Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Supreme Commander 2

Supreme Commander 2

Posisjonen som øverstkommanderende er ingen enkel affære. Om du ikke spiller Supreme Commander 2, da. Kim forteller hvorfor...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Jeg elsker strategispill, men jeg er er dessverre en såkalt "turtle"; jeg elsker å bygge opp styrkene mine, men jeg hater å sende dem ut i kamp. Og det straffer seg i de fleste spill. Heldigvis er ikke Supreme Commander 2 som de fleste spill.

I motsetning til forgjengeren, som var et av de vanskeligste strategispillene jeg har vært borti, ­er Supreme Commander 2 en fryd å spille. Forgjengeren kunne vise til hærer på opptil 1000 enheter, men Supreme Commander 2 er tonet ned til et nivå hvor den fortsatt beholder sjarmen som gjorde eneren så bra, men samtidig gjør spillet til noe alle kan ha det moro med.

Mekanikken er som følger; du opererer en ACU (Armored Command Unit) som fungerer som hovedbase. En robot på to ben, som kan bygge fabrikker for å pumpe ut enheter, forsvar og andre nyttige hjelpemidler som skal hjelpe deg å vinne krigen. Målet er å ødelegge motstanderens ACU. Roboten kan også brukes i kamp, og har flere spesielle passive og aktive egenskaper du kan forske frem. Og som i alle andre sanntidsstrategispill er det en slags stein, saks, papir i forhold til hvilken av dine enheter som tar fiendens. Kampene utspilles på land, sjø og luft, så det å balansere troppene sine for å være forberedt på alt mulig er helt nødvendig.

Som i alle strategispill må du også tenke fremover, og reagerer på det fienden gjør ved å endre hva du produserer, så det å vite hva de holder på med er like viktig som å passe på din egne saker. Skal jeg bruke masse ressurser på å skaffe meg en Experimental, eller skal jeg heller pumpe ut et trettitalls tanks og anti luftvern i stedet? Bygger fienden atomvåpen? Skal jeg bygge forsvar mot det, eller skal jeg bare fly inn å utslette det med de 50 flyene jeg har, men dermed samtidig svekke forsvaret i basen min. Det er slike spørsmål du konstant må stille deg selv igjennom hele kampen.

Dette er en annonse:

En av de mest spennende endringene som er gjort, er måten du oppgraderer hæren din på. Tab-knappen åpner en meny hvor du velger hva du ønsker å forske på. Menyen er delt inn i fem grupper. En for hver av de forskjellige hærene (land, vann og luft), samt en for din ACU, og en for bygninger. De er også forskjellige ut fra hvilken rase du velger å spille. Noen gir deg sterke primærvåpen, eller ekstra sekundærvåpen. Andre øker helse og slagkraft, mens noen låser opp nye enheter og bygninger. Blant de siste finner du atomvåpen og såkalte Experimentals, som kan være alt fra store UFO'er og tanks til gigantiske roboter med laserkanoner.

En av de største svakheten til spillet, og som også er ganske kritisk, er
rett og slett at det til tider kan virke ekstremt simpelt. Klarer du å få
opp et forsvar i basen, kan du pumpe ut nok enheter til å ta motstanderens ACU ganske lett. De fleste vil fokusere på å skaffe seg en type enheter fremfor å krigføre med alle tre gruppene. Man ender opp med å bruke for mye ressurser på å forske frem enheter og oppgraderinger som gjør hver enkel enhet bra nok til å kunne brukes. Selv fant jeg en taktikk som gikk ut på å bygge 50 stykk av et bestemt fly, og deretter være i stand til å ødelegge basen til motstanderen i løpet av to angrep.

Selv om dette er en ganske stor svakhet, blir den mindre viktig når du spiller mot andre som også vet hva de driver med. Kompleksiteten og dybden i spillbarheten kommer kanskje ikke til sin rett i kampanjen, men jeg anbefaler likevel å spille gjennom den. Den er lagt opp for å introdusere deg til hver av grupperingene, samt lære deg systemet sånn at du kan begynne å spille online mye lettere. Selve historien er i kategorien syltynn, men lærdommen du får er ekstremt viktig.

Grafikkmessig er det en fin oppgradering fra forgjengeren, men dessverre i en verden hvor vi har spill som Starcraft II og Command & Conquer 4 på vei, føles det kanskje litt utdatert rent visuelt. Den imponerer tidvis når en legger merke til ting som skjer under plattformer i himmelen, eller under vannet på noen av brettene. Det er fint med slike detaljer. Figurdesignet er litt kjedelig, men er ikke noe som påvirket opplevelsen i noen særlig grad. Til tider føltes det på en måte som om jeg lekte med legoklosser. Masse skarpe farger og kontraster som føltes litt barnslig. Grunnen til dette er dog for at du lettere skal se enhetene på slagmarken siden du faktisk kan zoome helt ut, og trenger å ha overblikk over hvor folk er. Så igjen, spillet klandres ikke for dette. Spillet i seg selv er ganske utopisk og lyst, om man ser bort i fra krigingen og at folk dør rundt deg så klart. Om man har en ekstra monitor tilkoblet PC'en kan man bruke den også. Da vil man ha oversiktskart på skjerm to, og selve spillet på skjerm en. Krever mer av systemet, og jeg måtte ofre en del bilder per sekund for å bruke det. Men én skjerm holder heldigvis i massevis. Musikken er episk, men endte til slutt å skru den av fordi jeg gikk lei.

Dette er en annonse:

Var litt skuffet at spillet ikke var direkte tilknyttet Steam. Selv om Steam godtar koden, må du si til folk at de må finne deg i spillet for å spille mot deg. Hadde vært fint om man kunne invitere venner via en meny som i andre spill. Flerspillerdelen er også veldig simpel i den forstand at du ikke blir matchet med spillere på samme ferdighetsnivå som deg, noe som betyr at du til tider vil møte folk som er veldig mye bedre enn deg.

Supreme Commander 2 er en fornøyelig opplevelse for de som elsker sanntidsstrategi, men også for de som ikke nødvendigvis mestrer sjangeren så godt. Det er mye å hente i spillet, og balansen Gas Powered Games har klart å få til er utrolig givende. De har funnet den røde linjen mellom casual og hardcore som mange selskaper sliter med å legge seg på. Spillet er ikke for vanskelig, men heller ikke for lett. For de av dere som lever og ånder for sanntidsstrategi, vil det nok virke veldig simpelt, til tider for simpelt. Spiller du online, vil spillet gi deg ukevis med moro. Om online ikke er din greie, er det likevel et hyggelig par dager med kampanjedelen. Alt i alt vel verdt pengene.

Supreme Commander 2Supreme Commander 2Supreme Commander 2Supreme Commander 2
08 Gamereactor Norge
8 / 10
+
Nybegynnervennlig, intense kamper
-
For simpelt for veteraner, syltynn kampanje
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Medlemsanmeldelser

  • fantomena
    Chris Taylor er mannen bak «Supreme Commander»-serien. Med spillet «Total Annihilation» på PC på 90-tallet etablerte han seg som en av de mest... 6/10

Relaterte tekster

4
Supreme Commander 2Score

Supreme Commander 2

ANMELDELSE. Skrevet av Kim Visnes

Posisjonen som øverstkommanderende er ingen enkel affære. Om du ikke spiller Supreme Commander 2, da. Kim forteller hvorfor...



Loading next content