Wii Sports Resort

Wii Sports Resort

Ikke før har redaktøren kommer hjem fra sommerferie før vi sender ham på ny ferie. Denne gangen til ferieparadiset Wuhu Island. Wii Sports har tatt steget fra opplæringsspill til fullverdig spill.

Det finnes 45 millioner Wii Sports i hjem verden over. Det hjelper selvsagt at spillet følger med alle Wii-maskiner som selges i Europa og USA, men tygg litt på tallet. 45 millioner familier har spilt Wii Sports. Har plukket opp en Wiimote og plutselig oppdaget at de kan spille dataspill. Genitrekket med det originale Wii Sports var at alle umiddelbart forsto hvordan de skulle golfe, spille tennis og bowle. Spillet fungerte som en utmerket opplæring i bevegelseskontrollen til Wii.

Men spillet manglet dybde. Selv om enkelte fortsatt har ukentlige konkurranser i bowlingdelen av Wii Sports, gikk sjarmen fort over i de andre grenene. Med bare fem ulike grener var det rett og slett for lite variasjon til å holde på interessen over tid.

Her gjør Wii Sports Resort en mye bedre jobb. Med hele tolv øvelser, der brorparten er fabelaktige konkurransegrener, er dette et spill som kommer til å holde på interessen lenge. Så lenge man har venner å spille med, vel og merke.

Wii Sports Resort er nemlig i bunn og grunn et festspill, laget for sosial moro. De færreste øvelsene her er laget for å spilles alene, det handler om å konkurrere, og slå hverandre ned i støvlene. Og der man i Wii Sports kunne skylde på unøyaktig kontroll når man fikk juling gang på gang, er det ikke like lett å skylde på kontrollen i Wii Sports Resort.

Den er nemlig ekstremt nøyaktig, takket være Wii Motion Plus som følger med i pakka. Enten man svinger sverd, kaster frisbee eller styrer et fly føles responsen fra mine bevegelser nøyaktig og presis. Det er slutt på å bare vifte panisk med håndkontrollen i Wii Sports Tennis, i bordtennisdelen av Wii Sports Resort leses mine bevegelser nøyaktig, slik at jeg kan skru og plassere ballen helt nøyaktig.

Wii Motion Plus fungerer som en drøm, selv om spillet er veldig glad i å minne oss på at vi kan rekalibrere kontrollen når som helst ved å legge den bordet. I noen få øvelser kan det gå litt fort i svingene så man faktisk kan ende opp med en noe rar respons, men skjer dette kan man bare trykke på +, legge kontrollen på bordet, og vips er den stilt inn riktig igjen.

Øvelsene i Wii Sports er for det meste underholdende. Sverdkamp var en av de jeg var mer skeptisk til, men som endte opp som en av de mest underholdende. Sverdet følger mine bevegelser, og jeg må slå der motstanderen har åpninger. Den tilfredsstillende dunkelyden når jeg treffer fienden med tresverdet får meg til å trekke på smilebåndet, og når han endelig går i vannet i sakte film akkompagnert av lyden av krigstrommer gliser jeg bredt.

Som mange av øvelsene kan sverdkamp spilles på flere ulike måter, man kan konkurrere om å kutte gigantisk frukt raskest, eller slåss mot en haug motstandere i et slags eventyrspill. Variasjon er nøkkelordet, og det forlenger levetiden til de ulike øvelsene betraktelig.

En annen fabelaktig øvelse er frisbee. Det høres kanskje ikke så spennende ut å kaste en frisbee til en hund, men det tok ikke mer enn et par kast før jeg var hekta. Frisbee-spillet handler om å sanke poeng, skru plata gjennom en ballong før den nærmer seg sentrum av målområdet der en liten hund løper til og fanger den, rett i 100 poengs-sonen. Jeg ble umiddelbart hekta på å jakte poeng, og mot et par kompiser er dette en gren som vekker de aller verste konkurranseinstinktene. Den presise kontrollen er som å kaste en ekte frisbee, og krever stor nøyaktighet. Også her får vi variasjon, blant annet med frisbeegolf, som også er stort i flerspiller.

Over til bueskyting, som igjen fungerer perfekt med Wii-kontrolleren, Hold kontrollen rett opp og ned i venstre hånd, trykk Z på nunchucken og dra den tilbake og slipp knappen for å skyte. Etter et par skudd har du glemt at du holder et par plastdingser og tror at du står med en ekte bue i hånda. Igjen en gren som får frem det beste og verste i deg og kompisene dine. Stua var fylt av hyling, gledesjubel og raseri etter noen få omganger.

Og igjen, det nytter ikke å skylde på håndkontrollen. Her er det bare deg selv og dine egne ferdigheter som avgjør hvem som vinner, ikke hvem som kan trykke raskest eller har mest flaks. Desto større glede når man vinner, og desto mer fortvilende når man taper.

Bordtennis er også en øvelse som krever at du holder tunga rett i munnen. I motsetning til Wii Tennis krever denne nøyaktige bevegelser og ikke bare vifting, og det tar tid å mestre.

To av øvelsene fra Wii Sports får vi også et gjensyn med. Bowling fungerer akkurat like bra i Wii Sports Resort som i originalen, med litt mer presisjon når man skrur ballene. Variasjoner som 100-pins-bowling og skrubowling skaper akkurat den variasjonen som trengs til grenen. Golfen er også relativt lik, men på grensen til å være for nøyaktig når den leser bevegelsene dine. Jeg synes nesten det er enklere å spille golf på ordentlig enn i Wii Sports Resort, og foretrekker faktisk å kaste frisbee på golfbanene fremfor å svinge kølla.

Basketball var en av grenene jeg var mer skeptisk til, og å skyte på kurven fra fem ulike posisjoner er en helt grei avveksling fra de andre spillene, men ikke stort mer. Da er det mer moro å hente i 3 vs 3-spillingen der du kan sentre til medspillere og prøve å drible deg fri med ganske forenklede bevegelser. Et konsept som på papiret ikke burde fungere, men som faktisk er ganske fengende i virkeligheten.

En øvelse jeg hadde trodd skulle være morsommere var vannscooter. Her skal man holde Nunchucken og Wiimoten opp som et sykkelstyre, og kjøre vannscootere gjennom ringer. Det er ikke ulikt klassikeren Waverace fra Nintendo 64, men styringen føles litt tung og slitsom, selv om den er presis nok.

Førsteinntrykket av padleøvelsen var heller ikke noe særlig. Her man skal bruke Wiimoten som en åre og padle et vist antall meter på en sjø. Høres ikke så gøy ut, men igjen så kommer rekordene og lokker meg til å finslipe teknikken min for å få tilgang til stadig lengre og mer utfordrende padleruter.

De mest skuffende øvelsene er helt klart wakeboarding og sykling. På et wakeboard skal man gjøre triks bak en båt, men man ender opp med å bare svinge til høyre og venstre og løfte kontrollen hver gang man skal hoppe. Triksene utføres av seg selv, og det eneste man må passe på er å lande rett. Det føles mest som et uferdig spill. Det samme med sykkelspillet der man skal vifte kontrollen og nunchucken opp og ned for å simulere et par pedaler, samtidig som man svinger med dem. Rotete og frustrerende.

Men disse to er de eneste øvelsene jeg ikke hadde det moro med. Og da har jeg til og med spart det beste til slutt.

Etter å ha lekt med i alle de elleve øvelsene står det et fly og venter på meg. Enten i fallskjemhoppspillet, som er lekende lett og like moro. Fall gjennom luften, grip tak i andre fallskjermhoppere, og smil til kameraet. Banalt, men avslappende.

Men hvis du vil kan du gripe spakene i flyet, og da faller plutselig brikkene på plass. Gjennom hele spillet har jeg nemlig følt at jeg er på en slags ferie. At grenene henger sammen på et vis, og det får jeg bekreftet når jeg tar meg en flytur. Plutselig er hele Wuhu Island under meg, og jeg flyr fra over fyrtårnet og vannscootere, bowlinghallen og basketbanen. Jeg flyr over den samme veien som jeg syklet i sted, forbi den samme klippen som jeg kjørte vannscooter forbi for noen timer siden, og det føles som Pilotwings. Jeg samler infomerker som låser opp nye hemmeligheter, skyter ballonger og fyrverkeri, og utforsker hver krik og krok av Wuhu Island og naboøyene. En flott avveksling fra alle sportsgrenene som gjør at spillet føles mer som en komplett pakke enn en samling minispill.

Wii Sports Resort tar steget fra å være en samling minispill som demonstrerer bruken av Wiimote til å bli et fullverdig sportsspill med stor variasjon. Selv om et par av øvelsene ikke helt holder mål, veier resten på lang vei opp for dette. Det handler om å konkurrere, om sosial spilling, og om å slå sine egne og venners rekorder. Wii Sports Resorts har nok belønninger og hemmeligheter til å holde på interessen lenge, og kommer til å bli det naturlige spillet å spille sammen med venner og bekjente som er på besøk.

Wii Sports ResortWii Sports ResortWii Sports ResortWii Sports Resort
8 / 10
+