hverandre i skjorten, bruker ryggen, kroppstyngden, bein og armer for å skjerme ballen, noe som gjør en hel del for spillfølelsen. En ting jeg har savnet i tidligere FIFA-spill er nettopp en mer realistisk kontaktfysikk, og nå er det altså på plass med en snedig og vellykket adopsjon. Det er ikke bare i angrep dette skaper en bedre dynamikk, for idet man kjemper for posisjon før man skal opp i en hodeduell gjelder det også å bruke fysikken. I forsvar kan en sleip liten hånd på motstanderens skulder, som akkurat ikke er slesk nok til å få dommeren til å reagere, sørge for at medspillerne dine kan takle en spiller ut av balanse.

Det skal også være enda mer presisjon i pasningspillet dette året, ifølge Electronic Arts' PR-gjeng. Joda, det er mulig pasningsystemet er noe mer manuelt enn i tidligere FIFA-spill, men da er det isåfall så ørlite at jeg ikke merker nevneverdig forskjell. For det er et tilgivelig pasningssytem i FIFA 11, og med det mener jeg at dersom ikke pasningene er perfekt utført, finner de ofte veien til medspillerne likevel. Fordelen med dette er at spillet er enklere å mestre for de av oss som ikke bruker flere timer på fotballspill hver dag, mens ulempen er at man ikke har den friheten til å legge pasningene i akkurat de rommene man ønsker. Med andre ord blir utsagnet om en ferdighetsbasert og høyere pasningskontroll noe som ser bedre ut på papiret enn i praksis.

Noe som derimot er virkelig er suverent dette året, er forbedringene som har skjedd i karrieredelen av spillet. Etter å ha lekt meg i flere timer med EAs Gameface, et nettprogram hvor man kan lage sitt eget ansikt basert på bilder seg selv, var jeg klar for teste ut ferdighetene på gressmatta. Denne spillmodusen er noe jeg har fått mer og mer sansen for i de siste årene, og i FIFA 11 får Electronic Arts utløp for mye av potensialet. Dette blir man hektet på. På mange måter kan det minne om den vanedannende flerspillerdelen i Modern Warfare 2, hvor man hele tiden vil spille bare en bitteliten runde til, for å låse opp nytt snop og forbedre egenskapene sine.

Ved spillets start er nemlig ikke krabaten din mye å skryte av. Ingen dribleferdigheter, skyter som en padde og mister ballen i de fleste duellene. Her introduseres Bragder i spillet. Et systemet for å låse opp nye ferdigheter, utstyr og forbedre spilleren sin. Man må lykkes med alt fra sykkelspark, finter, innlegg, målgivende pasninger, skudd fra distanse - blant masser på masser av utfordringer - for å bygge opp proffen. Listen er lang. Det er simpelthen utrolig deilig å se hvordan belønningene tikker inn under kamper, og det er bare koselig å titte på listen over Bragder for å planlegge hvilke jeg skal gå etter i neste kamp. Ok Kristian, nå er det skuddfinte innenfor 16-meteren og fem hælspark som står på programmet.

Vi har nesten begynt å ta det for gitt at presentasjonen i FIFA-spillene er av ypperste klasse, og dette året er intet unntak. Et strålende lydspor er på plass, og en behendig liten nyvinning er muligheten til å spille som målvakt i spillet. Dette er spesielt morsomt dersom du spiller sammen en kompis for å øve på skudd og TV-redninger mens spillet laster. FIFA er som alltid proppet til randen av offisielle lag, og Electronic Arts bruker lisensene for alt de er verdt. Dette er ganske enkelt en strøken fotballpakke med all verdens glans og jubel.

Onlinedelen av spillet har jeg ikke fått testet enda, men interessant er det at man nå kan spille elleve spillere mot hverandre, inkludert målvakt. Kan se for meg at dette blir et eneste stort rot, men dersom man spiller med folk man kjenner og som et lag, later det til å være utrolig kult.

Alt i alt er FIFA 11 et fortreffelig fotballspill, som tilfredsstiller de fleste fotballfans. Med en herlig karrieredel, forbedret system for kroppskontakt, glatte animasjoner og responsiv kontroll, dummer du deg ikke ut ved å plukke ned fotballspillet fra butikkhyllene. Men før du går til innkjøp, sørg også for å vurdere PES 2011, som er et vel så bra alternativ.

FIFA 11FIFA 11FIFA 11FIFA 11
8 / 10
+